لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۱۸

حزب‌الله: حمله اسرائیل به ایران منطقه را به آتش خواهد کشید


شیخ نعیم قاسم معاون دبیرکل حزب الله لبنان گفت هرگونه حمله اسرائیل به تاسیسات اتمی ایران کل منطقه را به آتش خواهد کشید و ممکن است ایالات متحده آمریکا را به جنگ بکشاند.

نعیم قاسم در دیدار با هیأتی از خبرگزاری رویترز به ریاست مایکل ستوت سردبیر این خبرگزاری در اروپا، آفریقا و خاورمیانه گفت: «آمریکا می‌داند هرگونه جنگ با آمریکا، منطقه را به آتش خواهد کشید. جنگی آغاز خواهد شد که مرزی نمی‌شناسد و نتایج آن قابل پیش‌بینی نیست.»

او همچنین اظهار داشت نیروهای حزب الله که شمار آنها هزاران نفر برآورد می‌شود، مجهز و آموزش دیده هستند و افزود: «سیاست حزب الله این است که در سطح بالای آمادگی باقی بماند حتی اگر ارزیابی ما این باشد که در این مرحله جنگی رخ نخواهد داد. اما از لحاظ عملی ما آماده دفاع هستیم و اگر همین فردا جنگی آغاز شود، وضعیت ما بهتر از جنگ سال ۲۰۰۶ است و اسرائیل این را می‌داند و به همین دلیل از آغاز جنگ خودداری می‌کند.»

جنگ ۳۴ روزه سال ۲۰۰۶ میان اسرائیل و حزب الله لبنان به کشته شدن حدود ۱۲۰۰ نفر در لبنان که اکثر آنها غیر نظامی بودند و کشته شدن حدود ۱۶۰ نفر در اسرائیل که اکثر آن‌ها نظامی هستند انجامید.

معاون دبیرکل حزب الله لبنان گفت: «با استفاده از تجربه جنگ سال ۲۰۰۶ بر میزان آموزش‌ها، آمادگی‌ها و امکانات خود متناسب با ارزیابیمان از جنگ احتمالی آینده افزودیم.»

او افزود: «دوره‌ای که اسرائیل تصمیم می‌گرفت حمله کند و مردم سکوت می‌کردند گذشت. شاید اسرائیل جنگ را آغاز کند اما به هیچ وجه از نتایج آن آگاه نیست و نمی‌تواند آن را کنترل کند. اسرائیل این تجربه را ژوئن سال ۲۰۰۶ دارد. اسرائیل باید حد و مرز خود را بشناسد و می‌داند که زمان تصمیم‌های توسعه طلبانه‌اش گذشته است و تهدید‌هایش بر کسی تاثیر نمی‌گذارد.»

نعیم قاسم با مجموعه‌ای از خبرنگاران رویترز در محلی نا‌معلوم در حومه جنوبی شیعه نشین بیروت سخن می‌گفت. خبرنگاران با خودروهایی مجهز به شیشه‌های مات به محل ملاقات انتقال داده شدند به گونه‌ای که تا زمان خروج از خودرو‌ها در پارکینگی در زیر زمین امکان دیدن بیرونرا نداشتند. سالن جلسه هم مجهز به پنجره‌هایی بود که به وسیله پرده‌های ضخیم پوشیده شده‌اند. تمام ساعت‌ها، تلفن‌های همراه و ابزارهای ضبط از تیم رویترز در این دیدار گرفته شد.

معاون دبیرکل حزب الله گفت که معتقد است اسرائیل «می‌خواهد آمریکا را درگیر جنگ با ایران کند زیرا از انجام کاری به تنهایی ناتوان است و معتقد است پنهان شدن پشت آمریکا در جنگ با ایران می‌تواند آشوبی در منطقه ایجاد کند که دستکم کوتاه مدت خود حاصل آن را برداشت خواهد کرد.»

او افزود: «اسرائیل به تنهایی و بنا بر محاسبات لجستیکی و عملیاتی از جنگ با ایران ناتوان است به همین دلیل معتقد است اگر جنگی را آغاز کند می‌تواند آمریکا را به آن بکشاند و این موضوع در داخل اسرائیل در حال بحث است.»


نعیم قاسم در پاسخ به سئوالی در خصوص احتمال حمله به اسرائیل در پاسخ به حمله احتمالی آن به ایران گفت: «ایران توانایی دفاع از خود را دارد اما هیچ کس از چند و چون تجاوزهای اسرائیل آگاه نیست و هیچ کس نمی‌داند این جنگ ممکن است چه اندازه گسترش یابد و چه طرف‌هایی را درگیر خود سازد. مساله به تصمیم‌های حزب الله بسته نیست بلکه جنگ است که شرایط خود را بر همه تحمیل می‌کند و همه منطقه را به آتش خواهد کشید.»

