لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۱۱

فروش ۳۰۰ هزار دلاری عکس های شیرین نشاط


نمایشگاه دوبی که برخی از آثار شیرین نشاط در آن به نمایش درآمد.( عکس: AFP)
نمایشگاه دوبی که برخی از آثار شیرین نشاط در آن به نمایش درآمد.( عکس: AFP)

عکس هايی از شيرين نشاط، هنرمند ايرانی ساکن آمريکا، در نمايشگاه بزرگ هنری دوبی، با قيمتی بيش از ۳۰۰ هزار دلار به فروش رفت.


هزاران کلکسیونر آثار هنری و فروشندگان و گالری داران، در دوبی گرد آمدند تا در بزرگ ترين حراج آثار هنری در خاورميانه که به مدت چهار روز در امارات برگزار می شد و روز شنبه پايان يافت، شرکت کنند.


شيرين نشاط که اکنون ۵۱ ساله است و از سال ۱۹۷۲ در آمريکا زندگی می کند، به خاطر عکس ها و ويدئو آرت های خود به عنوان يکی از مشهورترين هنرمندان زنده دنيا مطرح شده است.


خانم نشاط که در سال ۱۹۹۹، جايزه اصلی بزرگ ترين بی ينال- دو سالانه - هنری جهان يعنی ونيز را از آن خود کرد، با وجود ۳۶ سال زندگی در آمريکا، طبق گفته خودش، خود را آمريکايی نمی داند و گمان می کند که با ايرانی ها راحت تر است.


طوبی و ماهدخت، دو ويدئو آرت مشهور او هستند که در زمان رياست دکتر عليرضا سميع آذر بر موزه هنرهای معاصر تهران، در اين موزه به نمايش گذاشته شدند.


عکس های او از زن های چادری با نوشته های فارسی بر صورت، دست ها و پاها، از شهرت به سزايی در عکاسی هنری دو سه دهه اخير برخوردار است.



عکس های شیرین نشاط از زن های چادری با نوشته های فارسی بر صورت، دست ها و پاها، از شهرت به سزايی در عکاسی هنری دو سه دهه اخير برخوردار است.

شيرين نشاط به تازگی اولین فيلم سينمايی اش را در کشور مراکش با بازی عباس بختياری، نوازنده برجسته ايرانی ساکن پاريس، فيلمبرداری کرده که هنوز به نمايش درنيامده است.


دوبی؛ پايتخت هنری منطقه


نمايشگاه هنری امسال دوبی که مهمترین نمایشگاه فروش آثار هنری در منطقه محسوب می شود، با همکاری ۶۸ گالری از ۲۸ کشور و با حضور هزاران دوستدار هنر از سراسر جهان برگزار شد.


پيش بينی می شود که حجم معاملات هنری در اين نمايشگاه بيش از ۱۵ ميليون دلار بوده باشد.در اين نمايشگاه اثری از اندی وارهول، هنرمند مشهور آمريکايی به قيمت يک ميليون و ۹۵۰ هزار دلار به فروش رفته است.


دوبی به عنوان مرکزی فرهنگی برای هنر معاصر مورد توجه هنرمندانی از سراسر جهان، به ويژه از کشور همسايه ايران، که عرضه و فروش آثار هنری در آن با محدوديت های مختلفی روبروست، مورد توجه قرار گرفته است.


صادرات و واردات آثار هنری بدون ماليات و روند آزاد مبادلات در امارات باعث شده است که دوبی به عنوان رقيبی جدی برای سومين مرکز مهم مبادلات هنری در جهان- يعنی هنگ کنگ که پس از نيويورک و لندن قرار دارد- تبديل شود .


توجه ويژه دوبی به عرضه و فروش آثار هنری مدرن باعث رونق گرفتن بيشتر فروش اين دسته از آثار شده است.


جان مارتين، مدير نمايشگاه هنری دوبی به خبرگزاری رويترز گفته است:« رشد اقتصاد هنر در منطقه موجب رشد نسل جديدی از کلکسيونرهای جوان و تحصيل کرده شده است.»


آقای مارتين با اشاره به رشد سريع دوبی در اين خصوص گفت:«شايد دو سال پيش حرف زدن درباره اين که دوبی به يک مرکز تجارت هنر تبديل می شود، با شک و ترديد همراه بود.»


در کنار دوبي، ابوظبی هم با ساخت پنج مرکز بزرگ هنری با طراحی های معماران بزرگ جهان شامل شعبه های از موزه های لوور و گوگنهايم، توجه علاقه مندان هنر را به امارات متحده عربی جلب کرده است.


بنديکت فلويد يکی از حاميان نمايشگاه هنری دوبی می گويد:« هنر معاصر در حال پيشرفت است و دوبی به خوبی دارد به پايگاه آن تبديل می شود.»


XS
SM
MD
LG