لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۶:۱۹

تب و تاب جشنواره کن؛ از تارانتينو تا کيارستمی


جشنواره کن برخلاف اعلام قبلی، هنوز فیلم های بخش مسابقه را مشخص نکرده است(عکس:AFP)
جشنواره کن برخلاف اعلام قبلی، هنوز فیلم های بخش مسابقه را مشخص نکرده است(عکس:AFP)

جشنواره کن، که از مهمترين و قدیمی ترین جشنواره های سينمايی جهان محسوب می شود، ماه آينده در حالی برگزار می شود که بر خلاف اعلام قبلی، فيلم های بخش مسابقه به تاريخ ۱۷ آوريل اعلام نشد و هنوز گمانه زنی ها درباره حضور فيلم ها در بخش مسابقه ادامه دارد.


شنيده ها حاکی است که تازه ترين فيلم عباس کيارستمي، با عنوان شيرين، که به تازگی در ايران زيرنويس فرانسه شده است، در بخش مسابقه جشنواره حضور خواهد داشت.


فيلم شيرين در واقع ادامه فيلم کوتاه کيارستمی است که با عنوان گريه ها، سال گذشته، به مناسبت شصتمين سال برپايی جشنواره کن به نمايش در آمد.


در فيلم گريه ها، ۲۳ بازيگر زن سينمای ايران در مقابل دوربين گريه می کردند و در فيلم شيرين، کيارستمی واکنش آزاد ۹۰ بازيگر زن سينمای ايران را نسبت به تصاويری که می بينند، به نمايش می گذارد.


دستيار اول کارگردان و برنامه ريز اين فيلم، هديه تهرانی، بازيگر مطرح سينمای ايران است و فيلمبردار آن، هومن بهمنش است.


فيلم شيرين ساخته عباس کیارستمی که به احتمال زیاد در جشنواره کن به نمایش درمی آید، در واقع ادامه ای است بر فيلم کوتاه این فیلمساز با عنوان گريه ها که سال گذشته به مناسبت شصتمين سال برپايی جشنواره کن به نمايش در آمد.

۲۲ فيلم ايرانی متقاضی حضور در جشنواره کن بوده اند که از اين ميان به طور حتم، ۲۰ فيلم پذيرفته نشده است.


احتمال دارد که ترانه تنهايی تهران، ساخته سامان سالور نيز در بخش نوعی نگاه يا ۱۵ روز کارگردانان به نمايش درآيد.


زنان بدون مردان، ساخته شيرين نشاط، هنرمند مطرح ايرانی که در آمريکا زندگی می کند و عکس هايش به مبالغ هنگفتی خريد و فروش می شود، هم متقاضی شرکت در جشنواره کن است و به زودی تکليف حضور آن روشن می شود.


همين طور آخرين فيلم امير نادری با عنوان چاه کندن در لاس وگاس و بودا از شرم فرو ريخت ساخته حنا مخملباف، احتمال دارد که در بخش های مختلف کن نمايش داده شوند.


اما خبر رسما اعلام شده اين است که آخرين فيلم استيون اسپيلبرگ، که ادامه مجموعه اينديانا جونز است، فيلم افتتاحيه اين دوره جشنواره کن است.


کارگاه فيلمسازی کوئينتين تارانتينو


کوئينتين تارانتينو، فيلمساز برجسته آمريکايی، يک کارگاه فيلمسازی در جشنواره کن امسال برگزار می کند.


سال گذشته، مارتين اسکورسيزی چنين کارگاه آموزشی را در جشنواره کن بر پا کرد و پيش از آن فيلمسازان مطرح ديگری چون استفن فريرز، وونگ کار وای و سيدنی پولاک چنين کارگاهی را در حاشيه جشنواره برپا کردند.


تارانتينو در اين کارگاه تجربيات حرفه ای خود به عنوان فيلمساز و فيلمنامه نويس و اشتياق و عشقش به سينما را با مخاطبان قسمت خواهد کرد.


تارانتينو سال گذشته با فيلم شاهد مرگ در بخش مسابقه جشنواره کن حضور داشت و در سال ۱۹۹۴ نخل طلای جشنواره را از آن خود کرد.


وی همچنين به عنوان ریيس هيات داوران در جشنواره کن ۲۰۰۴ حضور داشت.


پوستر «لینچی»


پوستر جشنواره امسال که توسط پير کوليه طراحی شده، روز جمعه منتشر شد.


اين پوستر با الهام از عکسی از فيلمساز برجسته، ديويد لينچ طراحی شده و فضای وهم آلود فيلم هايی چون بزرگراه گمشده را به خاطر می آورد.


پير کوليه ، طراح پوستر فرانسوی، از ۱۹۸۶ کار خود را آغاز کرده و طراح پوستر فيلم های معروفی همچون قطار مرموز (جيم جارموش)، زيبای مزاحم( ژاک ريوت)، بولينگ برای کلمباين (مايکل مور) و پرسپوليس (ساتراپی و پارانو) بوده است.


کلاسيک های کن


فيلم کلاسيک لولا مونتس که به قول اندرو ساريس، منتقد برجسته، «بهترين فيلم همه زمان ها»ست، آغازگر فيلم های بخش کلاسيک شصت و يکمين دوره جشنواره کن است.


اين فيلم که محصول ۱۹۵۵ است، تنها فيلم رنگی افولس محسوب می شود که همواره مورد ستايش منتقدان مجله «کايه دو سينما» و طرفداران سينمای مولف بوده است.


اين فيلم که سازنده اش مدت کوتاهی پس از نمايش آن درگذشت، با الهام از زندگی کنتس لندسفلد ساخته شده و سرشار از نور و رنگ و حرکت دوربين است، و جشنواره کن نسخه تصحيح رنگ شده ای از آن را برای اولين بار به نمايش می گذارد.


ديگر بخش جالب توجه جشنواره امسال، مرور فيلم های بيست و يکمين دوره جشنواره کن به سال ۱۹۶۸ است.


در مه ۱۹۶۸، جشنواره کن به دليل شورش های دانشجويی متوقف شد و بسياری از فيلم های انتخاب شده به نمايش درنيامدند.


حالا جشنواره کن نقبی زده است به چهل سال پيش و بخشی از فيلم های به نمايش در نيامده سال ۱۹۶۸ نظير ساخته هايی از آلن رنه و کلود للوش را در جشنواره امسال به نمايش می گذارد.


جشنواره کن از ۱۴ تا ۲۵ مه در شهر ساحلی کن در جنوب فرانسه برگزار می شود.


XS
SM
MD
LG