لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۲۶

برگزیدگان جشنواره فیلم فجر معرفی شدند


رضا عطاران در تالار وحدت، هنگام دریافت سیمرغ بلورین
رضا عطاران در تالار وحدت، هنگام دریافت سیمرغ بلورین
با برگزاری اختتامیه سی امین جشنواره بین المللی فیلم فجر، برگزیدگان بخش مسابقه سینمای ایران و بخش مسابقه فیلم‌های اول این دوره از جشنواره مشخص شدند.

در بخش بهترین فیلم مسابقه سینمای ایران، هیات داوران هیچ اثری را شایسته دریافت سیمرغ ندانست و دو دیپلم افتخار به سعید سعدی برای فیلم «روزهای زندگی» و رضا رخشان برای فیلم «ضد گلوله» اهدا کرد.

همچنین داریوش مهرجویی برای فیلم سینمایی «نارنجی‌پوش» جایزه ویژه هیئت داوران را از آن خود کرد.

سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی به پرویز شیخ‌طادی برای کارگردانی فیلم سینمایی «روزهای زندگی» تعلق گرفت. جالب اینکه شیخ طادی جایزه خود را به ابوالقاسم طالبی کارگردان فیلم «قلاده‌های طلا» اهدا کرد.

سیمرغ بلورین بهترین فیلمنامه هم به مصطفی کیایی برای نگارش فیلمنامه فیلم سینمایی «ضد گلوله» اهدا شد. یک سیمرغ بلورین بهترین فیلمنامه اقتباسی هم به علی مصفا برای نگارش فیلمنامه «پله آخر» تعلق گرفت.

در بخش بازیگری، سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد به فرهاد اصلانی برای بازی در فیلم‌های «خرس» و «زندگی خصوصی» و سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل مرد به اکبر عبدی برای ایفای نقش در فیلم سینمایی «خوابم می‌آد» اهدا شد.

هنگامه قاضیانی برای بازی در فیلم «روزهای زندگی» سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن را دریافت کرد و سیمرغ بهترین بازیگر مکمل زن به یکتا ناصر برای فیلم «یکی می‌خواد باهات حرف بزنه» اهدا شد. در این بخش یک دیپلم افتخار هم به بهناز جعفری برای فیلم «تلفن همراه رئیس جمهور» تعلق گرفت.

همچنین در این مراسم، سیمرغ بلورین بهترین فیلمبرداری به امیر کریمی برای فیلم «روزهای زندگی» و دیپلم افتخار این بخش به حسن پویا برای فیلم «راه بهشت» تعلق گرفت.

حسین علیزاده برای فیلم «ملکه» سیمرغ بلورین و ناصر چشم آذر برای فیلم «گشت ارشاد» دیپلم افتخار بهترین موسیقی متن را از آن خود کردند.

سیمرغ بلورین بهترین تدوین به هایده صفی‌یاری برای فیلم «نارنجی‌پوش»، سیمرغ بلورین بهترین صداگذاری به محمدرضا دلپاک برای فیلم «خرس» و دیپلم افتخار این بخش به فرامرز ابوالصدق برای فیلم «روزهای زندگی» اهدا شد.

سیمرغ بلورین بهترین صدابرداری به ساسان نخعی برای فیلم «بوسیدن روی ماه»، سیمرغ بلورین بهترین طراحی صحنه و لباس به عباس بلوندی برای فیلم «ملکه»، سیمرغ بلورین بهترین چهره‌پردازی به عباس صالحی برای فیلم «روزهای زندگی»، سیمرغ بلورین جلوه‌های ویژه بصری به کامران سحرخیز، امیر سحرخیز و سیدهادی اسلامی برای فیلم «سلام بر فرشتگان»، دیپلم افتخار جلوه‌های ویژه بصری به حسین ایزدی برای فیلم «ملکه»، سیمرغ بلورین بهترین جلوه‌های ویژه می‌دانی به محسن روزبهانی برای فیلم «روزهای زندگی» اهدا شد.

برگزیدگان مسابقه فیلم‌های اول

رضا عطاران برای فیلم «خوابم می‌آد» سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی بخش مسابقه فیلمهای اول (نگاه نو) را از آن خود کرد.

در این بخش لوح تقدیر بهترین دستاورد هنری یا فنی به روانبخش صادقی برای فیلم «فیلادلفی» و دیپلم افتخار به کار گروهی جلوه‌های رایانه‌ای فیلم «تهران ۱۵۰۰» تقدیم شد.

همچنین مهناز افشار در بخش بهترین بازیگر زن برای فیلم «برف روی کاج‌ها» دیپلم افتخار گرفت و در بخش بهترین بازیگر مرد ناصر گیتی جاه برای فیلم «خوابم می‌آد» لوح تقدیر دریافت کرد.

در این بخش سعید راد هم برای بازی در فیلم «گیرنده» دیپلم افتخار گرفت.
در بخش بهترین فیلمنامه اکبر روح، مهرداد موفق یامی و مهرداد غفارزاده برای نگارش فیلمنامه «گیرنده» دیپلم افتخار دریافت کردند.

همچنین در بخش بهترین کارگردانی مانلی شجاعی فرد برای کارگردانی فیلم «میگرن لوح» تقدیر گرفت.

سیمرغ بلورین بهترین فیلم اول هم به محمد قهرمانی و مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی برای فیلم «گیرنده» اهدا شد.

جوایز ویژه جشنواره فیلم فجر

در مراسم اختتامیه جشنواره امسال، چند جایزه ویژه هم به فیلم‌های «درانتظار معجزه»، «شور شیرین»، «ملکه» و «برف روی کاج‌ها» اهدا شد.

تندیس آگاهی، اخلاق و امید که جایزه ویژه دبیر جشنواره فیلم فجر امسال بود به رسول صدرعاملی برای فیلم «در انتظار معجزه» اهدا شد.

جایزه ویژه بهترین فیلم با نگاه ملی به ابراهیم اصغری برای فیلم «شور شیرین» تعلق گرفت.

اما جایزه ویژه فیلم برگزیده تماشاگران در بخش بین‌الملل به فیلم «ملکه» ساخته محمد باشه آهنگر و جایزه ویژه فیلم برگزیده تماشاگران در بخش مسابقه سینمای ایران به فیلم «برف روی کاج‌ها» به کارگردانی پیمان معادی اهدا شد.

سی امین جشنواره بین المللی فیلم فجر از ۱۲ تا ۲۲ بهمن امسال در تهران برگزار شد و حدود هفتاد فیلم ایرانی در بخش‌های مختلف جشنواره به نمایش درآمدند.
XS
SM
MD
LG