لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۴۶

اوباما: استفاده از جمهوری خواهان در صورت پیروزی


برپايه نظر سنجی رويترز/ سی –اسپن/ زاگبی، باراک اوباما هفت درصد از جان مک کين جلوتر است.(عکس: AFP)
برپايه نظر سنجی رويترز/ سی –اسپن/ زاگبی، باراک اوباما هفت درصد از جان مک کين جلوتر است.(عکس: AFP)

باراک اوباما، نامزد دموکرات ها در انتخابات رياست جمهوری آمريکا، اعلام کرد که در صورت پيروزی از جمهوری خواهان نيز در دولت خود استفاده می کند.


وی روز چهارشنبه در آخرين روزهای رقابت های انتخاباتی خود گفت که ايده های خوبی برای منصب های عالی دولتی در سر دارد، اما با اين حال ترجيح می دهد که در چند روز باقيمانده بر کارزار انتخاباتی تمرکز داشته باشد.


نامزد دموکرات ها در مصاحبه با شبکه تلویزیونی «ای بی سی» گفت که حضور جمهوری خواهان در دولت از اهميت بسیاری برخوردار است، اما با اين همه، اين پرسش را که آيا رابرت گيتس، وزير دفاع کنونی، را در دولت نگه خواهد داشت، بی پاسخ گذاشت.


آقای اوباما با بيان اينکه «وارد جزييات نمی شود» تاکيد کرد که مسائل مربوط به امنيت ملی بايد فراجناحی باشد.


پيشتازی اوباما در بيشتر نظرسنجی ها


تنها پنج روز مانده به انتخابات رياست جمهوری آمريکا، باراک اوباما، نامزد دموکرات ها، در بسياری از نظر سنجی ها از رقبيش؛ جان مک کین، نامزد جمهوری خواهان، پيشی گرفته است.


برپايه نظر سنجی «رويترز/ سی –اسپن/ زاگبی»، باراک اوباما هفت درصد از آقای مک کين جلوتر است.


برپايه اين نظر سنجی، باراک اوباما در اين نظر سنجی که گرايش مردم آمريکا را در طول سه روز رصد کرده، ۵۰ به ۴۳ از رقيب خود پيش افتاده است. ضريب خطای اين نظر سنجی ۲.۹ درصد است.


برپايه اين نظر سنجی، نامزد دموکرات ها در ميان رای دهندگان مستقل با ۱۹ درصد، زنان با ۱۹ درصد، کاتوليک ها ۹ درصد و رای دهندگان بالای ۶۵ سال هفت درصد از رقيب خود پيش افتاده است.


اين نظر سنجی نشان می دهد که در ۱۰ روز گذشته، باراک اوباما هفت بار در مرز ۵۰ درصد بوده يا از آن رقم تجاوز کرده است.


با اين حال، چنانکه اين نظر سنجی نشان می دهد، حمايت از جان مک کين در بيش از سه هفته گذشته به ۴۶ درصد نرسيده است.


برپايه نظر سنجی «رويترز/ سی –اسپن/ زاگبی»، باراک اوباما در ميان رای دهنگان مستقل با ۱۹ درصد، زنان با ۱۹ درصد، کاتوليک ها ۹ درصد و رای دهندگان بالای ۶۵ سال هفت درصد از رقيب خود پيش افتاده است.

برپايه نظر سنجی رويترز/ سی –اسپن/زاگبی، آقای اوباما در ميان مردان نيز پنج درصد محبوبيت بيشتری نسبت به جان مک کين دارد.


با اين حال، آقای مک کين همچنان در ميان سفيد پوستان هشت درصد محبوبيت بيشتری دارد، در حالي که تنها توانسته است حمايت ۳۰ درصد از اسپانيايی تبارها را به خود جلب کند.


در انتخابات سال ۲۰۰۴، چهل درصد از آرا اسپانيايی تبارها به جرج بوش اختصاص يافته بود.

۲۰ درصد از کسانی که خود را محافظه کار می خوانند، طبق اين نظر سنجی، به باراک اوباما رای خواهند داد، در حالي که تنها ۱۰ درصد کسانی که خود را ليبرال می دانند، گفته اند که به نامزد جمهوری خواهان رای می دهند.


برپايه اين نظر سنجی، رالف نیدر، نامزد مستقل، دو درصد و باب بار، نامزد ليبرتارين، يک درصد آرا را به خود اختصاص داده اند. هنوز دو درصد رای دهندگان، تصميمی در مورد نامزدهای انتخاباتی اتخاذ نکرده اند.


رييس جمهوری ايالات متحده، پس از رای گيری عمومی، از سوی «الکترال کالج» که ۵۳۸ عضو دارد، انتخاب خواهد شد که به نمايندگی از ايالت های آمريکا در اين مجمع حضور دارند.


اکثر نظر سنجی های ديگر نيز حاکی از آن است که باراک اوباما از حريف خود پيش است.


باراک اوباما در هر کدام از نظر سنجی های «راسموسن ريپورتس» پنج درصد، «گالوپ» هفت درصد، «دياگئو/ هات لاين» هفت درصد، «ای بی سی نيوز/ واشینگتن پست» هشت درصد، «جی دبيليو يو/ بتل گراند» سه درصد، «ايپوس/ مک کلاچی» پنج درصد، «پيو ريسرچ» ۱۵ درصد و «آی بی دی/ تی آی پی پی» سه درصد از جان مک کين جلوتر است.


XS
SM
MD
LG