لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۲۹

«مصر؛ هدف جدید ایران»


پرچم ایران و مصر
پرچم ایران و مصر
روزنامه آمریکایی وال استریت جورنال در تحلیلی می‌نویسد تلاش های مصر برای صلح در خاورمیانه بلند پروازی های ایران را به خطر انداخته است.

هشتم ماه آوریل دولت مصر اعلام کرد که اعضای یک هسته مخفی گروه حزب الله را که در خاک مصر فعالیت می کرد بازداشت کرده است. این رویداد بی سابقه نشانه ای است از تلاش های ایران و گروه های وابسته به آن برای تاثیر گذاری بر سیاست خاورمیانه.

به نوشته این روزنامه براساس ادعاهای مقامات مصری هدف این هسته مخفی حزب الله انجام حملات مسلحانه علیه مناطق توریستی مصر، جمع آوری اطلاعات از اهداف استراتژیک مثل آبراه سوئز و انتقال پول و اسلحه برای گروه حماس بوده است. شیخ حسن نصر الله رهبر حزب الله لبنان اعتراف کرد که رهبر این هسته یکی از اعضای گروه حزب الله است و وظیفه آن «حمایت و پشتیبانی از برادران فلسطینی برای نقل و انتقال افراد و تسلیحات به مناطق فلسطینی» بوده است.

وال استریت جورنال می‌افزاید این اقدامات حزب الله که با حمایت دولت ایران صورت می گیرد حاکی از تلاش این کشور برای افزایش نفوذ و قدرت خود در کشورهای عربی است. در ۶ ماهه اخیر نشانه های غیرقابل انکاری از اقدامات ایران برای به شکست کشاندن تلاشهای مصر برای برقراری ثبات در منطقه به چشم می خورد. گروه حماس تحت فشار ایران از تمدید آتش بس ۶ ماهه با اسراییل منصرف شد و همین در ماه دسامبر به آغاز جنگ در نوار غزه منجر گشت. در اوج جنگ غزه شیخ حسن نصرالله رهبر گروه حزب الله از مردم و ارتش مصر خواست که با راهپیمایی به سوی شهر رفح گذرگاه مرزی بین مصر و نوار غزه را به زور بگشایند. این فراخوان به شدت تحریک آمیز و با هدف ایجاد ناآرامی در مصر بود.

به نوشته وال استریت جورنال پس از پایان جنگ غزه دولت مصر تلاشهای خود برای برقرای یک آتش بس طولانی مدت بین اسرائیل و حماس را آغاز کرد اما ایران رهبران حماس را تشویق می کرد تا با این طرح مخالفت کنند. تلاش های دولت مصر برای مصالحه بین جناحهای فلسطینی و ایجاد دولت وحدت ملی به دلیل فشار ایران بر گروه حماس همواره با مشکل روبرو بوده است.

وال استریت جورنال در ادامه می‌افزاید از نگاه ایران ، مصر بزرگترین رقیب و نیرومند ترین کشور عربی در مقابل گسترش نفوذ آن کشور در جهان عرب است و بر یک چنین زمینه ای باید اقدامات حزب الله در مصر را تحلیل کرد. حزب الله به عنوان پوششی برای پیشبرد اهداف منطقه ای ایران می کوشد تلاش های مصر برای حل بحران خاورمیانه و بنای کشور مستقل فلسطین را به شکست بکشاند.

تلاشهای رئیس جمهوری مصر برای برقراری صلح و تشویق سایر رهبران عرب برای در پیش گرفتن روش مشابهی در مقابل اسرائیل، ایران را از تنها بهانه خود برای تقویت تندروی در منطقه محروم خواهد ساخت. بنابراین ایران با کمک دست نشانده های خود می کوشد این روند را مختل کرده و مصر را تضعیف کند. در عین حال منافع امنیتی مصر در منطقه خلیج فارس و نقش سنتی این کشور به عنوان نیرومند ترین عامل ثبات مانعی مهم بر سر راه توسعه طلبی های ایران است.

به نوشته وال استریت جورنال برای دولت باراک اوباما که از حاشیه شاهد این رویدادها است پیامدهای آن باید کاملا روشن باشد. حل نهائی بحران در روابط فلسطینی ها و اسرائیل عاملی حیاتی برای جلوگیری از گسترش نفوذ ایران در خاورمیانه است.

این روزنامه می‌افزاید همزمان دولت آمریکا باید دولت دست راستی اسرائیل که به ایجاد کشور مستقل فلسطینی متعهد نیست را تحمل و مهار کند وگسترش غیرقانونی مهاجرنشین های اسرائیلی در اراضی فلسطینيان را که بیش از هر چیز آشتی بین دوطرف را به خطر می اندازد متوقف کند.

به نوشته وال استریت جورنال تمرکز دولت آمریکا بر مهار برنامه های هسته ای ایران نباید آمریکا را از مقابله با تلاشهای مداخله جویانه ایران و حمایت آن از تروریسم در خاورمیانه منحرف کند. تهدید ایران برای ثبات در خاورمیانه جنبه های گوناگونی دارد به همین خاطر دولت آمریکا باید در تجدید مناسبات خود با ایران سیاستی چند جانبه و فراگیر را دنبال کند.

این روزنامه آمریکایی می‌افزاید گفته می شود که باراک اوباما هنوز در حال سنجش و تنظیم سخنرانی مهم خود خطاب به جهان عراب است . ایراد این سخنرانی در شهر قاهره حمایتی مهم خواهد بود از میلیونها نفر در که در آرزوی موفقیت روند صلح هستند. درعین حال پیام قاطعی خواهد بود برای رهبران ایران که آمریکا در مسیر صلح و ثبات دوشادوش مصر خواهد ایستاد.
XS
SM
MD
LG