لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۰۶

واکنش بوش به رد طرح نجات مالی در کنگره


رئیس جمهور آمریکا از کنگره خواست برای تأمین امنیت اقتصادی همه آمریکایی‌ها اقدام کند.(عکس: DPA)
رئیس جمهور آمریکا از کنگره خواست برای تأمین امنیت اقتصادی همه آمریکایی‌ها اقدام کند.(عکس: DPA)

یک روز پس از آنکه کنگره آمریکا طرح نجات مالی را رد کرد، جرج بوش، رییس ‌جمهور آمریکا با هشدار در مورد شرایط اضطراری وحساس کنونی، خواستار اقدام کنگره در این مورد شد.


روز دوشنبه توافقی که بین دولت و رهبران هر دو حزب کنگره برای مقابله با بحران اقتصادی به دست آ مده بود در جریان ر أ ی ‌ گیری در کنگره با اختلاف اندکی شکست خورد و اکثریت لازم را به دست نیاورد.



بر اساس اين طرح که به درخواست وزارت خزانه داری آمريکا تدوين شده بود، دولت قرار بود حدود ۷۰۰ ميليارد دلار وام های غيرقابل وصول و پر خطر موسسات مالی آمريکا را خريداری کند تا با اين اقدام، شاخص های بازار بورس را افزايش دهد و اعتماد خريداران را دوباره جلب کند.


آقای بوش گفت که بی تردید رقم پیشنهادی در طرح نجات مالی مبلغ قابل ملاحظه ‌ ای است اما باید توجه داشت که مشکلی که با آ ن روبه‌رو هستیم مشکل بسیار بزرگی است.


وی یادآور شد که آمریکایی‌های در جریان بحران مالی به تنهایی یک تریلیون دلار ضرر کرده‌اند. وی همچنین در مورد ضربه شدید این بحران به حساب‌های بازنشستگی و پس‌انداز میلیون‌ها آمریکایی هشدار داد.


رییس جمهور آمریکا یادآور شد که چنانچه کشورش بر همین منوال پیش رود، خسارت‌های ناشی از این بحران همیشگی خواهد بود.


آقای بوش گفت : در مقطع کنونی ما بر سر دو راهی دخالت دولت در اقتصاد آزاد قرار نگرفته ‌ ایم بلکه با دو راهی اقدام دولت و وضعیت ناگوار اقتصادی برای میلیون ها شهروند آمریکایی روبه رو هستیم.


وی از کنگره خواست برای تأمین امنیت اقتصادی همه آمریکایی‌ها اقدام کند.


آقای بوش تأکید کرد که دولتش به تلاش و همکاری ‌ های خود با رهبران احزاب جمهوری‌خواه و دموکرات برای یافتن راه حل مناسب ادامه خواهد داد.


کنگره آمریکا امروز سه‌شنبه به مناسبت سال نو یهودیان تعطیل است و اما با بازگشایی کنگره در روز چهارشنبه تماس و رایزنی با رهبران احزاب از سرگرفته خواهد شد.


«سیاه ترین روز وال استریت»


در این میان پس از این که طرح نجات مالی ۷۰۰ میلیارد دلاری تیم اقتصادی دولت امریکا در غروب روز دوشنبه با ۲۲۸رای در برابر ۲۰۵رای از سوی مجلس نمایندگان ایالات متحده رد شد، شاخص صنعتی داوجونز ۷۷۸ واحد سقوط کرد و در ۱۰۳۶۵متوقف شد.


کارشناسان این سقوط شاخص سهام را در دو دهه گذشته پس از رکود در سال ۱۹۸۷بی سابقه خوانده و آن را «سیاه ترین روز وال استریت» نامیدند.



در صورتی که طرح نجات مالی ابداعی هنری پالسون، وزیر خزانه داری آمریکا، به تصویب می رسید، پس از رکود اقتصادی دهه ۱۹۳۰ میلادی این بزرگ ترین مداخله دولت آمریکا در اقتصاد این کشور محسوب می شد.

به گزارش برخی از خبرگزاری ها، رای منفی به طرح نجات مالی، برای دولت آمریکا شکستی «شوک آور» محسوب می شود. جورج بوش، رییس جمهوری آمریکا، ساعاتی پیش از اعلام رای مجلس نمایندگان از تصویب این طرح ابراز اطمینان کرده بود.


تعداد زیادی از نمایندگان جمهوریخواه اعلام کردند که با افزایش هزینه ها از سوی دولت موافق نیستند و به مداخله دولت در اقتصاد اعتقاد ندارند.


در صورتی که طرح نجات مالی ابداعی هنری پالسون، وزیر خزانه داری آمریکا، به تصویب می رسید، پس از رکود اقتصادی دهه ۱۹۳۰ میلادی این بزرگ ترین مداخله دولت آمریکا در اقتصاد این کشور محسوب می شد.


جورج بوش، اعلام کرد که از رد این طرح «بسیار ناامید» شده و مشاوران عالی خود را برای تعیین گام های بعدی فراخوانده است.


قرار است مجلس نمایندگان آمریکا روز پنج شنبه بار دیگر برای بررسی این مسئله تشکیل جلسه دهد، اما رهبران دموکرات و جمهوری خواه برای این که همکاران مخالف خود را به تصویب طرح نجات مالی وادارند باید بیش از اینها تلاش کنند.


به گزارش «سی ان ان» از بازار بورس نیویورک در وال استریت، سرمایه گذاران با دهان باز و شوکه از عدم تصویب طرح نجات مالی نمی دانستند چه کار کنند یا چه بگویند. این افراد انتظار داشتند که طرح مذکور پیش از باز شدن بازارها در روز دوشنبه به تصویب برسد.


به گفته هنری پالسون، ناظران مالی در ایالات متحده «از تمام ابزارهای موجود» برای کمک به اقتصاد آمریکا استفاده خواهند کرد، اما هشدار داد که قدرت اجرایی این ناظران «ناکافی» است و هنوز طرح نجات مورد نیاز است.


بر اساس اين طرح، دولت قرار بود حدود ۷۰۰ ميليارد دلار از سهام بی ارزش بازارهای مالی آمريکا را خريداری کند تا با اين اقدام، شاخص های بازار بورس را افزايش دهد و اعتماد خريداران را دوباره جلب کند.


طرح نجات مالی در حالی رد شد که جورج بوش و رهبران هر دو حزب در کنگره آمریکا هشدار داده بودند که بدون این طرح احتمال سقوط اقتصاد این کشور به دامن رکود وجود دارد.


بحران مالی آمريکا که از ۱۳ماه پيش کليد خورده، در هفته های اخير وارد مرحله تازه ای شده و اميدها برای اين که اين بحران تنها به چند موسسه وام مسکن محدود شود به نااميدی تبديل شده است.


برآورد می شود که در طول سال جاری، شرکت های آمريکايی به اندازه کل بازار سهام سوئيس ارزش خود را از دست داده باشند. ارزش بازار سوييس در حدود ۹۸۸ ميليارد دلار است.


XS
SM
MD
LG