لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۵۹

صعود استقلال به لیگ قهرمانان آسیا


بازی استقلال و الاتفاق سعودی
بازی استقلال و الاتفاق سعودی
در روزی که هواداران تیم‌های فوتبال استقلال و پرسپولیس متحد شده بودند، تیم استقلال با برتری مقابل الاتفاق عربستان به مرحله گروهی لیگ قهرمانان آسیا صعود کرد.

آبی پوشان که در دور اول رقابت‌های حذفی برای صعود به لیگ قهرمانان آسیا مقابل ذوب آهن اصفهان پیروز شده بودند، در دومین بازی نیز میزبان بودند و این بار با نتیجه ۳-۱ از سد الاتفاق عربستان گذشتند.

دیدار دو تیم استقلال و الاتفاق در ورزشگاه آزادی و در حضور ۶۳ هزار و ۱۲۰ تماشاگر (طبق اعلام بلندگوی ورزشگاه) برگزار شد.

برانکو ایوانکوویچ سرمربی پیشین تیم ملی ایران که سرمربی الاتفاق است، به دلیل آنچه جواد خیابانی گزارشگر بازی «پرداخت نکردن مالیات در زمان فعالیت در ایران» اعلام کرد، به تهران نیامد. خبرگزاری‌های ایران بدهی مالیاتی ایوانکوویچ را در حدود ۵۸۰ هزار دلار اعلام کرده‌اند.

در این بازی پس از دو موقعیت خوب که آرش برهانی و گوران یرکوویچ از دست دادند، یرکوویچ در دقیقه ۳۸ نخستین گل نماینده ایران را به ثمر رساند. خسرو حیدری و علی حمودی با رد و بدل کردن تکضرب توپ بین خودشان و ارسال نهایی حمودی، پایه گذار این گل بودند.

یوسف سالم در دقیقه ۶۰ برای الاتفاق گلزنی کرد و بازی را به تساوی کشاند. او وقتی از تله آفساید مدافعین استقلال گریخت، با رحمتی تک به تک شد و توپ را از بالای سر او به تور دروازه رساند. این بازیکن شماره ۱۶ سپس پیراهن خود را بالا زد. او روی پیراهن قرمزی که زیر پیراهن سبز رنگ تیمش پوشیده بود، واژه اف ۱۶ را حک کرده بود.

ثانیه‌هایی بعد، آرش برهانی که از برترین‌های تیمش در این مسابقه بود، خسرو حیدری را صاحب توپ کرد تا او نیز از داخل محوطه جریمه مجدداً تیمش را پیش بیاندازد.

آرش برهانی خودش هم سه دقیقه بعد به جمع گلزنان بازی پیوست. در شرایطی که لحظاتی قبل نماینده عربستان موقعیتی ایده آل را توسط بازیکن شماره ۸ خود از دست داده بود، برهانی با تصاحب توپ در محوطه جریمه و دریبل یار مستقیمش، توپ را به تور دوخت.

برهانی می‌توانست گل چهارم تیمش را هم به ثمر برساند؛ او به زیبایی از یارگیری فشرده مدافعین حریف گریخت اما در دهانه دروازه، ضربه نهایی‌اش را با بی‌دقتی به بیرون زد.

هواداران استقلال پس از اینکه از حریف پیش افتادند، با شعار «استقلال قهرمان، ‌خلیج فارس ایران»، بار‌ها نام خلیج فارس را فریاد زدند.

در این بازی والنتین کوالنکو داور ازبکستانی به یرکوویچ و آرش برهانی از استقلال و صالح الصغری از الاتفاق کارت زرد نشان داد.

به این ترتیب استقلال به مرحله لیگ قهرمانان آسیا صعود کرد تا ایران در فصل جدید، سه سهمیه داشته باشد. پرسپولیس و سپاهان دیگر نمایندگان ایران در این مسابقات هستند.

استقلال در گروه اول، کنار تیم‌های نسف قارشی ازبکستان، الجزیره امارات و الریان قطر قرار می‌گیرد. الاتفاق نیز با این شکست، همراه با تیم‌های الکویت از کویت، العهد لبنان و اسپورت مالدیو در AFC کاپ به رقابت خواهد پرداخت.

در این بازی در ترکیب استقلال مهدی رحمتی، حنیف عمران‌زاده، پژمان منتظری، خسرو حیدری، مهدی امیر آبادی، علی حمودی، کیانوش رحمتی، ساموئل، مجتبی جباری، گوران یرکوویچ (دقیقه ۶۶ اسماعیل شریفات) و آرش برهانی (دقیقه ۸۵ محسن یوسفی) بازی کردند.

جباری در شرایطی ۹۰ دقیقه به میدان رفت که گفته شده بود به این بازی نخواهد رسید. به همین خاطر جایی در جمع دعوت شدگان به اردوی تیم ملی نداشت. رحمتی، حیدری و منتظری روز یکشنبه به اردویی ملحق خواهند شد که در امارات برپا شده است.

مظلومی: نمی‌خواستیم درجه ۲ باشیم

آندره پانادیچ دستیار برانکو ایوانکوویچ پس از شکست تیمش گفت: حضور برانکو در این بازی مهم بود، در طول بازی نتوانستیم با او حرف بزنیم زیرا تماس گرفتن سخت بود. برانکو به من اطمینان دارد و راهکارهای مورد نظرش را پیاده کردم اما شکست خوردیم.

پانادایچ در عین حال تاکید کرد که دلیل شکست تیمش غیبت برانکو نبوده. او مدعی شد؛ گل دوم استقلال در وضعیت آفساید به ثمر رسیده.

پانادیج گفت: می‌توانستیم بازی را برگردانیم اما استقلال تیم بزرگی است. می‌دانستیم این همه تماشاگر به ورزشگاه می‌آید و می‌خواستیم به شکلی بازی کنیم که هواداران را پشت‌سر بگذاریم، اما نتوانستیم.

کمک مربی الاتفاق با اشاره به غیبت سباستین مهاجم گلزن‌ تیمش گفت: هدف ما این بود که با پیروزی به عربستان برگردیم و می‌توانستیم بازی را به تساوی بکشانیم، اما گل‌های بدی خوردیم.

پرویز مظلومی نیز با تقدیر از همدلی کانون هواداران پرسپولیس و استقلال گفت:
می‌دانستیم تیم برنده به لیگ قهرمانان آسیا می‌رود اما تیم بازنده یک تیم درجه دو آسیایی محسوب خواهد شد. به همین خاطر نمی‌خواستیم تیم درجه ۲ آسیایی باشیم.

سرمربی استقلال در ادامه گفت: کمی استرس داشتیم اما پیروزی بزرگی به دست آوردیم. در ۱۰ دقیقه اول بد بودیم اما کنترل بازی را در دست گرفتیم. قبل از گل زدن تغییر سیستم دادیم و نفوذ حریف را از چپ و راست بستیم.

مظلومی درباره تک گل تیم حریف گفت: روی غافلگیری گل خوردیم، در حالی که به بازیکنان تذکر داده بودم شماره ۱۶ حریف از عمق دفاع می‌تواند به ما ضربه بزند. با این حال بازیکنانم جانانه بازی کردند. برهانی، یرکوویچ و شریفات موقعیت‌های گلزنی به دست آوردند اما در زدن ضربات آخر بی‌دقت بودند.
XS
SM
MD
LG