لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۴۷

کلینتون: گفت‌‌وگوهای ‌هسته‌ای با ایران ۲۵ فروردین در استانبول برگزار می‌شود


هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه ایالات متحده، که در ریاض به سر می‌برد روز شنبه اعلام کرد که مذاکرات گروه ۱+۵ با ایران، روز ۲۵ فروردین ( ۱۳ آوریل) در استانبول برگزار می‌شود.

هیلاری کلینتون با بیان اینکه واشینگتن خواستار «نتایج ملموس» از این مذاکرات است، اظهار داشت که سیاست ایالات متحده «پیشگیری است و نه مهار.»

کلینتون که با همتای سعودی خود، سعود الفیصل، روز شنبه،‌ ۱۲ فروردین، در یک کنفرانس خبری شرکت کرده بود، گفت: «من می‌خواهم تاکید کنم که ... ایران از فرصت نامحدود برخوردار نیست.»

دور پیشین گفت‌وگوهای ایران و پنج قدرت صاحب وتو بعلاوه آلمان، سال گذشته در استانبول برگزار شد و بدون نتیجه پایان یافت.

از آن هنگام تاکنون، کشورهای غربی به رهبری ایالات متحده، دایره‌های تحریم‌های ایران را هر چه بیشتر تنگ‌تر کرده‌اند.

تحریم بانک‌های ایرانی از سوی آمریکا، و تحریم نفت و بانک‌ مرکزی ایران از سوی اتحادیه اروپا از جمله این تحریم‌هاست که باهدف ایجاد تغییر در مواضع هسته‌ای ایران صورت گرفته است.

این تحریم‌ها که شاهرگ‌های اقتصادی ایران را هدف گرفته، پول ملی ایران را تضعیف کرده است.

پیش از این ایران و ترکیه گفته بودند که مایلند گفت‌وگوها در استانبول برگزار شود.

رجب طیب اردوغان، نخست‌وزیر ترکیه که روز چهارشنبه هفته گذشته در راس یک هیات بلندپایه از کنفرانس اتمی کره جنوبی به ایران سفر کرده بود، در کنفراس خبری خود در تهران گفت: «ترکیه آمادگی دارد مذاکرات در خصوص موضوع هسته‌ای ایران در استانبول انجام شود و این موضوع را در نشست کره جنوبی نیز مطرح کردیم و در این زمینه منتظر تصمیم نهایی طرف مقابل خواهیم بود.»

غنی‌سازی اورانیوم و پروتکل‌های الحاقی پیمان منع گسترش سلاح‌های اتمی، از جمله اختلافات ایران و غرب است.

اختلافاتی که در چهار قطعنامه تحریمی شورای امنیت و نیز گزارش‌های یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژ ی اتمی بازتاب یافته است.
XS
SM
MD
LG