لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۱۰

عباسی: نیروگاه بوشهر و سایت فردو به زودی به بهره‌برداری می‌رسند


 فریدون عباسی
فریدون عباسی
رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، از آغاز به کار تاسیسات غنی‌سازی فردو در آینده‌ای نزدیک خبر داد و ابراز امیدواری کرد، نیروگاه اتمی بوشهر نیز در بهمن ماه وارد مدار شود.

فریدون عباسی، روز شنبه در نمایشگاه دستاوردهای هسته‌ایی ایران در بندرعباس گفت: «نیروگاه فردو قم بزودی افتتاح خواهد شد و توانایی آن را دارد تا اورانیوم‌های غنی شده ۲۰ درصد، ۳.۵ درصد و ۴ درصد را تولید کند.»

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، همچنین از طراحی «سانتریفیوژهای نسل جدید» خبر داد.

به گفته فریدون عباسی هم‌اکنون متخصصان سازمان انرژی اتمی و پیمانکار روسی در حال آماده‌سازی شبکه برای ورود برق نیروگاه بوشهر هستند.

وی ابراز امیدواری کرد که این نیروگاه در بهمن ماه امسال با ظرفیت «بیش از ۷۵۰ مگاوات» برق وارد مدار شود.

تاسیسات غنی‌سازی فردو که نزدیکی شهر قم قرار دارد، همان سایتی که «سازمان‌های جاسوسی غربی» آن را افشا کردند و تهران نیز وجود آن را به تایید رساند و پس از آن بازرسان آژانس از آن دیدن کردند.

مقام‌های ایرانی در آن هنگام گفتند که ایران، مطابق پیمان ان پی تی، نیازی ندارد پیش از تکمیل یک سایت هسته‌ای آن را به اطلاع آژانس برساند؛ اما قدرت‌های غربی که برنامه هسته‌ای ایران را دارای اهداف نظامی می‌دانند ایران را به پنهانکاری متهم کردند.

در چهار قطعنامه‌ای که در شورای امنیت علیه برنامه هسته‌ای ایران به تصویب رسیده، از تهران خواسته شده است، پروتکل‌های الحاقی ان پی تی به اجرا دربیاورد. ایران با این حال می‌گوید اجرای این پروتکل‌ها جنبه داوطلبانه دارد؛ اگر ایران پروتکل‌های الحاقی امضا و به اجرا درآورد، حتی پیش از ساخت تاسیسات‌ هسته‌ای، آن را باید به اطلاع آژانس برساند و اجازه بدهد که بازرسان هنگام ساخت به آن وارد شوند.

ایران در تابستان امسال تجهیزات غنی‌سازی خود را به تاسیسات غنی‌سازی فردو که در دل کوه ساخته شده، منتقل کرد؛ این اقدام ایران، با برخی از گمانه‌زنی‌های غربی‌ها همراه شد که تهران درصدد است تجهیزات اتمی خود را از گزند حمله‌های هوایی احتمالی مصون بدارد.

ایران پس از آنکه غربی‌ها میانجیگیری برزیل و ترکیه را برای تبادل سوخت هسته‌ای نپذیرفتند اقدام به غنی‌سازی تا سطح ۲۰ درصد کرد. تحولی که کشورهای غربی از آن به عنوان گامی به سوی ساخت بمب اتمی یاد می‌کنند؛ با این حال ایران می‌گوید تنها هدف غنی‌سازی ۲۰ درصدی تامین سوخت رآکتور تحقیقاتی تهران است که نخستین سوخت ساخت داخل آن هفته گذشته بارگذاری شد.

همه اینها در حالی است که در روزهای اخیر، سطح تنش‌ها، تهدیدها و تحریم‌ها افزایش یافته است.

ایران که به تازگی رزمایش دریایی ۱۰ روزه خود را به پایان رسانده، تهدید کرده می‌تواند تنگه هرمز را ببندد و در مقابل آمریکا هم تصریح داشته اجازه چنین اقدامی را نخواهد داد.

از سوی دیگر بانک مرکزی ایران هم از سوی آمریکا تحریم شد که بازار ارز را دچار آشفتگی کرد. در اروپا هم مذاکرات برای تحریم نفت ایران در جریان است. شرایطی که وزیر نفت ایران از آن به عنوان «جنگ اقتصادی» یاد کرده است.

در این میان، تهران به تازگی اعلام کرد که آماده است با گروه ۱+۵ درباره برنامه هسته‌ای‌ خود به گفت‌وگو بنشیند؛ گفت‌وگوهایی که کاترین اشتون تاکید کرده باید معطوف به نتیجه عملی باشد و نه تکرار مباحث گذشته.
XS
SM
MD
LG