لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۲۳

مايکروسافت پيشنهاد خريد ياهو را پس گرفت


مایکروسافت می خواست یاهو را به قيمت ۴۲ ميليارد و ۲۰۰ ميليون دلار خریداری کند.(عکس:epa)
مایکروسافت می خواست یاهو را به قيمت ۴۲ ميليارد و ۲۰۰ ميليون دلار خریداری کند.(عکس:epa)

شرکت مايکروسافت، که به بيل گيتس، ميلياردر معروف تعلق دارد، روز شنبه پيشنهاد جنجالی خود را برای خريد شبکه اينترنتی ياهو، به دلیل عدم توافق بر سر قیمت پس گرفت.


مايکروسافت سه ماه پیش پیشنهاد خرید شرکت اینترنتی ياهو را ارائه داد که از سوی مسئولان یاهو مورد استقبال قرار گرفت.


پس از مذاکرات انجام شده، مایکروسافت سه میلیون دلار به رقم پیشنهادی اش اضافه کرد و حاضر شد تمامی حقوق یاهو را به قيمت ۴۲ ميليارد و ۲۰۰ ميليون دلار بخرد.


اما در نهایت ياهو قيمت فروش خود را ۵۳ ميليارد دلار اعلام کرد و در آخرين دور مذاکرات مسئولان دو شرکت، مشخص شد که اين معامله به انجام نخواهد رسيد.


ياهو سعی دارد در پی به نتيجه نرسيدن مذاکرات، پروژه های تبليغاتی مشترکی را با گوگل، به انجام برساند.

ياهو، پروژه های توسعه ای برای سال های ۲۰۰۹ و ۲۰۱۰ اعلام کرده است و جری يانگ، يکی از مسئولان ياهو گفت:« پس از پيشنهادی که مايکروسافت به ما داد و حالا پشت سر گذاشته شد، ما تمام تمرکز خود را برای مهمترين تغييرات تاريخ مان خواهيم گذاشت.»


ياهو سعی دارد در پی به نتيجه نرسيدن مذاکرات، پروژه های تبليغاتی مشترکی را با گوگل، به انجام برساند.


استيو بالمر، مدير اجرايی مايکروسافت در نامه ای به ياهو، ضمن اعلام خبر پس گيری پيشنهاد این شرکت از همکاری یاهو با گوگل انتقاد کرد و گفت: از جهت تجاری، اين اتحاد «غير عاقلانه» است، چون قدرت خيلی زيادی را در بازار جست و جوی اينترنتی به گوگل می دهد.


کارشناسان می گويند که مايکروسافت برای تصاحب بازار جست و جوی اينترنتی به ياهو نياز داشت و دليل تمايل اوليه اين شرکت، همين نياز مبرم بود.


ياهو با ۵۰۰ ميليون مراجعه کننده، پس از گوگل، بزرگ ترين شبکه اينترنتی جهان به شمار می رود.


گوگل هم اکنون بخش عمده اس از بازار تبليغات اينترنتی را تحت کنترل خود دارد. کارشناسان در سال ۲۰۰۴، ميزان آگهی اينترنتی را ۴۰ ميليارد دلار برآورد کرده بودند که بر طبق آن، تا سال ۲۰۱۰، ارزش این بازار را دو برابر ارزیابی کرده اند.


مايکروسافت در عرصه نرم افزار کامپيوتری بی رقيب است و با خريد ياهو می توانست در عرصه جست و جوی اينترنتی هم موقعیت خود را بهبود بخشد.


به نظر برخی کارشناسان، مايکروسافت تا دو سه سال ديگر باز قصد خريد ياهو را خواهد داشت، اما به نظر نمی رسد که مسئولان ياهو طی سال های آتی بخواهند که مجموعه قدرتمندشان را به همین قيمت بفروشند.


XS
SM
MD
LG