لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۲۱

اعتراض سوریه و حزب الله به اعزام ناوهای آمریکایی


یک رزمناو بریتانیایی که در جریان جنگ سال گذشته در ساحل بیروت پهلو گرفته بود. (عکس از epa)
یک رزمناو بریتانیایی که در جریان جنگ سال گذشته در ساحل بیروت پهلو گرفته بود. (عکس از epa)

اعلام ارسال ناوگان جنگی آمریکا به سواحل لبنان، مخالفت و اعتراض سوریه و گروه حزب الله لبنان را که از سوی ایران حمایت می شود، برانگیخته است.


سوريه آمريکا را متهم کرد که با فرستادن ناوگان جنگی به سواحل لبنان، مانع از يافتن پاسخی برای حل مشکل بحران سياسی لبنان می شود.



در نخستين واکنش سوريه به خبر ارسال يک ناوگان جنگی از سوی واشينگتن، وليد المعلم، وزير امور خارجه اين کشور گفت که آمريکا «نمی تواند به زور مسائل را حل کند.»

آمریکا روز پنج شنبه اعلام کرده بود که یک ناوگان جنگی شامل سه رزمناو را به سواحل لبنان اعزام خواهد کرد.


وزیر امور خارجه سوریه به خبرنگاران گفت: «ما گفته ايم که آمريکا جلوی راه حل های بحران سياسی لبنان را می گيرد و حضور اين ناوگان، اثبات اين مدعاست.»


آخرين باری که ناوهای امريکايی به لبنان آمدند، طی جنگ های ۳۴ روزه بين حزب الله و اسرائيل در سال ۲۰۰۶ بود که نيروی دريايی آمريکا به خروج اتباعش از لبنان کمک کرد.

لبنان پس از به پايان رسيدن دوره رياست جمهوری قبلی، برای انتخاب رييس جمهوری جديد دچار مشکل شده و جناح طرفدار غرب خواستار انتخاب سریع رييس جمهوری جديد است، در حالی که حزب الله و متحدان سیاسی اش که از سوی ايران وسوريه حمايت می شوند، مانع از انجام اين کار شده اند.


وزير امور خارجه سوريه اضافه کرد: «آن لبنانی هايی که از آمريکا حمايت می کنند، سرخورده می شوند. آمريکا نمی تواند به پاسخی که می خواهد برسد.»


تام کيسی، سخنگوی وزارت امور خارجه آمريکا روز جمعه به خبرنگاران گفته بود که اين رزمناو نشانه مهمی از حضور آمريکا برای امنيت منطقه است که «برای دوستان ما آسايش برقرار می کند و خاطر نشان می سازد که ما آنجا هستيم.»


آقای کيسی گفت که اين رزمناو ربطی به سوريه ندارد، اما «اگر سوری ها می خواهند که از آن پيامی برداشت کنند، خوشحال خواهيم بود که اين چنين باشد و آن پيام اين است که دخالت در دموکراسی برای مردم لبنان ربطی به آنها ندارد.»


حزب الله، گروه مسلح شیعه هم به حضور اين رزمناو عکس العمل نشان داده و اعلام کرده است که حضور آن برای ايجاد رعب و وحشت است و دولت لبنان می خواهد به آن تکيه کند.


حسن فضل الله يکی از فرماندهان حزب الله گفت: «ما با تهديد آمريکا عليه لبنان روبرو هستيم. اين تهديد و ارعاب چيز روشنی است و بر ما تاثيری ندارد.»


نبيه بری سخنگوی پارلمان لبنان که از سوی سوريه حمايت می شود، حضور اين ناوگان را مرتبط با شليک موشک از سوی اسرائيل به نوار غزه دانست و گفت: «هدف غزه است. اين ماجرا اجازه می دهد که هرچه می خواهند در غزه اتفاق بيفتد و کسی حرکتی برای کمک نکند.»


وی اين ناوگان را يک تهديد خواند و گفت هدف آن سرپوش گذاشتن بر کشتار درغزه است.


مقامات نظامی آمريکا اعلام نکرده اند که اين ناوگان چه وقت به سواحل لبنان اعزام می شود.


در حال حاضر نيروی دريايی کوچک لبنان به همراه ۱۲ کشتی جنگی سازمان ملل که به حفاظت از منطقه می پردازند، در سواحل اين کشور حضور دارند.


آخرين باری که ناوهای امريکايی به لبنان آمدند، طی جنگ های ۳۴ روزه بين حزب الله و اسرائيل در سال ۲۰۰۶ بود که نيروی دريايی آمريکا به خروج اتباعش از لبنان کمک کرد.


XS
SM
MD
LG