لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۲۷

انتقاد رايس از موضع ايران در قبال مذاکرات صلح


کاندوليزا رايس، وزير امور خارجه آمريکا از موضع رهبران جمهوری اسلامی درباره شکست مذاکرات صلح خاورميانه و نابودی اسراييل انتقاد کرد.


خانم رايس که روز چهارشنبه در حاشيه مذاکرات صلح خاورميانه سخن می گفت، اظهار کرد:«واقعاً مايه تاسف است. افسوس که ملت بزرگی چون ايران با فرهنگی باشکوه توسط کسی نمايندگی می شود که خواستار محو يکی از اعضای سازمان ملل متحد از روی نقشه کره زمين است.»


پيشتر، رهبران جمهوری اسلامی در آستانه کنفرانس صلح خاورميانه در آناپوليس، اين نشست را محکوم به شکست دانسته بودند.


محمود احمدی نژاد، رييس جمهوری اسلامی گفته بود:«ما هرگز اسراییل را به رسمیت نمی شناسیم و از حقوق فلسطینی ها دفاع می کنیم.»


آيت الله علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی روز دوشنبه گفت:«همه سیاستمداران جهان آگاهند که این کنفرانس که توسط آمریکا تدارک دیده شده، محکوم به شکست است.»


کاندوليزا رايس در واکنش به اين اظهارات گفت که شکست در مذاکرات بی معنی است.


خانم رايس به تلويزيون ای بی سی گفت:«فکر می کنم طرفين مذاکره هم بر اين باورند و حتی احتمال بی فايده بودن مذاکرات هم بی معنی به نظر می رسد.»


  • افسوس که ملت بزرگی چون ايران با فرهنگی باشکوه توسط کسی نمايندگی می شود که خواستار محو يکی از اعضای سازمان ملل متحد از روی نقشه کره زمين است.
وزير امور خارجه آمريکا

وزير امور خارجه آمريکا تاکيد کرد که دو طرف بايد «مشکلات تاريخی» و «خواسته های غير واقعی» خود را فراموش کنند تا دستيابی به صلح تا پايان سال ۲۰۰۸ ميسر شود.


ديدار بوش با رهبران اسراييلی و فلسطينی


در همين حال، جرج بوش، رييس جمهوری آمريکا روز چهارشنبه به طور جداگانه با محمود عباس، رييس تشکيلات خودگران فلسطينی و اهود اولمرت، نخست وزير اسراييل در کاخ سفيد ديدار و گفت و گو کرد.


آقای بوش اعلام کرد که شخصا خواستار برقراری صلح است و می خواهد هر دو طرف بدون از دست دادن اهداف خود به سرعت به صلح نزديک شوند.


رييس جمهوری آمريکا هنگامی که رهبران اسراييلی و فلسطينی در دو سوی او قرار داشتند، گفت:« اگر فکر می کردم که صلح غير ممکن است، اينجا نمی ايستادم.»


آقای عباس پس از ديدار با بوش گفت رييس جمهوری آمريکا برای دستيابی به صلح مصمم است و برای اين امر حاضر به هر کاری است.


وی افزود « ما چيزی را که به خاطر آن به اينجا آمديم به دست آورديم. ما آمديم تا مذاکره را شروع کنيم و شروع کرديم.»


آقای عباس در جواب به اين سوال که طرف اسراييلی را مصمم در صلح ارزيابی می کند يا نه، گفت:«نمی خواهم درباره قصد انها قضاوت کنم. ما می گوييم که يک شريک داريم و برای انعقاد يک معاهده آماده ايم که با اين شريک همکاری کنيم.»


آقای اولمرت نيز در گفت و گو با خبرنگاران اسراييلی تصريح کرد که تا زمانی که خشونت عليه اسراييل از سوی غزه متوقف نشود، برقراری صلح امکان پذير نيست.


نخست وزير اسراييل گفت تا زمانی که شروط مهم اسراييل برآورده نشود، صلح به دست نمی آيد.


مشاور امنيتی رييس جمهوری آمريکا، استفن هادلی روز چهارشنبه تاکيد کرد که آمريکا تلاش می کند تا گروه نظامی حماس را که در نوار غزه قدرت گرفته است، منزوی کند.


با بالا گرفتن گرفتن اختلافات بين حماس و فتح، مناطق فلسطينی، اين مناطق عملا بين حماس درحيطه کوچکی در نوار غزه و تشکيلات خودگردان فلسطين به رهبری محمود عباس در کرانه باختری تقسيم شده است.


آقای هادلی با اشاره به اين موضوع گفت:« ما به دنبال راه حلی برای تشکيل دو کشور هستيم، نه سه کشور.»


وی تصريح کرد که اين دو کشور اسراييل و کرانه باختری خواهد بود و اگر دولت فلسطينی تشکيل شود، «فلسطينی های غزه می توانند درباره آن تصميم بگيرند.»


XS
SM
MD
LG