لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۳۵

لاریجانی در قاهره با مقام های مصری دیدار کرد


علی لاریجانی در حال حاضر از شناخته شده ترین چهره های دیپلماتیک ایران محسوب می شود.
علی لاریجانی در حال حاضر از شناخته شده ترین چهره های دیپلماتیک ایران محسوب می شود.

علی لاريجانی، مشاور رهبر جمهوری اسلامی ایران و نماينده وی در شورای عالی امنيت ملی که در مصر به سر می برد، برای برقراری روابط ديپلماتيک بين دو کشور که از زمان انقلاب اسلامی تاکنون قطع شده، با مقامات مصری و رهبران مذهبی ديدار و گفت و گو کرده است.


جمهوری اسلامی ايران بعد از امضای قرارداد صلح بين مصر و اسرائيل در سال ۱۹۷۹ و همچنين پناه دادن مصر به محمدرضا شاه پهلوی، روابط ديپلماتيک خود را با اين کشور قطع کرد.


روابط ايران ومصر، با حمايت مصر از عراق طی جنگ هشت ساله ايران و عراق، وخامت بيشتری گرفت و پس از پايان جنگ، روابط ديپلماتيک دو کشور بسيار محدود بود.


ديدار آقای لاريجانی از مصر، نقطه عطفی در روابط ديپلماتيک دو کشور محسوب می شود. وی با هدف «بازديد از مراکز فرهنگی و دانشگاهی مصر و ديدار با تنی چند از مقامات و انديشمندان مصری»، از روز دوشنبه در قاهره به سر می برد.


وزير خارجه مصر گفته است که روابط ديپلماتيک دو کشور تنها زمانی برقرار خواهد شد که ايران ديوارنمای بزرگ خالد اسلامبولی را پايين بياورد و نام خيابان را به افتخار رييس جمهوری اين کشور، به «انور سادات» تغيير دهد.

به تازگی حسين دادار، قائم مقام وزير امور خارجه مصر از تهران ديدن کرده بود و همتای او، عباس عراقچی هم در ماه سپتامبر به قاهره سفر کرده بود.


آقای لاريجانی طی اين سفر با عمر موسی، رييس اتحاديه عرب و احمد ابو الغيط، وزير امور خارجه مصر ديدار و گفت و گو کرده است.


وی در گفت و با خبرنگاران در قاهره گفت: «تا اينجا بر روی لبه مثبت حرکت کرده ايم. گفت و گوها و مذاکرات ادامه دارد، ولی نبايد شتاب به خرج دهيم.»


پيش از ملاقات آقای لاريجانی با وزير امورخارجه مصر، آقای ابو الغيط، گفته بود که آنها «شرايط» موجود بين روابط ايران و مصر را بررسی خواهند کرد و اضافه کرده بود که هر دو طرف درباره جنبه های روابط دو جانبه، منطقه ای و امنيتی، هنوز بحث دارند.


وزير امور خارجه مصر گفته بود که روابط ديپلماتيک دو کشور تنها زمانی برقرار خواهد شد که ايران تصویر بزرگ خالد اسلامبولی را از دیواری در تهران پايين بياورد و نام خيابان را به افتخار رييس جمهوری اين کشور، به «انور سادات» تغيير دهد.


خالد اسلامبولی يکی از افسران اسلامگرای ارتش مصر بود که در سال ۱۹۸۱میلادی در يک رژه نظامی، انور سادات، رييس جمهوری وقت مصر را به قتل رساند و خيلی زود اعدام شد.


جمهوری اسلامی ایران نام يکی از خيابان های مهم تهران را به نام این افسر ارتش اختصاص داده بود که اين امر همواره مورد مناقشه دو کشور بوده است.


آقای لاریجانی طی اين سفر چهار روزه که پنج شنبه خاتمه می يابد، با عمر سليمان، وزير اطلاعات مصر نيز ديدار و گفت و گو کرده است.


بنا به گزارش خبرگزاری ايرنا، خبرگزاری دولتی جمهوری اسلامی، هر دو طرف در اين ديدار بر «لزوم روابط ديپلماتيک، فرهنگی و امنيتی بيشتر در اين برهه حساس در منطقه» تاکيد کرده اند.

آقای لاريجانی همچنين با شيخ محمد سيد تنتاوی و ديگر مقامات دانشگاه الازهر که بزرگ ترين مرکز مطالعات اسلامی سنی محسوب می شود، ديدارداشته است.


در ماه می، آقای احمدی نزاد طی يک سخنرانی پيشنهاد از سرگیری روابط کامل ديپلماتيک میان دو کشور را مطرح کرد و گفت که ايران حاضر است سفارتخانه اش را در قاهره بازگشايی کند، به محض اين که مصر با بازگشايی سفارتخانه کشورش در تهران موافقت کند.


رييس جمهوری ايران روز چهارشنبه همين پيشنهاد را در گفت و گو با شکبه انگلیسی زبان دولت جمهوری اسلامی - پرس تی وی - تکرار کرد وگفت: «اگر مصر آمادگی اش را اعلام کند، همين امروز سفارتمان را در قاهره بازگشايی می کنيم.»


اما آقای احمدی نژاد اضافه کرد که هنوز مواردی برای برقراری روابط ديپلماتيک باقی مانده است.


مصر يکی از متحدان اصلی آمريکا در خاورمیانه محسوب می شود و دهه ها است که اسرائیل را به رسمیت شناخته و با آن کشور رابطه دارد.


XS
SM
MD
LG