لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۵۹

تصويب يک قطعنامه برای جلوگیری از توهین به مذاهب


اين قطعنامه از کشورها می خواهد که جلوی تبعيض را بگيرند و در مقابل تفکرات نژادپرستانه و ترس از خارجی، عکس العمل نشان دهند.
اين قطعنامه از کشورها می خواهد که جلوی تبعيض را بگيرند و در مقابل تفکرات نژادپرستانه و ترس از خارجی، عکس العمل نشان دهند.

شورای حقوق بشر سازمان ملل روز پنج شنبه قطعنامه پيشنهاد شده از سوی کشورهای اسلامی برای جلوگيری از توهین به مذاهب را تصويب کرد.


کاريکاتورهای منتشر شده در يک روزنامه دانمارکی در باره پيامبر مسلمین و همچنين فيلم تازه ای که يک نماينده هلندی عليه قرآن ساخته است، اعتراض مسلمانان را برانگيخته و برخی از آنها خواستار وضع قوانينی عليه توهين به مذاهب شده اند.


متن اين قطعنامه که توسط سازمان کنفرانس اسلامی ارائه شده، خواستار توجه شديد جهت تمايز بين اسلام و تروريسم، خشونت و نقض حقوق بشر شده است.


اين قطعنامه از کشورها می خواهد که جلو تبعيض را بگيرند و در مقابل تفکرات نژادپرستانه و ترس از خارجی عکس العمل نشان دهند.


گرچه متن اين قطعنامه گاه به همه مذاهب اختصاص دارد، اما بيشتر به اسلام و حمله های صورت گرفته به آن می پردازد و بیشتر بر حمايت از مسلمانان اقليت در کشورهای مختلف بخصوص در شرايط به وجود آمده پس از واقعه ۱۱ سپتامبر متمرکز است.


سخنگوی اتحاديه اروپا می گوید ۲۷ کشور عضو اين اتحاديه، آزادی ، عدم تبعيض و پذيرش همه مذاهب را تعهد کرده اند و بجای نگاه يکجانبه بهتر است که يک گفت و گوی دوجانبه توام با احترام صورت گيرد.

اتحاديه اروپا ضمن مخالفت با این قطعنامه، اعلام کرد که متن اين قطعنامه يکجانبه است و تنها بر اسلام متمرکز شده است.


این اتحاديه می گويد که در متن قطعنامه حقوق بشر آزادی مذاهب و باورها آمده است و لزومی به تاکيد بر يک مذهب وجود ندارد.


سخنگوی اتحاديه اروپا گفت که ۲۷ کشور عضو اين اتحاديه، آزادی، عدم تبعيض و پذيرش همه مذاهب را تعهد کرده اند و به جای نگاه يکجانبه بهتر است که يک گفت و گوی دوجانبه توام با احترام صورت گيرد.


فرانسه، آلمان و بريتانيا از جمله کشورهايی بودند که به اين قطعنامه رای منفی دادند. پيشتر، ديپلمات های اروپايی گفته بودند که سعی خواهند کرد در حمايت از آزادی بيان جلو قطعنامه هايی از اين دست را بگيرند.


عربستان سعودی می گويد شايد اسلام يکی از قربانيان آشکار توهينی است که در لفاف آزادی بيان صورت می گيرد و اين قابل تاسف است که برداشت غلطی از آزادی بيان وجود دارد.


۱۵ کشور عضو سازمان کنفرانس اسلامی که در ميان ۴۷ کشور شورای حقوق بشر سازمان ملل قرار دارند، به جز گابون و کشورهايی که در جلسه غايب بودند، به اين قطعنامه رای مثبت دادند.


هند به اين خاطر که اين قطعنامه بيشتر بر يک مذهب تاکيد دارد، در ميان ۱۴ کشوری بود که به آن رای ممتنع داد.


تصويب اين قطعنامه در همان روزی صورت گرفت که فيلم جنجالی خيرت وايلدرز، نماينده پارلمان هلند، عليه قرآن در اينترنت منتشر شده است.


اين فيلم پانزده دقيقه ای، که «فتنه» ناميده می شود، با اين هشدار آغاز می شود که اين فيلم حاوی تصاويری تکان دهنده ای است. اين فيلم روی وبسايت ويدئويی Live Leak منتشر شده است.


اين فيلم همچنين تصاويری از حمله يازدهم سپتامبر، بمب گذاری های لندن و مادريد به همراه مرور برخی آيات قران را نمايش می دهد.


دولت هلند در حالی که نگران پيامدهای انتشار اين فيلم است، کوشيده است تا از اين اقدام خيرت ويلدرز فاصله بگيرد.


اين در حالی است که پيش از انتشار اين فيلم مسلمانان از افغانستان تا اندونزی در تظاهرات هايی خشم خود را نسبت به اين اقدام نشان داده اند و دولت های ايران و پاکستان از ساخت و تلاش برای نمايش اين فيلم انتقاد کرده اند.


نخست وزير هلند ماه گذشته اعلام کرده بود که دولت های اروپايی با هلند هم عقيده هستند که مطابق اصل آزادی بيان در قانون اساسی، نمی توان جلو پخش فيلم ضد قرآن آقای وايلدرز را گرفت.


XS
SM
MD
LG