لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۵۳

ابراز امیدواری نتانیاهو به از سرگیری مذاکرات صلح


بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل
بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل
بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، می‌گوید که «امید به از سرگیری مذاکرات سیاسی میان اسرائیل و تشکیلات فلسطینی در هفته‌های آینده بر اساسی خوب و واقع‌گرایانه استوار است».

آقای نتانیاهو شامگاه چهارشنبه در سخنرانی اختتامیه «همایش امنیت ملی» در شهر هرتصلیا در اسرائیل دیدگاه دولت خود را مورد تاکید قرار داد که از سرگیری تماس‌های سیاسی باید «بدون پیش‌شرط» باشد.

نخست وزیر اسرائیل افزود که «جامعه بین‌الملل آمادگی اسرائیل را برای تجدید روند صلح می‌پذیرد و اقدامات عملی از سوی عوامل محوری جامعه بین‌الملل نیز برای تحقق این هدف در جریان است».

نخست وزیر اسرائیل گفت: «می‌گویند که برای رقص تانگو دو نفر لازم است. اما در منطقه خاورمیانه گاهی این رقص، دست‌کم در آغاز، باید با سه نفر شروع شود، بعد می‌توان آن را دو نفره ادامه داد.»

این اشاره آقای نتانیاهو به تلاش‌های میانجی‌گرانه آمریکا و مصر برای بازگرداندن مسئولان تشکیلات فلسطینی به میز مذاکرات صلح بود.

نبیل ابو رودینه، سخنگوی نهاد رهبری تشکیلات فلسطینی، در واکنش به این سخنان آقای نتانیاهو به خبرگزاری رویترز گفت: «اگر نتانیاهو برای قطع خانه‌سازی‌ها تعهد دهد، ما نیز آماده هستیم که در عرض چند روز مذاکرات را از سرگیریم.»

محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین، روز چهارشنبه گفته بود که از سرگیری مذاکرات سیاسی با اسرائیل همچنان در دستور کار حکومت فلسطینی است.

با وجود این، ابومازن روز چهارشنبه در کنفرانس خبری مشترک با سیلویو برلوسکونی، نخست وزیر ایتالیا، در بیت‌اللحم گفت: «ادامه خانه‌سازی‌ها در سرزمین فلسطینی‌ها کار درستی نیست.»

ابومازن همچنین چهارشنبه در نشست خبری مشترک با وزیر خارجه اسپانیا در رام‌الله گفت: «ما خواهان یک روند صلح واقعی، بر اساس راهکار دو کشورهستیم.»

آقای عباس در سفرهای روزهای اخیر خود به اروپا پیشنهاد کرد که اسرائیل ساخت و سازها در کرانه باختری و شرق قدس را برای سه ماه راکد بگذارد که دولت اسرائیل به آن پاسخ صریحی نداد، اما برخی دولت‌مردان اسرائیلی در اظهار نظرهای شخصی خود، این درخواست آقای عباس را رد کرده‌اند.

سلام فیاض، نخست وزیرتشکیلات فلسطینی، سه‌شنبه در سخنرانی در کنفرانس هرتصلیا خطاب به اسرائیل گفت: «شما دارید در سرزمینی که باید کشور مستقل فلسطین در آن برپا شود، خانه‌سازی می‌کنید.»

آخرین دور از مذاکرات سیاسی اسرائیل و فلسطینی‌ها دسامبر ۲۰۰۸، در آخرین ماه‌های دولت اهود اولمرت، نخست وزیر پیشین اسرائیل، انجام شده بود.

در پی روی کار آمدن دولت بنیامین نتانیاهو از اول آوریل ۲۰۰۹، فلسطینی‌ها اعلام کردند که بازگشت آنها به میز مذاکرات، به قطع کامل ساخت و سازهای اسرائیلی‌ها در کرانه باختری، شامل شرق قدس، مشروط است.

دولت نتانیاهو از چندی پیش برخی از ساخت و سازها در کرانه باختری را برای یک دوره ده‌ماهه به حال تعلیق درآورده، اما پروژه‌های شرق قدس را با این استدلال که «اورشلیم یکپارچه پایتخت اسرائیل است»، ادامه داده است، این در حالی است که فلسطینی‌ها می‌گویند که شرق قدس باید پایتخت کشور آتی فلسطین باشد.

دولت باراک اوباما در آمریکا نیز نتوانسته است موجب پیشرفتی در تماس‌های سیاسی اسرائیلی- عربی شود. از زمان روی کارآمدن آقای اوباما، حتی یک نشست مشترک بین اسرائیل و فلسطینی‌ها انجام نشده که چنین رکودی در سال‌های اخیر کم‌سابقه بوده است.

سفرهای متعدد جرج میچل، فرستاده ویژه آمریکا به خاورمیانه، نیز از سرگیری دیالوگ سیاسی میان اسرائیل و فلسطینی‌ها را در پی نداشته است.

علیرغم رکود در تماس‌های سیاسی اسرائیل و فلسطینی‌ها، محمود عباس در روزهای اخیر دوباره تاکید کرد که «فلسطینی‌ها به انتفاضه مسلحانه باز نمی‌گردند».
XS
SM
MD
LG