لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۱۳

فرهنگ و هنر در سی سال پس از انقلاب


اين روزها سی سال از عمر انقلاب می‌گذرد. انقلابی که ايران را با تمام گذشته و آينده‌اش تحت تأثير قرار داد.

همه نهادهای عمده اجتماعی مثل خانواده، سياست، اقتصاد، فرهنگ و حتی تلقی رايج از دين در ايران امروز به کلی با آنچه پيش از انقلاب بود متفاوت است.

اما فعالان حوزه فرهنگ و هنر معتقدند که اين تفاوت ها در بخش فرهنگ و هنر بيش از بقيه حوزه ها بوده است. اين ادعا چه درست باشد و چه غلوآميز چيزی که مسلم است اين است که فرهنگ و هنر َايران از همان روزهای اول پس از پيروزی انقلاب از سوی حاکميت مذهبی با سوء تفاهم زيادی همراه بوده، همچنان که هست.

مثلا هنرهايی چون موسيقی و سينما تا لبه تعطيلی کامل هم رفتند . احمد مسجد جامعی، وزير پيشين فرهنگ و ارشاد اسلامی در مصاحبه ايی از فشار روحانيون در آن سال ها برای اعدام نصرت کريمی، کارگردان فيلم « محلل» خبر می‌دهد يا بحث هايی که در ميان رهبران انقلاب مبنی بر الگوپذيری از عربستان سعودی و تعطيلی کامل سينما وجود داشته است.

موسيقی هم سرنوشت مشابه و يا حتی بدتری داشت. موسيقی زنان که کاملاً ممنوع شد و همه انواع موسيقی کاملاً به محاق رفت. بجز تا حدی موسيقی اصيل و سنتی مردانه که آن هم با محدوديت‌های بسيار در امر آموزش و فروش ساز روبه‌رو بود.

هنر رقص که به کلی تعطيل شد و هنوز هم تعطيل است. تئاتر با بگير و ببندهای فراوان بازيگران و بسته شدن در تماشاخانه‌ها همراه بود؛
شعر و ادبيات و داستان هم اگر چه وجود داشت اما زير فشارهای شديد سانسور و حذف چهره‌های اين حوزه به حیات خود ادامه داد.

آنچه خواهید شنید بخش اول از برنامه‌ای است که در آن تلاش شده با کمک متخصصان حوزه‌های فرهنگی و هنری ایران، تصويری گذرا از آنچه که اینک، سی سال بعد از انقلاب، در حوزه فرهنگ و هنر می‌گذرد را ترسيم شود.

در برنامه این هفته گفت‌وگو با چهره‌های زیر را در مورد شرایط فعلی فرهنگ و هنر، سی سال پس از انقلاب، خواهید شنید:
سوسن تسلیمی (بازیگر تئاتر و سینما، و کارگردان)، حسین سلطان محمدی (منتقد سینما)، رخشان بنی اعتماد (کارگردان) و نوشابه امیری (منتقد سینما)، منیژه حکمت(کارگردان سینما)؛ علیرضا کوشک جلالی (کارگردان تئاتر)، داریوش اسدزاده (بازیگر تئاتر، سینما و تلویزیون) و سوسن تسلیمی در زمینه تئاتر؛ خاطره پروانه (خواننده)؛ فرزانه کابلی (رقصنده و بازیگر)؛ جهانگیر کازرونی (مجموعه‌دار و کارشناس هنری) و دکتر رضا مرادی غیاث‌آبادی (نویسنده و کارشناس آثار باستانی)

در برنامه هفته آتی جنگ فرهنگی به بررسی وضعیت کنونی کتاب، شعر و ادبیات داستانی از نگاه کارشناسان همین حوزه‌ها خواهیم پرداخت.
XS
SM
MD
LG