لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۳۰

کوزوو به طور یک جانبه اعلام استقلال کرد


هاشم تاچی، نخست وزیر کوزوو گفته است که استقلال خواست ملت است. ( عکس: AFP)
هاشم تاچی، نخست وزیر کوزوو گفته است که استقلال خواست ملت است. ( عکس: AFP)

پارلمان کوزوو روز یکشنبه در نشستی که به صورت زنده پخش می شد و «تاریخی» توصیف شد به صورت رسمی و یک جانبه استقلال این استان را از صربستان اعلام کرد.


در جلسه بعد از ظهر روز يکشنبه، پارلمان کوزوو رسما با اعلام استقلال کوزوو موافقت کرد و به این ترتیب به رغم مخالفت صربستان، کوزوو از این کشور جدا شد.


هاشم تاچی، نخست وزیر کوزوو در جلسه پارلمان گفت: «ما رهبران مردم که به طور دمکراتيک انتخاب شده ايم، اعلام می کنيم که کوزوو يک کشور مستقل و با اقتدار است.»


وی اضافه کرد که استقلال خواست ملت است.


در پی سخنرانی مقامات کوزو، پارلمان این منطقه آلبانیایی نشین استقلال اين کشور را تصويب کرد و سخنگوی پارلمان گفت:«کوزوو صفحه تازه ای را در تاريخ اش می گشايد. ما با کمک های بين المللی يک کشور دمکراتيک را برای همه شهروندان بوجود می آوريم.»


تعداد زیادی از مردم کوزوو دیشب به جشن و پایکوبی مشغول بودند و روز یکشنبه نیز در خیابان ها در انتظار تصمیم پارلمان به سر می بردند. اعلام نظر مثبت پارلمان، موجی از شادی را در کوزوو برانگیخت.



تعداد زیادی از مردم کوزوو از دیروز به جشن و پایکوبی مشغول بودند و روز یکشنبه نیز در خیابان ها در انتظار تصمیم پارلمان به سر می بردند.

کوزوو تا سال ۱۹۹۹ يکی از ايالت های صربستان محسوب می شد و پس از بحران بالکان و تجزيه يوگسلاوی به چند کشور مجزا، اداره آن تحت نظارت سازمان ملل متحد درآمد و پس از بحث های فراوان و به رغم مخالفت صربستان، روز یکشنبه اعلام استقلال کرد.


نخست وزير کوزوو يکشنبه صبح گفت:«ما در يک لحظه تاريخی قرار داريم؛ يک تصميم مهم که ما را به يکی از ملت های آزاد دنيا تبديل می کند.»


جرج بوش، رييس جمهوری آمريکا که در تانزانيا بسر می برد، گفته بود که آمريکا و متحدانش نهايت تلاش خود را می کنند تا در پی استقلال کوزوو، خشونتی در منطقه اتفاق نيفتد.


آمريکا ۱۷۰۰ سرباز در کوزوو دارد که جزو نيروهای حافظ صلح ناتو در اين منطقه هستند که تعداد آنها بالغ بر ۱۶ هزار سرباز است.


صربستان و روسيه شديدا با استقلال کوزوو مخالف بودند. صربستان اعلام کرده است که استقلال کوزو را به رسمیت نمی شناسد.


آمريکا و اغلب کشورهای عضو اتحاديه اروپا از جمله سه قدرت بزرگ بريتانيا، فرانسه و آلمان از استقلال کوزوو حمايت می کنند و خواستار به رسميت شناخته شدن هر چه زودتر استقلال اين کشور بودند، اما اقليتی همچون قبرس و رومانی با استقلال کوزوو مخالف بودند.


تهديد روسيه به تلافی


روسيه اعلام کرده بود که اگر کوزوو اعلام استقلال کند، آن را در قبال کشورهای غربی به نحوی «تلافی» خواهد کرد.


با اين حال رييس جمهوری آمريکا از صربستان خواسته است که در کنار ساير کشورهای اروپايی بماند و گفت: «ما باور داريم که صربستان می خواهد همپيمان کشورهای اروپايی باقی بماند و مردم صربستان می دانند که حالا دوستی به نام آمريکا دارند.»


صربستان با هشدار نسبت به عواقب اعلام يکجانبه استقلال از سوی کوزوو، از شورای امنيت سازمان ملل متحد خواسته بود که مانع از چنين اقدامی شود.


  • «ما رهبران مردم که به طور دمکراتيک انتخاب شده ايم، اعلام می کنيم که کوزوو يک کشور مستقل و با اقتدار است.»
هاشم تاچی، نخست وزیر کوزوو

دو هزار پليس و قاضی بين المللی ماموريت يافته اند تا سيستم قانونی چند نژادی را برای اين کشور طرح ريزی کنند.


صربها از کوزوو به عنوان قلب مذهبی کشور و هويت ملی خود ياد می کنند و به همين دليل با جداشدن آن مخالف بودند.


در این منطقه نزديک به يک ميليون و هشتصد هزار مسلمان آلبانيايی تبار زندگی می کنند.


با اينکه در هشت سال گذشته در کوزوو انتخابات برگزار و پارلمان انتقالی تشکيل شده است، اما از دو سال پيش سازمان ملل کوشيده تا وضع حقوقی اين منطقه را روشن سازد.


ابتدا گروه سه جانبه ای، متشکل از آمريکا، اتحاديه اروپا و روسيه، به مذاکره با مقام های صربستان و نمايندگان اکثريت آلبانيايی تبارهای کوزوو پرداخت که پس از گذشت چهار ماه، اين گفت وگوها بدون دستيابی به نتيجه ای، به شکست انجاميد.


در همين حال رهبران کوزوو گفته بودند که بعد از ۱۸ ماه گفت وگوی بی حاصل با صربستان، به صورت يکجانبه و با هماهنگی با «واشينگتن» و «بيشتر کشورهای عضو اتحاديه اروپا» اعلام استقلال می کنند.


همه اين بحران ها در حالی صورت می گيرد که رييس جمهوری صربستان به تازگی در انتخابات پيروز شده و روز جمعه در مجلس اين کشور سوگند ياد کرد.


XS
SM
MD
LG