او خاطرنشان کرد: «حزب الله نسبت به اسرائیل در موضع دفاعی قرار دارد و نه هجومی. این حزب همواره در حال آمادگی و تجهیز خود است و در این مسیر متوقف نخواهد شد زیرا باور دارد اسرائیل همواره برای تجاوز خود را آماده می‌کند و از فرصتی که از لحاظ سیاسی مناسب برای تجاوز بداند، برای آغاز جنگ استفاده خواهد کرد.»

قاسم ادامه داد که واشینگتن معتقد است هر گونه تنش با ایران می‌تواند «به هدف گرفتن نیروهای آمریکا و هم‌پیمانانش در منطقه بینجامد و منافعش را به خطر بیندازد. جنگ قیمت نفت را بالا خواهد برد و بحران اقتصادی و جهانی بیشتری برای آمریکا به ارمغان خواهد آورد. آمریکا دلش برای کسی نسوخته و تنها گمان می‌کند هر گونه حمله نظامی به ایران آسیب‌های بزرگی به منافعش می‌زند به علاوه اینکه برنامه اتمی مسالمت آمیز ایران را متوقف نخواهد کرد. اما اسرائیل ممکن است تلاش کند تا آمریکا را از این لحاظ مطمئن کند و آن را به تنش با تهران بکشاند.»

او گفت: «اسرائیل نه توانایی و جرئت حمله به ایران به صورت منفرد را دارد و آمریکا به دلیل خطرهای این جنگ و شرایط انتخابات این کشور مردد است. سوال اکنون اینجاست که کدام طرف پیروز خواهد شد؟ فشارهای اسرائیل در کشاندن آمریکا به جنگ با مقاومت آمریکا در برابر این فشار‌ها؟»

حزب الله ۳۰ سال پیش با کمک سپاه پاسداران جمهوری اسلامی برای جنگ با اسرائیل که در سال ۱۹۸۲ بخش‌هایی از لبنان را اشغال کرده بود تاسیس شد و همچنان از کمک‌های مالی و نظامی تهران و دمشق بهره‌مند است.

حزب الله همچنان از بشار اسد رئیس جمهور سوریه که ۱۱ ماه است در تلاش است تا اعتراض‌ها در این کشور را سرکوب کند، حمایت می‌کند. سازمان ملل متحد در آخرین آمار خود اعلام کرده که بیش از ۷۵۰۰ نفر در جریان سرکوب اعتراض‌ها در سوریه کشته شده‌اند.

نعیم قاسم از آنچه «بهار عربی» نامیده می‌شود و از انقلاب‌هایی که به سرنگونی نظام‌ها در مصر و تونس در سال گذشته انجامید، تمجید کرد اما در عین حال گفت که آمریکا در تلاش است تا حاصل این انقلاب‌ها را برداشت کند.

او در خصوص انقلاب‌ها در لیبی و یمن گفت که این انقلاب‌ها به شکل اعتراض‌های مردمی آغاز شد «اما پیش از آنکه به ثمر برسد و مسیر خود را طی کند، آمریکا و کشورهای اروپایی برای هدایت آنها به مسیری که می‌خواهند دخالت کردند. از این رو دخالت نظامی در لیبی و دخالت سیاسی در یمن آغاز شد، دخالتی که باعث شد مردم یمن به اهداف خود از انقلابی که آغاز کردند دست نیابند. حاصل وضعیت یمن مخلوطی شد از اراده مردم و دخالت بین المللی. امیدواریم که نیروهای مردمی بتوانند به دخالت برداشت‌های سیاسی بیگانه از تحرکاتشان پایان دهند.»

معاون دبیرکل حزب الله افزود: «در بحرین اعتراض‌ها به شکل اعتراض مردمی آغاز شد اما عزمی بین‌المللی برای حمایت از نظام این کشور و جلوگیری از دستیابی بحرینی‌ها به حقوقشان وجود دارد. آ‌ها از یک سال پیش به شکلی مسالمت آمیز تظاهرات می‌کنند اما نه اظهار نظری خارجی درباره آن وجود دارد، نه شورای امنیت در خصوص آن جلسه تشکیل می‌دهد، نه آمریکا تحرکی از خود نشام می‌دهد، و نه اروپا فریاد می‌زند چرا که شکل نظام حاکم بر بحرین بخشی از طرح آمریکا برای منطقه است.»
XS
SM
MD
LG