لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۵۶

مهرجویی:«کاری برای جلوگیری از توزیع سنتوری نکرده اند»


داریوش مهرجویی(عکس:سایت کسوف)
داریوش مهرجویی(عکس:سایت کسوف)

فيلم سنتوری ساخته جنجالی داريوش مهرجويی که پس ازنمايش در جشنواره فيلم فجر توسط وزارت ارشاد توقيف شد، به صورت گسترده بر روی دی وی دی و سی دی های غير قانونی توزيع شده و امکان دانلود کردن آن از روی اينترنت هم فراهم آمده است.


نسخه توزيع شده که از نسخه به نمايش درآمده در جشنواره فيلم فجر هم کاملتر است، جنجال زيادی به راه انداخته، تا آنجا که مسئولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، تهيه کنندگان فيلم را مسئول اين ماجرا عنوان کرده اند.


فرامرز فرازمند، تهيه کننده فيلم در گفت و گويی با راديو فردا در اين باره می گويد:«ما اطلاع نداشتيم که فيلم روی اينترنت قرار گرفته. تعجب ما از اين است که قرار گرفتن فيلم در سايتی که درآمدی هم برای کسی ندارد چه نفعی می تواند داشته باشد.»


داريوش مهرجويی، کارگردان و ديگر تهيه کننده فيلم هم در گفت و گو با راديو فردا درباره واکنش وزارت ارشاد به فروش غيرقانونی نسخه هايی از فيلم سنتور گفت: «نه! کاری برای جلوگيری از اين مساله انجام نداده اند. آقای فرحبخش (تهيه کننده سينما) کميته هايی برای پيگيری اين مساله تشکيل داده اند و چندين نفر از توزيع کنندگان را هم شناسايی کرده اند.»


آقای فرازمند در اين گفت و گو درباره نقش داشتن تهيه کنندگان در توزيع فيلم گفت:« «چه کسی باور می کند که من که بيش از ۷۰۰ ميليون تومان هزينه صرف تهيه فيلم کرده ام خود در اين اقدام دست داشته باشم و يا از آن مطلع بوده باشم؟»


روزنامه ای در ايران با ارائه شماره حساب آقای فرازمند و مهرجويی، از مردمی که فيلم را بر روی سی دی و دی وی دی می بينند، خواسته است مبلغ ۱۵۰۰ تومان به حساب تهيه کنندگان فيلم واريز کنند.

سنتوری ماجرای علی بلورچی (با بازی بهرام رادان) فرزند حاج آقا بلورچی را بازمی گويد؛ پسری که در ايران امروز زندگی می کند و در خانوادهای سنتی بزرگ می شود.


پدرش يک بازاری سنتی است که می خواهد فرزندانش ادامه دهنده راه او باشند. حامد پسر ديگر خانواده راه پدر را در پيش می گيرد و به کار در مغازه پدر سرگرم می شود.


علی اما، از همان کودکی دل به ساز کهنه دايی درگذشته اش می بندد و تصميم می گيرد تحصيلاتش را در زمينه موسيقی ادامه دهد، اما مخالفت خانواده مانع عملی شدن خواسته او می شود. مهارت وی در نواختن سنتور باعث شهرت وی شده و به دليل حضور دائمی در ميهمانی های شبانه اعتياد به الکل و مواد مخدر پيدا می کند. همسرش هانیه(گلشیفته فراهانی) که به واسطه هنرش دلبسته او بوده از او جدا می شود و...


ساخت فيلم پس از دريافت مجوز فيلمنامه و مجوز ساخت فيلم در بهمن ماه ۸۴ آغاز شد و تا تيرماه ۸۵ به طول انجاميد.


چهارماه پس از نمايش فيلم در جشنواره فيلم فجر، پروانه نمايش فيلم در خرداد ماه ۸۶ صادر شد.


فرامرز فرازمند تهيه کننده فيلم می گويد: «فيلم قرار بود سوم مرداد نمايش داده شود. با وجود تبليغات انجام شده در سطح شهر سه روز پيش از موعد اکران، وزارت ارشاد از نمايش آن جلوگيری کرد.»


معاونت سينمايی وزارت ارشاد به گفته آقای فرازمند طبق يکی از مواد آيين نامه نمايش فيلم از اکران فيلم جلوگيری کرد. به گفته وی طبق اين آيين نامه ارشاد می تواند از نمايش فيلمی که پروانه نمايش دارد، حتی در زمان اکران جلوگيری کند.


پس از ساخته شدن فيلم، ايرادهايی از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بر فيلم وارد شد. از جمله اين ايرادها، يکی هم صدای محسن چاووشی خواننده ايرانی بود. چاووشی در ميان جوانان ايران نامی شناخته شده است؛ اما ظاهراً وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی صدای وی را فاقد مجوز می داند. به همين دليل تمامی آوازهای متن فيلم با صدای بهرام رادان بازخوانی شد.


فرامرز فرازمند می گويد با اينکه همه ايرادهای وارد بر فيلم برطرف شده است هيچ توضيحی درباره علت عدم نمايش فيلم از سوی وزارت ارشاد داده نشده است.


وی می افزايد سه دقيقه از فيلم به دستور وزارت ارشاد حذف شده است و مدت زمان پخش فيلم به ۱۰۳ دقيقه رسيده است.


آقای فرازمند درباره اظهارات صفار هرندی وزير فرهنگ و ارشاد اسلامی ايران که گفته بود فيلم با فيلمنامه ای که مجوز گرفته متفاوت است می گويد: «ما تنها اسم فيلم را آن هم با مجوز ارشاد تغيير داده ايم. قرار بود نام فيلم تولدت مبارک باشد. اما چون اسم بسيار رايجی بود، آن را عوض کرديم و به علی سنتوری تغيير داديم. به دليل مخالفت دوباره ارشاد با اين اسم، نام فيلم به سنتوری تغيير يافت.»


سنتوری بيشترين آرای مردمی را در بيست و پنجمين جشنواره فيلم فجر کسب کرده است و اکنون به رغم عدم نمايش فيلم، هزاران نسخه فيلم در خيابان های تهران به فروش می رسد و ظرف مدت کوتاهی ايرانيان داخل و خارج کشور موفق به تماشای فيلم شده اند.


روزنامه ای در ايران با ارائه شماره حساب آقای فرازمند و مهرجويی، از مردمی که فيلم را بر روی سی دی و دی وی دی می بينند، خواسته است مبلغ ۱۵۰۰ تومان به حساب تهيه کنندگان فيلم واريز کنند.


XS
SM
MD
LG