لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۳۳

آغاز ماموریت نخستین فرستاده اوباما در خاورمیانه


میچل، نماینده ویژه رییس جمهوری آمریکا در امورخاورمیانه، در نخستین دور از ماموریت خود در پی دیدار از مصر، مذاکرات با رهبران اسرائیل را آغازکرد.
میچل، نماینده ویژه رییس جمهوری آمریکا در امورخاورمیانه، در نخستین دور از ماموریت خود در پی دیدار از مصر، مذاکرات با رهبران اسرائیل را آغازکرد.
جرج میچل، نماینده ویژه رییس جمهوری آمریکا در امورخاورمیانه، در نخستین دور از ماموریت خود در پی دیدار از مصر، مذاکرات با رهبران اسرائیل را آغازکرد.
جرج میچل با رییس جمهوری، نخست وزیر و وزیران دفاع اسرائیل، و نیز با رییس ستاد ارتش و رییس موساد دیدارمی‌کند.
اما مذاکرات میچل با بنیامین نتانیاهو رهبر اوپوزیسیون اسرائیل نیز از اهمیت زیادی برخوردار است چراکه نظرسنجی‌ها حاکی از آن است که بنیامین نتانیاهو پس ازانتخابات سیزده روز دیگر «کنست»، دوباره به نخست‌وزیری می‌رسد.
میچل پس از دیدار پنجشنبه با محمود عباس در رام الله، به اردن، عربستان، فرانسه و بریتانیا می‌رود و در بازگشت به آمریکا به باراک اوباما و هیلاری کلینتون گزارش می‌دهد.
میچل پیش ازورود به اسرائیل، در یک نشست خبری درقاهره بر«اهمیت تداوم آتش‌بس» میان اسرائیل و غزه تاکید کرد.
جرج میچل درپایان دیدار با حسنی مبارک رییس جمهوری مصر گفت که اولویت نخست، تمدید و تثبیت آتش‌بس است.
میچل که با احمد ابوالغیط وزیرخارجه مصر و عمرو موسی رییس اتحادیه عرب نیز دیدار کرده است، با قدردانی ازمصر «به‌خاطرتلاش در راه برقراری آتش بس و تداوم آن» گفت، اینکه ماموریتش کمتر از یک هفته پس ازآغازدولت اوباما آغاز شده، «نشان‌دهنده اهمیت بسزایی است که آمریکا برای صلح خاورمیانه قائل است».
عمرو موسی دبیرکل اتحادیه عرب فرستاده باراک را دارای وسعت نظر و متبحر در امور منطقه توصیف کرده است.
جورج میچل سناتور پیشین لبنانی‌الاصل است. او در مذاکرات موفقیت آمیز ایرلند شمالی در اوائل دهه نود نقش مهمی ایفا کرد.
بحران ۲۲ روزه غزه که بیش از۱۳۰۰کشته برجای نهاد، موجب شد که اوباما در نخستین روزهای کاری خود میچل را به عنوان نماینده ویژه خاورمیانه معرفی کند.
اوباما دوشنبه درمصاحبه با شبکه العربیه گفت: «میچل نخست حرف‌ها را گوش می‌کند و آمریکا قصد تعیین تکلیف ندارد.»
اوباما در عین حال گفت، میچل با قاطعیت عمل خواهد کرد تا به نتایج ملموس برسیم.

درگیری در غزه
میچل درحالی وارد اسرائیل شد که کابینه امنیتی اسرائیل نشستی برای بررسی رخدادهای تازه مرزغزه برگزار کرد.
نیروی هوایی اسرائیل ازسه شنبه شب تا بامداد چهارشنبه به تونل‌های مرز غزه با مصرحمله کرد. اسرائیل اعلام کرد که این حمله پاسخی به انفجار سه شنبه درگذرگاه «کیسوفیم» بود.
بامداد سه‌شنبه انفجار بمب کنارجاده‌ای علیه یک خودروی ارتش اسرائیل به مرگ یک سرباز و زخمی شدن سه سرباز دیگر انجامید. در آتش متقابل یک فلسطینی نیز کشته شد.
انفجار سه‌شنبه نخستین نقض جدی آتش بس ازهجدهم ژانویه بود، که مقامات اسرائیل گفتند این حمله بی‌پاسخ نمی‌ماند.
در حالی که گروهی با نام «توحید و جهاد» مسوولیت حمله را برعهده گرفته است، وزیرخارجه اسرائیل می‌گوید از آنجا که حماس برغزه مسلط است مسول این حمله نیز حماس است.
در همین حال بامداد چهارشنبه یک فروند راکت «قسام» به سوی منطقه «اشکول» درجنوب اسرائیل شلیک شد که تلفات جانی نداشت.
این رخدادها نگرانی از شعله ورشدن دوباره بحران را دردو سوی مرز دامن زد. حماس ادارات را تعطیل کرده است و رهبران و فرماندهان نیروهای امنیتی پنهان شدند و برخی ازفلسطینی‌های «الرفح» خانه‌ها را ترک کردند. در اسرائیل نیزاحتمال تجدید حملات راکتی، موجب دلهره مردم شده است.
این رخدادها درحالی است که مذاکرات سران مصر با رهبران فلسطینی ادامه دارد. تونی بلر نماینده کمیته کاری چهارجانبه نیز برای کمک به تداوم آتش بس چهارشنبه مذاکرات با سران مصر را آغاز کرد.
XS
SM
MD
LG