لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۱۳

سفیر بریتانیا: لاریجانی و بروجردی از افزایش تنش سود می‌بردند


 ، سفیر بریتانیا در تهران
، سفیر بریتانیا در تهران
سفیر بریتانیا، پس از بازگشت به کشورش، درباره حمله به سفارت و باغ قلهک در تهران سخن گفت؛ دامینیک چیلکات اظهار داشت ایران کشوری نیست که افراد بتوانند بطور خودجوش به سفارتخانه‌ای حمله کنند. سفیر بریتانیا همچنین تاکید کرد که اشخاصی مانند علی لاریجانی و علاءالدین بروجردی به خاطر مقاصد سیاسی خود متمایل بودند فضا پرتنش بشود.

دامینیک چیلکات، سفیر بریتانیا، در گفت‌وگو با رسانه‌های این کشور، ضمن شرح مشاهدات خود از حمله به سفارت و باغ قلهک گفت: «ایران کشوری نیست که به صورت خودش تظاهراتی شکل بگیرد و پس از آن به یک سفارت خارجی حمله شود. این اقدام تنها با اطلاع و حمایت نظام انجام می‌شود.»

دامنیک چیلکات اظهار داشت که وی انتظار ندارد مناسبات دو کشور در آینده نزدیک عادی شود چراکه ایران به کنوانسیون‌های ژنو در مورد اماکن دیپلماتیک احترام نمی‌گذارد.

وی در عین حال تاکید کرد که عناصری در حکومت ایران برای مقاصد سیاسی خود متمایل بودند که فضا پرتنش شود.

سفیر بریتانیا، علی لاریجانی، رئیس مجلس و علاءالدین بروجرودی رئیس کمیسیون سیاست خارجی و امنیت ملی مجلس را در زمره این افراد دانست.

وی در مصاحبه با شبکه اسکای نیوز گفت که این حمله ‌بی‌ارتباط با مصوبه مجلس ایران درمورد کاهش روابط دو کشور نبوده است که تنها دور روز پیش از حمله تصویب شده بود.

هم علی لاریجانی و هم علاء الدین بروجردی به گفته سفیر بریتانیا از مبتکران طرح کاهش رابطه با بریتانیا در مجلس بودند.

وی علی لاریجانی و علاءالدین بروجردی را اشخاصی با جاه‌طلبی‌های سیاسی و در عین حال مسئله‌دار توصیف کرد.

سفیر بریتانیا افزود که علی لاریجانی روابط گسترده‌ای در غرب دارد که به گفته او الزاما به کارش نمی‌آید و علاءالدین بروجردی هم به تازگی به خاطر یک اختلاس بسیار بزرگ بازداشت شده بود.

به گفته سفیر بریتانیا هر دوی این افراد به دلایلی باید موضع خود در نظام را تحکیم کنند و یکی از اصول انقلابی در ایران حمله به بریتانیا است.

دامنیک چیلکات گفت که هم علی لاریجانی و هم علاءالدین بروجردی پس از تصویب کاهش رابطه با لندن گفته بودند که این تنها آغاز راه است.

سفیر بریتانیا تاکید کرد آنهایی که به دنبال رویارویی بودند ممکن است دچار اشتباه محاسباتی در مورد نحوه واکنش ما شده باشند.

دامینیک چیلکات تصریح کرد: «آنها احتمالا انتظار نداشتند که ما دیپلمات‌های ایرانی در لندن را بازگردانیم؛ می‌توان از عکس‌العملشان به این اقدام ما، فهمید که آنها دچار نوعی پشیمانی از این عمل تحریک‌آمیز شده‌اند.»

سفیر بریتانیا در بخش دیگر از سخنان خود همچنین به صحنه‌هایی از حمله به دو مقر دیپلماتیک این کشور در تهران اشاره کرد.

دامینیک چیلکات، برای نمونه گفت که یکی از کارکنان، هنگام حمله به باغ قلهک در یکی از اتاق‌ها پنهان شد و با هر وسیله‌ای که بود جلوی در را بست تا مهاجمان نتوانند وارد اتاق بشوند.

وی افزود که این شخص به مدت ۴۵ دقیقه داخل این اتاق بود و مهاجمان بر در می‌کوبیدند تا در را بازکنند.

سفیر بریتانیا گفت: «باید تجربه بسیار وحشتناکی باشد ... تا اینکه در باز شد و آنها او را گرفتند.»

دامینیک چیلکات در ادامه گفت که این شخص و شش نفر دیگر به داخل اتاقی برده شدند و به آنها گفتند ساکت باشید تا اینکه سرانجام آزاد شدند.

چیلکات که هنگام حمله در محل سفارت حضور داشت گفت که پس از حمله، او به همراه همکارانش به طبقه بالا سفارت رفتند و این در حالی بود که مهاجمان مشغول تخریب طبقه پایین و شکستن تابلوهای پادشاهان و ملکه ویکتوریا و الیزابت دوم بودند.

وی افزود: «ما می‌شنیدم که آنها در حال تخریب درهای طبقه پایین هستند؛ اما نمی‌توانستند به طبقه ما وارد شوند.»

به گفته سفیر بریتانیا مهاجمان در نهایت ساختمان را به آتش کشیدند و آنها مجبور شدند از طبقه سوم پایین بیایند.

سفیر بریتانیا می‌گوید هنگامی که آنها از طبقه سوم پایین آمدند، مهاجمان به سمت باغ قلهک رفته بودند.

به گفته وی، همه مهاجمان بی‌هدف دست به تخریب نمی‌زنند و عده‌ای به صورت هدفمند،‌ رایانه‌ها و تلفن‌های همراه را با خود می‌بردند تا اطلاعات جمع‌آوری کنند.

چیلکات همچنین گفت که بخشی از اشیا و اموال سفارت نیز دزدیده شده است.

در واکنش به این حمله بود که بریتانیا دیپلمات‌های ایرانی را از خاک خود اخراج کرد؛ این دیپلمات‌ها بعد ازظهر جمعه بریتانیا را ترک کردند و بامداد شنبه به تهران رسیدند.
XS
SM
MD
LG