لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۰۵

رايزنی مخالفان مشرف برای تشکيل دولت ائتلافی


شادی طرفداران حزب مردم پس از پیروزی در انتخابات(عکس:AFP)
شادی طرفداران حزب مردم پس از پیروزی در انتخابات(عکس:AFP)

سران دو حزب مخالف پاکستان که در انتخابات روز دوشنبه به پيروزی رسيده اند، در باره تشکيل دولت ائتلافی و برکناری پرويز مشرف از مقام رياست جمهوری با هم گفت و گو می کنند.


حزب مردم، حزب بی نظير بوتو، و حزب مسلم ليگ به رهبری نواز شريف، در انتخابات پارلمان پاکستان توانستند حدود ۵۸ درصد آرا يعنی ۱۵۴ کرسی از ۲۶۸ کرسی پارلمان را به خود اختصاص دهند، اين در حالی است که اين دو حزب برای برکناری پرويز مشرف از مقام رياست جمهوری بايد دو سوم کرسی های پارلمان را در اختيار داشته باشند.


حزب مردم پاکستان که پس از کشته شدن بی نظير بوتو، توسط همسر او، آصف علی زرداری، اداره می شودو روز دوشنبه بيشترين کرسی ها را از آن خود کرد، اعلام کرده است که نمی تواند با پرويز مشرف، رييس جمهوری فعلی پاکستان که در سال ۱۹۹۹ با کودتا به قدرت رسيد، کار کند.


نواز شريف، نخشت وزیر سابق پاکستان هم که طی کودتای ژنرال مشرف از کار برکنار شده بود و اکنون رياست حزب مسلم ليگ را دارد و حزبش پيروز دوم انتخابات بود، رسما و بارها اعلام کرده است که ژنرال مشرف بايد استعفا کند.


این در حالی است که حزب بی نظير بوتو، نخست وزير پيشين پاکستان، تلاش خود را برای تشکيل يک دولت ائتلافی برای برکناری دولت پرويز مشرف آغاز کرده است.


در لاهور صدها وکيل، تمثالی از ژنرال مشرف را به آتش کشيدند و در کويته حدود ۷۰ وکيل با سر دادن شعارهايی چون«مشرف برو» و «مشرف ما قوانين تو را نمی پذيريم» به راه پيمايی پرداختند.

دو حزب عمده مخالف دولت پاکستان هرچند دو سوم آراء را کسب نکرده اند، ولی در صورت جذب مستقل ها در پارلمان تازه اين کشور، قادر خواهند بود پرويز مشرف، رييس جمهوری اين کشور را استيضاح کنند.


آصف زرداری، همسر بی نظير بوتو، نخست وزير فقيد پاکستان، روز چهارشنبه گفت:«پارلمان تازه تصميم خواهد گرفت که با کدام رييس جمهوری می تواند کار کند.»


در همين حال، جرج بوش، رييس جمهوری آمريکا، که در کشورغنا به سر می برد، روز چهارشنبه گفت که انتخابات پارلمانی اخير پاکستان يک پيروزی برای ملت اين کشور محسوب می شود و اميدوار است دولت جديد با پرويز مشرف همکاری کند.


نواز شريف، نخست وزير پيشين پاکستان به دنبال شکست حزب طرفدار پرويز مشرف در انتخابات پارلمانی از وی خواست از مقام رياست جمهوری کناره گيری کند..


اين در حالی است که آقای مشرف پس از اعلام نتايج اوليه انتخابات اعلام کرده است که قصد کناره گيری از سمت خود را ندارد.


سران دو حزب مخالف پرويز مشرف همچنين در باره اخراج ده ها قاضی دادگاه عالی توسط آقای مشرف بحث و گفت و گو خواهند کرد.


همزمان، شماری از وکلا در يک تجمع گسترده در کراچی خواستار برکناری پرويز مشرف شده اند.


در اين تظاهرات که به درگيری با پليس و شليک گاز اشک آور انجاميد، رييس برکنار شده دادگاه عالی پاکستان از تجمع کنندگان خواست که خواستار بازگردانی قضات برکنار شده شوند.


مقامات پليس پاکستان اعلام کردند که شش وکيل را به خاطر پرتاب سنگ به پليس بازداشت کرده اند.


در لاهور هم صدها وکيل، تمثالی از ژنرال مشرف را به آتش کشيدند و در کويته حدود ۷۰ وکيل با سر دادن شعارهايی چون«مشرف برو» و «مشرف ما قوانين تو را نمی پذيريم» به راهپيمايی پرداختند.


با پیروزی جناح مخالف و شدت گرفتن اعتراضات، هنوز مشخص نیست که آیا پرويز مشرف خواهد توانست در قدرت باقی بماند یا پس از استعفا از مقام فرماندهی کل قوا مجبور به کناره گیری از مقام رياست جمهوری نيز خواهد شد.


XS
SM
MD
LG