لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۰۰

درگیری پلیس بحرین با معترضان به برگزاری مسابقات فرمول یک


بحرین
بحرین
پلیس بحرین یکشنبه با معترضانی که تلاش کردند علیه برگزاری مسابقات جایزه بزرگ فرمول ۱ تظاهرات کنند، در شهر شیعه نشین ستره درگیر شد.

شاهدان عینی به خبرگزاری فرانسه گفتند که صد‌ها تن از نیروهای پلیس ضد شورش با پیشتیبانی خودروهای زرهی خیابان‌های ستره را درنوردیدند. جوانان اقدام به پرتاب کوکتل مولوتوف و سنگ به سمت نیروهای امنیتی کردند و این نیرو‌ها با شلیک گلوله‌های گاز اشک آور به آنها پاسخ گفتند. ستره منطقه‌ای فقیر نشین در جنوب شرق منامه پایتخت بحرین است.

از مدت‌ها پیش ستره یکی از مناطق پرحادثه به شمار می‌آید. جوانان شیعه خشمگین که می‌گویند دولت علیه آنها تبعیض سیاسی و اقتصادی قائل می‌شود، همواره با نیروهای دولتی در این منطقه درگیر می‌شوند.

در مقابل دولت عامل این نارضایتی را روحانیون شیعه می‌داند. دولت روحانیون شیعه را متهم می‌کند که با تحریک شیعیان در آتش تنش مذهبی در بحرین می‌دمد.

هر بار که گشت‌های پلیس از خیابان‌های ستره عبور می‌کند، مردم با داد و فریاد و کوبیدن بر سطل‌های زباله، به آنها پاسخ می‌گویند.

یکشنبه هنگام عبور نیروهای امنیتی از خیابان‌های ستره، جوانان فریاد زدند «بیایید اینجا‌‌ ای مهاجران». اشاره معترضان به خارجی‌های سنی مذهب است که در نیروهای پلیس بحرین استخدام شده اند. برخی دیگر از معترضان علیه حمد بن عیسی آل خلیفه پادشاه بحرین شعار دادند.

از یک سال پیش با آغاز اعتراض خیابانی شیعیان که خواستار اصلاحاتی هستند که اختیارات خاندان آل خلیفه حاکم را محدود می‌کند و به پارلمان نقش بیشتری در اداره کشور می‌دهد، شکاف در بحرین میان شیعیان و سنی‌ها دو چندان شده است.

برخی از معترضان هم خواستار سرنگونی نظام پادشاهی هستند؛ مساله‌ای که خشم برخی از سنی‌ها را برانگیخته است. آنها خاندان پادشاهی را قدرتی برای جلوگیری از به قدرت رسیدن شیعیان می‌دانند.

اکثر ساکنان بحرین شیعه مذهب هستند در حالی که اقلیت سنی مذهب در این کشور حکومت می‌کند.

سال گذشته نیروهای امنیتی به حضور خیابانی معترضان شیعه که از انقلاب‌های تونس و مصر الهام گرفته بودند، پایان دادند. دولت بحرین در این میان قانون وضعیت فوق العاده برقرار کرد و از نیروهای نظامی مشترک شورای همکاری خلیج فارس موسوم به «سپر جزیره» برای آرام کردن اوضاع کشور کمک خواست. عربستان سعودی، امارات عربی متحد و کویت به این درخواست پاسخ دادند و نیروهای خود را برای استقرار در مرز‌ها و مقابل ساختمان‌های مهم دولتی، به بحرین اعزام کردند.

اما با وجود گذشت بیش از یک سال از این حوادث، نا‌آرامی‌ها همچنان ادامه دارد؛ روندی که به اقتصاد بحرین آسیب رسانده و همپیمانان غربی حکومت این کشور را نگران کرده است.

همپیمانان غربی بحرین این کشور را متحد مهمی در مقابله با ایران در خصوص بحران اتمی این آن به شمار می‌آورند؛ اما در عین حال از حکومت این کشور می‌خواهند تنش با معترضان را از راه توافق سیاسی با اپوزیسیون حل و فصل کند.

کمیساریای عالی حقوق بشر هفته گذشته نسبت به استفاده مفرط نیروهای امنیتی از زور و گاز اشک آور در برخورد با معترضان ابراز نگرانی کرده است.

بسیاری از دیوارهای ستره را شعارهایی علیه حکومت می‌پوشاند که پادشاه را به «دیکتاتور» توصیف و معترضان زندانی را تمجید می‌کند.

رویترز گزارش داده است که در برخی از دیوار نویسی‌ها به سخنان آیت الله علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی ایران اشاره شده که نظام پادشاهی بحرین را غیر اسلامی توصیف کرده است.

در بسیاری از خیابان‌های ستره سنگ و چوب بر روی زمین پراکنده شده تا در مسیر حرکت گشت‌های امنیتی و خودروهای پلیس، مانع ایجاد کند.

حمد بن عیسی از سال ۱۹۹۹ به پادشاهی رسید. او قول اصلاحات و اجرای تدریجی اصلاحات دموکراتیک داد و در این زمینه پس از به قدرت رسیدن، زندانیان سیاسی را آزاد کرد. او اما از سال گذشته با آغاز اعتراض‌ها برای اجرای اصلاحات بیشتر تحت فشار قرار گرفته است.

اکنون سرنوشت مسابقات جایزه بزرگ فورمول ۱ بحرین که فرار است ۲۰ تا ۲۲ آپریل آینده برگزار شود، به وضعیت امنیتی این کشور بستگی دارد؛ به ویژه آنکه معترضان وعده اوج دادن به اعتراض‌های خود را داده‌اند. نیروهای پلیس پوسترهایی که علیه مسابقات فورمول ۱ در ستره نصب شده بود را از دیوار‌ها کندند.
XS
SM
MD
LG