لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۳۶

«سه شورشی کرد و یک سرباز ایرانی کشته شدند»


بر پایه گزارش رادیوی دولتی ایران، این درگیری ها چهارشنبه شب و در ارتفاعات مرزی ایران و عراق رخ داده است.(عکس: EPA)
بر پایه گزارش رادیوی دولتی ایران، این درگیری ها چهارشنبه شب و در ارتفاعات مرزی ایران و عراق رخ داده است.(عکس: EPA)

رادیو دولتی ایران اعلام کرد سه تن از شورشیان کرد و یک مرزبان ایرانی در جریان زد و خورد مسلحانه در شمال غرب ایران کشته شده اند.


بر پایه گزارش رادیوی دولتی ایران، این درگیری ها چهارشنبه شب و در ارتفاعات مرزی ایران و عراق رخ داده است.


در همین حال سایت خبری تابناک، نزدیک به محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت ایران، در گزارشی آورده است این درگیری در منطقه «احمد ده رو» از توابع شهرستان سردشت در استان آذربایجان غربی، میان نیروهای سپاه پاسداران و یک هنگ از افراد حزب دموكرات کردستان ایران به وقوع پیوسته است.


انتشار خبر درگیری مسلحانه میان افراد حزب دموکرات کردستان ایران و مرزبانان ایرانی در سال های اخیر کم سابقه بوده است.


حزب دموکرات کردستان ایران سال ۱۳۲۴ در شهر مهاباد تاسیس شد و در سال های اخیر بیشتر در سطح سیاسی به فعالیت پرداخته است.


حزب دمکرات کردستان ایران در این زمینه واکنشی نشان نداده است.


ایران در مرزهای غربی خود با شورشیان پژاک نیز بارها درگیر شده است که در جریان عملیات خشونت بار طرفین دهها تن از نیروهای سپاه و شورشیان کرد کشته اند.


مقام های ایرانی دولت ایالات متحده را به حمایت از این گروه متهم می کنند. علی لاریجانی، دبیر سابق شورای امنیت ملی و رییس کنونی مجلس بارها آمریکا را برای آنچه که حمایت این کشور از «تروریست ها» خوانده، سرزنش کرده است.


سه بخش کردنشین کشورهای ایران، عراق و ترکیه که دارای ارتفاعات صعب العبور است محل اختفای شورشیان پ کا کا و پژاک است. ایران و ترکیه چندین بار در این منطقه دست به عملیات زده اند و سپاه پاسداران بارها مناطقی در خاک عراق را گلوله باران کرده است.


تشکیلات خودمختار کردستان عراق به برخی از گروه های مخالف کرد و از جمله حزب دموکرات کردستان ایران، اجازه فعالیت محدود داده است. با این حال پژاک و پ کا کا در کردستان عراق فعالیت رسمی ندارند.


XS
SM
MD
LG