لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۳۴

«دولت بیشتر نگران انتقاد مطبوعات است تا چاپ عکس رهبران اصلاح طلب»


محمود احمدی نژاد کمی پس از شروع به کار دولت دوم خود، در برنامه ای زنده در تلویزیون دولتی جمهوری اسلامی چنین گفت: «الان در کشور ما آزادی وجود دارد و ما باید در چارچوب قانون در همه بخش ها آزادی را توسعه دهیم. جامعه بدون آزادی خواهد مرد. کمال فردی و اجتماعی بدون آزادی غیر ممکن است.»

او چندی پیش در سفر به نیویورک، در پاسخ به پرسش یک خبرنگار دوباره تاکید کرد که در ایران آزادی بیان وجود دارد، تا آنجا که مخالفان دولت از خود دولت آزادترند، تخلف می کنند و آزادانه راه می روند. او همچنین گفته بود که مخالفان و منتقدان، روزنامه ها و رسانه های خود را دارند.

اما به رغم این اظهارات رئیس دولت در نیویورک، در داخل ایران اوضاع به گونه دیگری است. احسان قاضی‌زاده، مدیر کل مطبوعات داخلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به تازگی گفته است، مطبوعات و روزنامه‌هایی که همچنان بیانیه و عکس به گفته او، «سران فتنه» را منتشر کنند، بر اساس قانون مطبوعات، پس از تذکر و در صورت تداوم، توقیف و لغو امتیاز خواهند شد.

پیش از این اظهارنظر صریح این مدیر وزارت ارشاد، نامه ای در سایت ها و شبکه های اینترنتی دست به دست می شد که از صدور دستورالعمل ارشاد برای روزنامه ها و مطبوعات مبنی بر سانسور عکس و اخبار رهبران معترض به دولت خبر می داد.

احسان قاضی زاده در عین حال حمایت دولت از رسانه ها و مطبوعات را مشروط به رعایت اصول نظام کرده و گفته است: «مطبوعاتی که در جریان حوادث پس از انتخابات، حتی یک خط در مورد وقایع روز ۹ دی‌ماه، روز قدس و سایر اصول نظام نپرداختند، انتظار حمایت و یا دریافت یارانه مطبوعات را نداشته باشند.»

مجتبی واحدی روزنامه نگار و سردبیر سابق روزنامه آفتاب یزد در پاسخ به این پرسش که آیا چنین دستورالعملی برای حمایت یا قطع حمایت های دولتی سابقه داشته است، می گوید:

مجتبی واحدی:
«در چند سال اخیر اتفاقاتی در کشور ما افتاده که هیچوقت اتفاق نیافتاده. از آمدن فردی به نام احمدی نژاد که اصلاً پدیده ای است برای خودش در دنیا و نمی دانم مردم ایران چه گناهی کرده اند که خداوند این عذاب را برایشان نازل کرد، تا اینکه معاون مطبوعاتی وزارت ارشاد می آید در رادیو و مصاحبه می کند و به خبرنگار می گوید که تو غلط می کنی از من سئوال می کنی. می خواهم بگویم این خیلی طبیعی است که در دولت آقای احمدی نژاد کارهایی بکنند که هیچوقت نبوده است. اما بنا بر این است که ظاهراً به هر طریق آقای احمدی نژاد و دوستانش مطرح باشند.»


اشاره مجتبی واحدی به واکنش محمد علی رامین، معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، است که چندی پیش در یک برنامه زنده رادیویی، از پرسش مجری برنامه عصبانی شد و در پاسخ به پرسش گوینده رادیو گفت: «قبل از اینکه من جواب سلام شما را بدهم ...شما غلط می کنید از قول من این اراجیف را بگویید.»


مجتبی واحدی، سردبیر سابق روزنامه آفتاب یزد، بر این باور است که سخت گیری‌های وزارت ارشاد در قبال روزنامه ها و رسانه ها، مهم تر از منع کردن آنها در چاپ بیانیه ها و عکس سران مخالفان دولت است:

مجتبی واحدی: «به نظر من، پیش از اینکه نگرانی از چاپ عکس آقای خاتمی، آقای موسوی و آقای کروبی یا اظهارات آقایان باشد، نگرانی از آینده برخورد مطبوعات حتی اصولگرا نسبت به احمدی نژاد و دولتش است. وزارت ارشاد دارد طوری طراحی می کند که مطبوعات مجبور باشند که آنچه را به زعم وزارت ارشاد و دولت احمدی نژاد موفقیت های مشعشع این دولت بی کفایت است را منعکس کنند به نحوه ای که وزارت ارشاد می خواهد. شما یقین بدانید این چیز جدیدی هم نیست، آقای خامنه ای یک موقع چیزی نوشتند سه سال پیش، بهمن ماه سال هزار سیصد هشتاد و شش درباره اختلاف بین مجلس و دولت. نامه ای آقای حداد عادل به آقای خامنه ای نوشته بود و آقای خامنه ای جوری نوشته بود که کاملاً مشخص بود حمله به طرف آقای احمدی نژاد است. روزنامه ایران، روزنامه دولتی اصلاً چاپ نکرد. یعنی این طور نیست که فقط در مورد مخالفان دولت بحث داشته باشند؛ در مورد مخالفان اصلاح طلب. وزارت ارشاد دارد برای آینده طراحی می کند، چون می داند با وضعیتی که این دولت دارد روز به روز بر تعداد مخالفانش در بین اصولگرایان اضافه خواهد شد. به نظر من برای آینده زهر چشم می گیرد . خیلی الان از اینکه اسم و عکس آقای موسوی و آقای کروبی منتشر شود نه اینکه نگران نباشند، نگران هستند. اما نگرانی بزرگترشان ازحملات شدیدی است که به زودی در روزنامه های اصولگرا علیه دولت شروع خواهد شد.»

با اینکه مسئولان دولت دهم همچنان ایران را آزادترین کشور دنیا در حوزه آزادی بیان می نامند، اما گزارش‌های سازمان های ناظر بر حوزه فعالیت مطبوعات همچون سازمان گزارشگران بدون مرز تاکید دارند که ایران بزرگترین زندان روزنامه نگاران جهان است.
XS
SM
MD
LG