لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۱۴

عضویت اوکراین و گرجستان در ناتو به تعویق افتاد


بوش و رئیس جمهوری اوکراین(عکس:AFP)
بوش و رئیس جمهوری اوکراین(عکس:AFP)

بر اثر فشار روسيه ، ناتو عضويت دو جمهوری شوروی سابق، اوکراين و گرجستان را در پيمان ناتو به تاخير انداخت، اما ناتو اعلام کرد که از نظر استراتژيک عضويت کشورهای حاشيه دريای سياه به اتحاد کشورهای غربی بسيار مهم است و پيشنهاد کرد که فرآيند عضويت آنها از پايان سال جریان یابد.


همزمان رهبران اوکراين و گرجستان که از حمايت غرب برخوردارند، گفتند که تضمين صد در صد گرفته اند که عضو ناتو خواهند شد و اين يک پيروزی است.


قائم مقام وزير امور خارجه روسيه پیوستن این دو کشور به ناتو را «يک اشتباه استراتژيک» خواند که به گفته او امنيت تمام اروپا را تهديد خواهد کرد.


به تاخير افتادن عضويت اين دو کشور، در حالی است که جرج بوش از عضويت اين دو کشور حمايت کرده بود.


آقای بوش هرچند نتوانست در پیگیری عضویت این دو کشور موفق شود، اما در در موضوع ديگر يعنی افزايش نيروهای ناتو در افغانستان و جلب حمايت ناتو از برنامه سپر دفاع موشکی آمريکا در اروپای شرقی موفق شد.


تمام ۲۶ عضو ناتو به باقی ماندن ۴۷ هزار نيروی ناتو در افغانستان رای مثبت دادند.


ناتو همچنين از کرواسی و آلبانی دعوت به عضويت کرد، اما يونان ورود مقدونيه به پيمان ناتو را وتو کرد.


ديدار رهبران ناتو با پوتين


رهبران ناتو روز جمعه با ولاديمير پوتين، رئيس جمهوری روسيه به اميد گرم شدن روابط ديدار می کنند .


جرج بوش، رئيس جمهوری آمريکا نيز پس از ديدار رهبران ناتو، با ولاديمير پوتين ديدار و گفت و گو می کند و آقای بوش از اين ديدار به عنوان آخرين شانس گفت و گوی نزديک با آقای پوتين نام برده است.

نتيجه اين ديدار بستگی به عکس العمل آقای پوتين نسبت به تصميم روز پنج شنبه کميته ناتو برای عضويت دو جمهوری سابق شوروی، اوکراين و گرجستان در ناتو دارد.


روسیه اعلام کرد که در صورت شورش در گرجستان، روسيه جلوی آنها را نخواهد گرفت.


جرج بوش، رئيس جمهوری آمريکا نيز پس از ديدار رهبران ناتو، با ولاديمير پوتين ديدار و گفت و گو می کند و آقای بوش از اين ديدار به عنوان آخرين شانس گفت و گوی نزديک با آقای پوتين نام برده است.


رئيس جمهوری آمريکا قصد دارد در پی کدورت ها پس از جنگ عراق، به يک توافق برای چارچوب استراتژيک با روسيه برسد.


کرملين اعلام کرده است که آقای پوتين به بخارست، محل اين ديدارها، با ديدی مثبت می آيد تا درباره مسائل مختلف از کوزوو تا برنامه سپر دفاع موشکی آمريکا بحث و گفت و گو کند.


پس از سال ۲۰۰۲ اين اولين بار است که رهبران ناتو با رئيس جمهوری روسيه ديدار می کنند و اين فرصت را خواهند داشت که قدرت آقای پوتين را در دوران رييس جمهوری بعدی، دميتری مدودوف، که از ماه آتی اغاز می شود، محک بزنند.


برخی از رهبران ناتو هنوز نمی توانند پيش بينی کنند که ولاديمير پوتين که همواره غرب را به آغاز نوعی مبارزه تسليحاتی متهم می کند، در اين جلسه چگونه رفتار خواهد کرد.


XS
SM
MD
LG