لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۱:۰۴

بازگشت یاسمینا رضا: «خدای کشتار» در لندن


یاسمینا رضا با نمایشنامه «هنر» به شهرت جهانی رسید(عکس:AFP)
یاسمینا رضا با نمایشنامه «هنر» به شهرت جهانی رسید(عکس:AFP)

به تازگی نمايشی از ياسمينا رضا نمايشنامه نويس فرانسوی که با نمايشنامه هنر شهرت جهانی یافت، در لندن بر روی صحنه رفته است.


در اين نمايش که خدای کشتار نام دارد، رالف فاينس، هنرپيشه معروف انگليسی که در فيلم هايی چون بيمارانگليسی و هری پاتر به ايفای نقش پرداخته و تاکنون دو بار نامزد جايزه اسکار شده است، بازی می کند.


نمايشنامه تازه ياسمينا رضا همانند غالب آثار او به طبقه بورژوای فرانسه امروز اختصاص دارد.


نمايش با ديالوگ های يک زوج از طبقه متوسط دور يک ميز در حال خوردن قهوه آغاز می شود و جايی اوج می گيرد که آنها متوجه می شوند فرزندشان از فرزند زوج ديگری که می شناسند، در پارک کتک خورده است.


آنها سعی دارند که برخورد متمدنانه ای با اين موضوع داشته باشند، اما فکر انتقامی سهمگين رهايشان نمی کند.


اين کمدی سياه به مانند ساير آثار رضا، سعی دارد نقاب متمدمانه انسان امروزی را که با آداب و رفتار بورژوايی آميخته است، کنار بزند و درون انسان ها را واشکافی کند.


منتقدان انگليسی که اولين شب اجرای اثر را شاهد بوده اند، از زوايای کاملا مختلفی به اين نمايش نگاه کرده اند و نگاه های متفاوت و گاه متضادی به آن داشته اند.

منتقدان انگليسی که اولين شب اجرای اثر را شاهد بوده اند، از زوايای کاملا مختلفی به اين نمايش نگاه کرده اند و نگاه های متفاوت و گاه متضادی به آن داشته اند.


برخی از منتقدان، نمايشنامه را همانند نمايش هنر، مديون ترجمه آن می دانند که توسط کريستوفر همپتون، نمايشنامه نويس و فيلمنامه نويس برجسته انگليسی که يک جايزه اسکار هم نصيب برده، صورت گرفته است.


ياسمينا رضا در سال ۱۹۵۹ از پدری ایرانی و مادری مجار که هر دو یهودی بودند، به دنیا آمد.


وی کار خود را با بازيگری شروع کرد و در سال ۱۹۸۷، اولين نمايشنامه اش را نوشت که جايزه مولير را از آن خود کرد. در پی آن مسخ کافکا را برای اجرايی از رومن پولانسکی ترجمه کرد و جايزه مولير را باز نصيب برد.


در سال ۱۹۹۵ با نمايشنامه هنر شهرت جهانی يافت. اين نمايشنامه قصه سه نفر را روايت می کند که بر سر يک تابلوی نقاشی کاملا سفيد که چيزی بر روی آن دیده نمی شود، با هم بحث می کنند و به تشريح آن می پردازند.


قصه جذاب اين نمايش و کنايه های آن به بحث هنر امروز، توجه بسياری از جمله شون کانری را به خود جلب کرد و کانری تهيه کنندگی نمايش را به عهده گرفت که چندين سال پياپی در لندن اجرا شد. اين نمايش به بيش از سی زبان اجرا شده است.


در ايران نيز اين نمايش به فارسی منتشر شده و دو اجرای معروف دارد؛ يک بار با بازی سعيد پور صميمی و بازی و کارگردانی داود رشيدی و بار ديگر با بازی و کارگردانی پارسا پيروزفر.


ياسمينا رضا در سال ۱۹۹۷، اولين رمانش را به چاپ رساند و آخرين کتابش به تازگی درباره زندگی و مبارزات انتخاباتی نيکلا سارکوزی، رئيس جمهوری فرانسه، به دلیل حمایتش از یک سیاستمدار دست راستی، جنجال زيادی به راه انداخته است.


نمایش خدای کشتار اولين بار در نوامبر ۲۰۰۷ در زوريخ اجرا شد و پس از اجرا به زبان آلمانی در مشهورترین تئاتر وين، اجرای انگليسی آن در لندن آخر ماه مارس افتتاح شده است.


کارگردانی اجرای لندن اين نمايشنامه را متيو وارکوس به عهده دارد و رالف فاينس، تاسمين گريگ، جانت مک تير و کن اسکات در آن بازی دارند ومحل اجرای آن «تئاتر گيلگاد» است.


XS
SM
MD
LG