لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۵۲

بیش از ۵۰۰ زندانی سیاسی در سوریه آزاد شدند


 یک معترض سوری در خالدیه در نزدیکی شهر حمص(جمعه ۱۴ آبان)
یک معترض سوری در خالدیه در نزدیکی شهر حمص(جمعه ۱۴ آبان)
خبرگزاری دولتی سوریه از آزادی بیش از ۵۰۰ نفر از بازداشت شدگان حوادث اخیر در این کشور خبر داد.

در جریان نا‌آرامی‌های اخیر سوریه، شمار زیادی از معترضان در این کشور به دست نیروهای امنیتی بازداشت شدند. نا‌آرامی‌های سوریه بیش از هشت ماه پیش ر آغاز شد.

در جریان سرکوب اعتراض‌های سوریه به دست نیروهای امنیتی و ارتش، بیش از سه هزار نفر کشته و هزاران نفر دیگر دستگیر شده‌اند.

سانا شامگاه شنبه در خبری فوری اعلام کرد: «۵۵۳ نفر از دستگیرشدگان حوادث اخیر که دست آنها به خون آغشته نشده به مناسب عید قربان آزاد شدند.» بنا بر این گزارش این تعداد مشمول عفو شدند.

مقام‌های سوری می‌گویند که در حال مبارزه با گروه‌های مسلح تروریست هستند. روایتی که معترضان آن را رد کرده و می‌گویند بهانه‌ای است بری سرکوب اعتراض‌های مسالمت آمیز.

آزاد سازی این شمار از زندانیان در سوریه چند روز پس از آن صورت می‌گیرد که دولت این کشور با طرح اتحادیه عرب برای پایان دادن به بحران موافقت کرد. یکی از بندهای طرح اتحادیه عرب، آزادی تمام بازداشت‌شدگان در جریان ناآرامی‌های اخیر است.

هشدار دبیرکل اتحادیه عرب

نبیل العربی دبیرکل اتحادیه عرب شنبه در کنفرانسی خبری در قاهره پایتخت مصر نسبت به ادامه خشونت‌ها در سوریه ابراز ناخورسندی و نگرانی کرد.

او همچنین نسبت به خطرات حاصل نشدن پیشرفت در اجرای طرح اتحادیه عرب هشدار داد و بر ضرورت متوقف کردن خشونت‌ها در سوریه و پایان دادن به حمام خون در این کشور، تاکید کرد.

نخستین بند از طرح اتحادیه عرب که دولت سوریه با آن موافقت کرد، خارج کرد فوری تمام نیروهای نظامی و امنیتی از همه شهر‌ها و روستاهای این کشور است. دولت سوریه چهارشنبه گذشته با این طرح موافقت کرد اما به بنا بر گزارش‌های رسانه‌ای، تا کنون به بندهای توافق نامه جامه عمل نپوشانده است.

شنبه دستکم ۱۳ نفر در مناطق مختلف سوریه کشته شدند. جمعه نیز در جریان تظاهرات، دستکم ۲۵ نفر از معترضان غیر نظامی به دست نیروهای امنیتی و ارتش کشته شدند.

العربی از دولت سوریه خواست هرچه سریع‌تر به توافق خود با اتحادیه عرب جامه عمل بپوشاند و بر ضرورت فراهم کردن پشتیبانی از غیر نظامیان تاکید کرد تا فضایی امن برای حل سیاسی بحران به وجود آید. او شکست طرح اتحادیه عرب را دارای نتایج مصیبت بار بر سوریه و منطقه دانست.

ادامه خشونت‌ها در حمص

از سوی دیگر خبرگزاری رویترز به نقل از فعالان سوری گزارش داد که شنبه دستکم ۱۳ نفر در شهر حمص در اثر حملات تانک‌های ارتش کشته شدند.

شهر حمص از چند روز پیش در معرض عملیات ارتش سوریه قرار دارد. تانک‌های ارتش شماری از محله‌های این شهر را به صورت گسترده گلوله باران می‌کنند. از سه شنبه گذشته تا کنون شمار کشته شدگان در حمص به دستکم ۸۹ نفر می‌رسد.

دیده‌بان حقوق بشر سوریه اعلام کرد که شنبه سه تن از معترضان به ضرب گلوله نیروهای امنیتی در شهرک دایل جنوبی زخمی شدند. همچنین چهار تن از نیروهای دولتی به دست جداشدگان از ارتش سوریه در شهرک خان شیخون در شمال حمص کشته شدند.

با ادامه ناآرامی‌ها در سوریه بر روند جدا شدن نیروهای ارتش افزوده شده است. جداشدگان از ارتش سوریه گروهی با نام «ارتش آزاد سوریه» تشکیل دادند و هدف خود را حمایت از تظاهرات مسالمت آمیز اعلام کرده‌اند.

بنا بر اعلام دیده‌بان حقوق بشر سوریه، هزاران نفر از اهالی خان شیخون شنبه در تشییع جنازه یک سرباز ۲۰ ساله و یک پلیس که به دلیل سرپیچی از دستور شلیک آتش به سمت معترضان کشته شده‌اند، شرکت کردند. در فیلمی ویدیویی که از این تشییع جنازه در فضای اینترنت منتشر شده، تشییع کنندگان شعار می‌دادند: «مردم می‌خواهند رئیس را اعدام کنند.»
XS
SM
MD
LG