لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۰۱

اجلاس سازمان کنفرانس اسلامی، با حضور نماینده آمریکا


اجلاس دو روزه سران سازمان کنفرانس اسلامی، با حضور محمود احمدی نژاد، رییس جمهوری ایران و برای اولین بار با حضور نماینده ای از آمریکا، در سنگال روز پنج شنبه افتتاح شد.



در اين نشست که با حضور سران و مقامات ۵۷ کشور اسلامی در داکار برگزار می شود، درباره «راه های ارتقای تصوير اسلام در غرب و تلنگر زدن به اقتصاد ضعيف کشورهای فقير عضو سازمان» بحث و تصمیم گیری خواهد شد.

اين اجلاس طی ۱۴ سال گذشته برای اولين بار در آفريقا برگزار می شود و عالی ترین رهبران ۴۰ کشور همراه با مقامات ديگر کشورها در اين اجلاس حضور دارند.


محمود احمدی نژاد، رييس جمهوری ايران نيز به همراه هياتی دراين اجلاس شرکت کرده است.


محمود عباس، رييس تشکيلات خودگردان فلسطينی و بان کی مون، دبير کل سازمان ملل، از ديگر شرکت کنندگان در اين اجلاس هستند.


آمريکا نيزاعلام کرده است که برای نخستين بار، نماينده ای را به اين اجلاس می فرستد.


اکملدين احسانقلو، دبير سازمان کنفرانس اسلامی، گفت اميدوار است روابط آمريکا با کشورهای جهان اسلام بهبود يابد.

کاندوليزا رايس، وزير امور خارجه آمريکا اين اقدام را «بخشی از برنامه و استراتژِی آمريکا برای گفت وگوی بيشتر با جامعه مسلمانان جهان» توصیف کرد.


رهبران اجلاس اعلام کردند که اميدوارند روابط اين سازمان را با آمريکا و اروپا بهبود بخشند.


اکملدين احسانقلو، دبير سازمان کنفرانس اسلامی، به خبرگزاری آسوشيتدپرس ضمن ابراز امیدواری درباره بهبود این روابط گفت: «مشکلات و سوء تفاهم هايی در اين باره وجود دارد، اما هنوز پتانسيل زيادی برای همکاری وجود دارد.»


مساله جنگ عراق و درگيری ها بين اسرائيل و فلسطينی ها، از جمله دیگر مواردی است که قرار است در اين اجلاس درباره آنها بحث شود.


همچنين در اين نشست گزارشی کامل درباره سخنان و فعالیت های «ضد اسلام در جهان» ارائه خواهد شد و از کشورهای مسلمان خواسته می شود عکس العمل قانونی به اين امر نشان دهند.


به گفته پاره ای ناظران این امید وجود دارد تا بحث ها در باره صلح بین چاد و سودان و حل بحران پیش آمده در این منطقه در اجلاس اخیر به ثمر برسند.


چاد و سودان بر سر مسئله دارفور با یکدیگر درگیر شده اند و قرارداد صلح بین آنها که قرار بود روز چهارشنبه امضا شود، به دلیل عدم حضور رییس جمهوری سودان برگزار نشد و رهبران دو کشور طی این اجلاس با هم دیدار می کنند.


سازمان کنفرانس اسلامی در سال ۱۹۶۹ در پاسخ به آتش زدن عمدی يک مسجد در اورشليم تشکيل شد و سعی دارد وحدت کشورهای مسلمان را ارتقا بخشد و به عنوان صدای جهان اسلام عمل کند.


نشست های اين سازمان معمولا هر سه سال يکبار برگزار می شود.


XS
SM
MD
LG