لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۵۰

تظاهرات هواداران دو جناح رقیب در لبنان


عکسی از حریری در کنار تظاهرات هواداران (عکس:AFP)
عکسی از حریری در کنار تظاهرات هواداران (عکس:AFP)

هواداران دولت لبنان روز پنج شنبه صبح و طرفداران حزب الله و سوريه در بعدازظهر پنج شنبه به طور جداگانه در خيابان های بيروت مراسم يادبود سومين سالگرد قتل رفيق حريری، نخست وزير پيشين اين کشور و عماد مغنيه، از فرماندهان نظامی ارشد حزب الله را برگزار کردند.


هواداران دولت لبنان که پنج شنبه صبح در سالگرد ترور رفيق حريری، در بيروت گرد آمده بودند، اعتراض خود را به دخالت های سوريه در اين کشور اعلام کردند؛ در حالی که در بعدازظهر همين روز، تظاهرات حزب الله در مراسم تدفين عماد مغنيه، يکی از رهبران اين گروه که روز سه شنبه در سوريه طی يک بمبگذاری به قتل رسيد، برگزار شد.


رهبران گروه هوادار دولت از مردم خواسته بودند که با حضور در مراسم يادبود آقای حريری اعتراض خود را به دخالت های سوريه در لبنان اعلام کنند.


رفيق حريری در ۱۴ فوريه ۲۰۰۵ در پی يک انفجار مهيب بمب در بيروت کشته شد و اين سرآغاز بحران سياسی ای در لبنان شد که بعد از پايان جنگ داخلی لبنان- از ۱۹۷۵ تا ۱۹۹۰- سابقه نداشته است.


يک ماه پس از مرگ آقای حريری، در روز ۱۴ مارس ۲۰۰۵، صدها هزار نفر با تجمع در همين ميدان، نزديک جايی که حريری دفن شده است، خواستار کمک بين المللی برای خروج نيروهای سوری از لبنان شده بودند و سرانجام نيروهای سوريه مجبور به ترک خاک لبنان شدند.


از سويی حزب الله که يکی از رهبرانش را از دست داده، قصد دارد حضور خود را با برگزاری مراسم خاکسپاری وی نشان دهد.


بر اساس گزارش های مخابره شده از بيروت، همزمانی اين دو يادبود، احتمال بروز خشونت و درگيری بين دو جناح هوادار غرب و طرفداران ايران و سوريه در اين کشور را بيشتر کرده است.


حزب الله، اسرائيل را به دست داشتن در ترور عماد مغنيه محکوم می کند، اما با آنکه آقای مغنيه از سال ها پيش در صدر فهرست مورد تعقيب پليس فدرال آمريکا و سازمان اطلاعاتی اسراييل قرار داشت، اسراييل دست داشتن در ترور وی را تکذيب کرده است.


مراسم يادبود حريری از ساعت ۱۱ صبح آغاز شد در حالی که تشييع جنازه مغنيه ساعت ۲:۳۰ بعدازظهر برگزار می شود.

مراسم يادبود حريری از ساعت ۱۱ صبح آغاز شد در حالی که تشييع جنازه مغنيه ساعت ۲:۳۰ بعدازظهر برگزار شد.


به هنگام برپايی تظاهرات هواداران رفيق حريری، نيروهای امنيتی با سربازان مسلح حضور چشمگيری داشتند تا از خشونت های احتمالی جلوگيری کنند.


برخوردهای خشونت آميز بين نيروهای نظامی طی هفته های اخير، سياستمداران را نگران بروز جنگ داخلی ديگری در اين کشور بحران زده کرده است.


سفارتخانه های کشورهای مختلف از شهروندانشان خواسته بودند که با توجه به اوضاع نابسامان، از تردد در خيابان های بيروت در روز پنج شنبه خودداری کنند.


در راه پيمايی پنج شنبه صبح، بسياری از تظاهر کنندگان در حالی که پرچم لبنان را در دست داشتند و عکس هايی از آقای حريری و ساير کشته شدگان طی سه سال اخير را حمل می کردند، شعارهايی عليه سوريه سر دادند.


سوريه دست داشتن در اين ترورها را انکار می کند.


راه پيمايان با اشاره به بحران انتخاب رييس جمهوری در لبنان، شعارهای«پارلمان ما را باز کنيد، دولت ما را رها کنيد، يک رييس جمهوری همين حالا انتخاب کنيد» را بر روی پلاکاردها حمل می کردند.


دوره رياست جمهوری اميل لحود، رييس جمهوری پيشين لبنان، بيست و سوم نوامبر سال گذشته به پايان رسيد و پارلمان لبنان تاکنون نتوانسته است رييس جمهوری جديد را انتخاب کند.


گروه های هواخواه دولت که از سوی کشورهای غربی حمايت می شوند، خواستار انتخاب هر چه سريع تر رييس جمهوری هستند، اما اقليت پارلمان لبنان، وابسته به حزب الله، خواستار داشتن حق وتو در کابينه است و تاکنون با وجود مقرر شدن تاريخ انتخابات، ۱۴ بار مانع از انتخاب رييس جمهوری شده است.


وزير امور خارجه ايران در تشييع جنازه مغنيه


در همين حال، تلويزيون دولتی ايران گزارش کرد که منوچهر متکی، وزير امور خارجه جمهوری اسلامی در مراسم تشييع جنازه عماد مغنيه در روز پنج شنبه بعدازظهر در بيروت شرکت خواهد کرد.


برپايه اين گزارش، آقای متکی پس از اين مراسم، پنج شنبه شب يا جمعه صبح به سوريه سفر خواهد کرد.


ايران، اسراييل را به دست داشتن در ترور عماد مغنيه متهم کرده، اما اسراييل پيشتر هرگونه دست داشتن در اين ترور را رد کرده بود.


جمهوری اسلامی و سوريه متهم به مسلح کردن و کمک مالی به حزب الله هستند. حزب الله از سوی غرب به عنوان يک گروه تروريستی معرفی شده است.


XS
SM
MD
LG