لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۵۴

فهرست تازه زنان «قدرتمند» جهان؛ مرکل در صدر


آنگلا مرکل برای سومین سال پیاپی است که رتبه اول قدرتمندترین زن جهان را به دست می آورد.(عکس: EPA)
آنگلا مرکل برای سومین سال پیاپی است که رتبه اول قدرتمندترین زن جهان را به دست می آورد.(عکس: EPA)

نشريه آمریکایی «فوربس» برای سومين سال پياپی آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان را به عنوان قدرتمندترين زن جهان معرفی کرد.


این نشريه که برای پنجمين سال است به انتشار فهرست قدرتمندترين زنان جهان دست می زند، زنانی را در فهرست خود قرار می دهد که توانسته اند در رقابت با مردان مشاغل و موقعيت های برتری کسب کنند.


برای نمونه لين لاورتی السن هانس (جايگاه ۳۹)، رييس جديد شرکت نفتی «سانوکو»؛ گيل کلی (جايگاه ۱۱) که رياست بانک استراليايی «وست پک» را برعهده دارد؛ جين منديلو(جايگاه ۴۲) که سرپرست موقوفه ۳۵ ميليارد دلاری دانشگاه هاروارد است، از جمله زنان برتر در فهرست فوربس هستند.

به نوشته فوربس صد زنی که در اين فهرست برگزيده قرار دارند سرمايه ای بالغ بر ۲۶ تريليون دلار را کنترل می کنند.


دراين فهرست، آنگلا مرکل که سه سال پیش به صدر اعظمی آلمان انتخاب شد در رتبه اول قرار دارد.


در فهرست فوربس، ۵۴ مدير تجاری و ۲۳ سياستمدار حضور دارند و چهره های رسانه ای و مديران سازمان های غير دولتی بقيه اين فهرست را تشکيل می دهند.

شيلا بر، رييس شرکت «فدرال دپوزيت اينشورنس»، که به نوشته فوربس تلاش کرد در بحبوحه بحران بازارهای مالی جهان، شرکت تحت امرش را از هراس حاکم بر بازار مصون دارد، در جايگاه دوم اين فهرست است.


در جايگاه سوم اين فهرست، «ايندرا نويی» از شرکت پپسی کولا است که همزمان با کاهش مصرف نوشابه و چيپس در بازار داخلی آمريکا، بازار «پپسی کولا» را در مقياس جهانی گسترش داد. به نوشته فوربس، اين زن در حوزه تجارت، بالاترين رتبه را در ميان زنان داراست.


کاندوليزا رايس، وزير امور خارجه ايالات متحده آمریکا با رتبه هفتم، پس از خانم مرکل، تنها زن دولتی است که در فهرست ۱۰زن نخست جهان قرار دارد.


در فهرست فوربس، ۵۴ مدير تجاری و ۲۳ سياستمدار حضور دارند و چهره های رسانه ای و مديران سازمان های غير دولتی بقيه اين فهرست را تشکيل می دهند.


به نوشته فوربس، ۴۵ درصد اين زنان بيرون از ايالات متحده آمریکا هستند. يک سوم ۱۰۰ زن برتر جهان، افرادی هستند که تازه به اين فهرست افزوده شده اند. برای نمونه، کريستينا فرناندز، که سال گذشته به رياست جمهوری آرژانتين برگزيده شد، از جمله کسانی است که امسال به اين فهرست افزوده شده است.


هيلاری کلينتون، سناتور دمکرات و کانديدای پيشين رياست جمهوری ايالات متحده در اين فهرست، با سه رتبه سقوط، به جايگاه ۲۸ رسيده است.


نانسی پلوسی، سخنگوی مجلس نمايندگان آمریکا در اين فهرست در جايگاه ۳۵ است و کريستين لاگارد، وزير اقتصاد، دارايی و اشتغال فرانسه در جايگاه ۱۴ قرار دارد.


نشریه فوربس، همچنین سونيا گاندی، دبير کل حزب کنگره ملی هند را در مقام ۲۱ و ملکه رانيا، همسر پادشاه اردن را در جايگاه ۹۶ قرار داده است.


XS
SM
MD
LG