لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۵۲

نخست‌وزیر سابق فرانسه در تهران؛ تبریک صالحی به اولاند


میشل روکار، نخست‌وزیر پیشین سوسیالیست فرانسه، روز شنبه به ایران سفر کرد و با علی‌اکبر صالحی، وزیر امورخاجه، دیدار و گفت‌وگو کرد.

سفر نخست‌وزیر فرانسوا میتران، کمتر از یک هفته پس از پیروزی فرانسوا اولاند، نامزد حزب سوسیالیست در انتخابات ریاست جمهوری فرانسه صورت گرفته است.

به نوشته روزنامه فیگارو، این سفر غیر رسمی است و با هماهنگی وزارت خارجه فرانسه صورت نگرفته است. با این حال این روزنامه می‌نویسد سفر میشل روکار ۸۱ ساله به ایران برای «تقویت مناسبات» تهران و پاریس صورت گرفته است.

در دیدار با میشل روکار با علی‌اکبر صالحی، وزیر خارجه ایران، گفت: «ایران و كشورهای اروپایی از جمله فرانسه منافع بسیاری برای توسعه روابط با یكدیگر دارند.»

به گزارش خبرگزاری ایسنا، وزیر امور خارجه ایران ضمن تبریک پیروزی فرانسوا اولاند در انتخابات ریاست جمهوری فرانسه، ابراز امیدواری کرد که پاریس «رویکرد جدیدی» در توسعه روابط دو کشور اتخاذ کند.

please wait

No media source currently available

0:00 0:04:27 0:00
لینک مستقیم

آنچنانکه که خبرگزاری‌های ایران گزارش داده‌اند علی‌اکبر صالحی و میشل روکار درباره برنامه هسته‌ای ایران نیز گفت‌وگو کرده‌اند.

صالحی در این دیدار، بر «حق» ایران برای داشتن برنامه «صلح‌آمیز» هسته‌ای و «پایبندی» تهرانبه «تعهدات و مقررات بین‌المللی» و نیز نظارت آژانس تاکید کرده و ابراز امیدواری کرده‌ است که مذاکرات اتمی به نتیجه‌ای که مورد رضایت دو طرف است، ختم شود.

علی‌اکبر صالحی همچنین، به «فتوای» آیت‌الله خامنه‌ای درباره حرام بودن بمب اتم اشاره کرده است.

به گزارش ایسنا، میشل روکار، نیز ابراز امیدواری کرده است که با ایجاد «فضای اعتماد متقابل» مسائل موجود در راستای مصالح و منافع دو طرف و تقویت صلح و ثبات در منطقه حل و فصل شود.

به نوشته روزنامه فیگارو، سفر میشل روکار به ایران سه روز به طول خواهد انجامید و نخست‌وزیر سابق فرانسه قرار است با سعید جلیلی سرتیم‌ مذاکره‌کنندگان اتمی و شماری دیگر از مقام‌های ایرانی دیدار داشته باشد.

فرانسه که عضو دایم شورای امنیت، گروه ۱+۵ و نیز عضو قدرتمند اتحادیه اروپا است، در دوران نیکولا سرکوزی، جلودار کشورهایی بوده که بر فشار حداکثری بر ایران تاکید داشتند.

بدون موافقت فرانسه تحریم‌های شورای امنیت و اتحادیه اروپا علیه ایران میسر نبود.

قرار است دور تازه، گفت‌وگوهای ایران و گروه ۱+۵ روز سوم خرداد ماه در بغداد برگزار شود. کاترین اشتون، که به نمایندگی از این گروه با ایران مذاکره می‌کند یک روز پیش از این ابراز امیدواری کرد که مناقشه هسته‌ای ایران با گفت‌وگو پایان پذیرد.

واکنش سخنگوی حزب سوسیالیست فرانسه به سفر نخست‌وزیر میتران به تهران

در همین حال کریم پاکزاد، سخنگوی حزب سوسیالیست فرانسه، در گفت‌وگو با رادیو فردا، سفر نخست‌وزیر پیشین فرانسه را کاملا «شخصی» دانست و گفت وی حامل پیامی از سوی اولاند برای مقام‌های ایرانی نبوده است.

سخنگوی حزب سوسیالیست فرانسه، تاکید کرد رویکرد پاریس درقبال برنامه هسته‌ای ایران، تغییر «بنیادین» نخواهد کرد اما به گفته وی تصریح کرده است که برای حل‌وفصل این مناقشه به راه‌حل سیاسی پایبند است و با اقدام نظامی مخالف است.

سخنگوی حزب سوسیالیست فرانسه اظهار داشت که این لحن فرانسوا اولاند حاکی از «حسن نیت» او در قبال ایران است.
XS
SM
MD
LG