لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۵۸

درگیری معترضان با نیروهای امنیتی بحرین در نزدیکی منامه


 اعتراض های ماه فوریه
اعتراض های ماه فوریه
معترضان بحرینی که روز جمعه در تشییع جنازه زنی که «در اثر گاز اشک آور» جان خود را از دست داد، شرکت کرده بودند، با پلیس ضد شورش در نزدیکی منامه پایتخت این کشور درگیر شدند.

این اتفاق در حالی رخ داده است که کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد هفته گذشته نسبت به استفاده مفرط از زور و گاز اشک آور توسط نیروهای امنیتی بحرین در برخورد با معترضان ابراز نگرانی کرده بود.

به گزارش رویترز جمعه نیروهای امنیتی با استفاده از آب پرفشار و خودروهای زرهی برای متفرق کردن معترضان که در حال نزدیک شدن به یک ایست بازرسی واقع در نزدیکی میدان مروارید منامه بودند، مداخله کردند.

میدان مروارید مرکز تجمع معترضان در جریان اعتراض‌های سال گذشته بحرین بود.

در درگیری‌های جمعه، باد، گاز اشک آور شلیک شده توسط نیروهای امنیتی را پراکنده کرد؛ مساله‌ای که به جوانان معترض این امکان را داد کوکتل مولوتوف به سمت خودروهای نیروهای امنیتی پرتاب کنند.

معترضان تابلوهایی حمل کرده بودند که بر روی آن نوشته شده بود: «جنبش جوانان ۱۴ فوریه». این گروه از زمان آغاز اعتراض‌ها در سال گذشته تشکیل شده و می‌گوید که هدفش سرنگونی نظام خاندان آل خلیفه حاکم بر بحرین است.

با ادامه درگیری‌ها در روز جمعه نیروهای پلیس به منظور مقابله با معترضان، چند صد نفر از نیروهای ضد شورش مجهز به باتوم و سپر را فرا خواندند و اقدام به شلیک گاز اشک آور به سوی معترضان کردند. جوانان معترض هم جنگ و گریز را با نیروهای امنیتی آغاز کردند و گاهی گلوله‌های گاز اشک آور را در دست گرفته و به سمت نیروهای امنیتی پرتاب می‌کردند. این درگیری‌ها باعث شد گاز اشک آور بازار سبزی منامه را فرا بگیرد.

جمعه تشییع جنازه عبده علی عبد الحسین زن ۵۹ ساله‌ای بود که پسرش می‌گوید شامگاه پنجشنبه پس از ورود گاز اشک آور به منزلش جان خود را از دست داد. او معتقد است که مادرش قربانی درگیری هاست و می‌گوید که اوایل هفته نیز به دلیل استنشاق گاز اشک آور، در بیمارستان بستری شده بود و همچنان ریه‌اش از مشکلات تنفسی رنج می‌برد.

کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد هفته گذشته در گزارشی اعلام کرد که قصد دارد در خصوص احتمال استفاده مفرط از زور توسط نیروهای امنیتی بحرین در برخورد با معترضان تحقیق کند. در این گزارش به استفاده بیش از اندازه از گاز اشک آور و افزایش شمار کشته شدگان اشاره شده است.

فعالان بحرینی می‌گویند از ژوئن سال گذشته در جریان درگیری‌های پراکنده روزانه میان معترضان و نیروهای امنیتی، دستکم ۳۳ نفر کشته شده‌اند. پلیس اما در دلایل اعلام شده برای فوت معترضان توسط فعالان تشکیک می‌کند.

معترضان بحرینی برای برگزاری تظاهرات روز جمعه از دولت مجوز دریافت کرده بودند. اما جوانان وابسته به ائتلاف جوانان ۱۴ فوریه، از صف تظاهراتی که جمعیت شیعه الوفاق هدایت آن را در دست داشت جدا شدند و به سمت میدان مروارید حرکت کردند.

احزاب اپوزیسیون بحرین از جمله برخی گروه‌های سکولار و سنی مذهب خواستار کاهش اختیارات خانواده حاکم در بحرین و اعطای اختیار قانونگذاری و تشکیل دولت به پارلمان هستند.

اکثریت ساکنان بحرین شیعه مذهب هستند. خاندان آل خلیفه که وابسته به اقلیت سنی مذهب هستند از سال ۱۹۷۱ بر کشور حکومت می‌کنند.
XS
SM
MD
LG