لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۳۱

احتمال انجام مذاکرات ایران و آمریکا در ماه ژانویه


سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی گفت که «ایران هیچگاه برنامه نظامی هسته ای نداشته است.»
سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی گفت که «ایران هیچگاه برنامه نظامی هسته ای نداشته است.»

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی می گوید که تهران در حال بررسی زمان و سطح دور آتی دور چهارم مذاکرات میان ایران و آمریکا درباره عراق است.


محمد علی حسينی گفت: بر اساس پيشنهادی که از سوی مقامات عراقی دريافت شده، دور آتی مذاکرات ايران و آمريکا بر سر مسئله عراق در ماه ژانويه برگزار می شود.




وی که روز يکشنبه در گفت و گوی هفتگی خود با خبرنگاران شرکت کرده بود، گفت تصميم گيری درباره سطح اين گفت و گوها در دست بررسی است.

ايران در ماه نوامبر اعلام کرده بود که با آغاز دور تازه ای از مذاکرات با مقامات آمريکا درباره راه های چگونگی برقراری امنیت در عراق موافق است. آمريکا نیز برای انجام این دور از مذاکرات اعلام آمادگی کرده بود.


جمهوری اسلامی ايران و آمريکا پس از نزديک به سه دهه، برای اولين بار در سال جاری با هم مذاکره کردند. اين مذاکرات از ماه مه آغاز شد و تاکنون سه دور از اين مذاکرات برگزار شده است.


دو دور از گفت وگوها میان رایان کروکر و حسن کاظمی قمی، سفیران آمریکا و ایران در بغداد انجام شد و یک دور مذاکره نیز توسط کارشناسان امنیتی دو کشور صورت گرفت.


آخرين دور اين گفت و گوها در ماه اوت صورت گرفت ولی بدون هیچ دستاورد خاصی پایان یافت. به رغم درخواست های مکرر دولت عراق برای پیگیری مذاکرات، تهران و واشینگتن با طرح اتهام های متقابل هر بار تلاش بغداد را بی اثر می گذاشتند.


سخنگوی وزارت خارجه ايران در ادامه گفت وگوی خبری خود، بخشی از گزارش سازمان های اطلاعاتی آمريکا را که بر مبنای آن ايران برنامه ای برای توليد سلاح هسته ای داشته و در سال ۲۰۰۳ آن را متوقف کرده است، رد کرد.

در ماه های اخیر، ارتش ایالات متحده آمریکا اعلام کرده است که جمهوری اسلامی ایران ارسال سلاح برای شورشیان عراقی را متوقف کرده است و تهران نیز گفته است که برای کمک به دولت عراق و ثبات در این کشور حاضر است تا پای میز مذاکره به بحث درباره اوضاع امنیتی این کشور بپردازد.


تکذیب فعاليت نظامی هسته ای


سخنگوی وزارت خارجه ايران در ادامه گفت وگوی خبری خود، بخشی از گزارش سازمان های اطلاعاتی آمريکا را که بر مبنای آن ايران برنامه ای برای توليد سلاح هسته ای داشته و در سال ۲۰۰۳ آن را متوقف کرده است، رد کرد.


محمد علی حسينی گفت:«ايران در هيچ سطحی برنامه نظامی هسته ای نداشته است، نه پيش از ۲۰۰۳ و نه پس از آن و هرگونه ادعا در اين مورد بر اساس گمان های بی پايه است.»


وی افزود:«با اين حال اين گزارش دروغ های آمريکا را درباره برنامه صلح آميز ايران برملا و آمريکا را در مقابل افکار جهانی رو سياه کرد.»


سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی، گفت: «اين گزارش واقعيت را انعکاس داد و اثبات کرد که پرونده هسته ای ايران بايد ازجمع تحت رهبری آمريکايی ها به سازمان انرزی اتمی بازگردد.»


سازمان ملی برآوردهای امنيتی آمريکا National Intelligence Estimate روز دوشنبه هفته گذشته، در آخرين گزارش خود تصريح کرد که جمهوری اسلامی ايران تا سال ۲۰۰۳ ميلادی در تلاش بوده تا سلاح هسته ای توليد کند، اما اين تلاش ها را چهار سال پيش متوقف کرده است.


با اين حال آمريکا و متحدانش خواهان اجرای قطعنامه های شورای امنيت درباره برنامه هسته ای ايران هستند. تاکنون شورای امنيت با صدور دو قطعنامه از ايران خواسته است که غنی سازی اورانيوم را متوقف کند. روسيه و چين نيز به اين قطعنامه ها رای مثبت داده اند.


غنی سازی اورانيوم يکی از مراحل ضروری برای ساخت بمب هسته ای در يکی از روش های ساخت اين نوع تسليحات است، اما به گفته کارشناسان، اين مرحله برای يک برنامه صلح آميز هسته ای، ضروری نيست.


ايران می گويد که با هدف توليد سوخت مورد نياز نيروگاه هسته ای بوشهر، غنی سازی اورانيوم را در چارچوب پيمان منع گسترش سلاح های هسته ای – NPT – انجام می دهد و حاضر نيست آن را متوقف کند.


بر اساس گزارش سازمان ملی برآوردهای امنيتی آمريکا، اگر ايران به غنی سازی اورانيوم ادامه دهد، در فاصله سال های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۵ به توانايی ساخت بمب هسته ای دست خواهد یافت.


XS
SM
MD
LG