لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۰۵

دستگیری دو کویتی در‌ آبادان؛ اتهام تازه بحرین به ایران


خبرگزاری دولتی بحرین یکشنبه اعلام کرد که «اعضای گروهی که قصد انجام عملیات تروریستی در بحرین داشتند، با سپاه پاسداران جمهوری اسلامی ایران در ارتباط بودند». در همین حال خبرگزاری فارس از دستگیری دو کویتی در شهر آبادان به اتهام جاسوسی خبر داد.

بحرین بار‌ها جمهوری اسلامی ایران را به دست داشتن در نا‌آرامی‌های خود متهم کرده است.

فوریه و مارس گذشته بحرین شاهد تظاهرات خیاباتی معترضان شیعه‌ای بود که خواستار برقراری نظام پادشاهی مشروطه بودند. نیروهای امنیتی بحرینی با یورش به معترضان که میدان مروارید شهر منامه را به عنوان محل تجمع خود برگزیده بودند، به حضور خیابان آنها پایان دادند. در این میان دولت بحرین از نیروهای نظامی کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس موسوم به «سپر جزیره» در خواست کمک کرد.

نیروهای نظامی عربستان سعودی، امارات متحده عربی و کویت برای کمک به دولت بحرین به این کشور اعزام شدند. این نیرو‌ها در مرز‌ها و در مقابل ساختمان‌های مهم حکومتی مستقر شدند. اکثر ساکنان بحرین شیعه مذهب هستند اما اقلیت سنی مذهب در این کشور حکومت می‌کند.

شامگاه شنبه، سخنگوی رسمی وزارت کشور بحرین در کنفرانسی خبری در منامه اعلام کرده بود که نیروهای امنیتی قطر چهار شهروند بحرینی را که تیمی برای انجام عملیات تروریستی در بحرین تشیکل داده بودند، دستگیر کرده و به مقام‌های این کشور تحویل دادند.

او در این باره گفته بود: «چهار تن از متهمان را دولت قطر دستگیر کرد. آنها قصد داشتند از راه مرز زمینی از عربستان سعودی وارد قطر شوند. بلیط مسافرت از بحرین به سوریه و همچنین پول به دلار و تومان ایرانی در اختیار داشتند. تحقیقات نشان داد که آنها قصد داشتند در بحرین عملیات تروریستی انجام دهند از جمله حمله به پل ملک فهد حد فاصل بین بحرین و سعودی، سفارت عربستان در بحرین و وزارت کشور بحرین. آنها به عضویت یک نفر دیگر که در بحرین ساکن است در این گروه اعتراف کردند که او نیز بازداشت شد.»

خبرگزاری دولتی بحرین یکشنبه به نقل از سخنگوی دادستانی این کشور گزارش داد که متهمان بازداشت شده به ارتباط با دو نفر دیگر که در خارج از این کشور اقامت دارند اعتراف کردند.

بنا بر این گزارش این دو فرد اقدام به تاسیس یک گروه کرده و در این زمینه با طرف‌های نظامی خارجی از جمله سپاه پاسداران و بسیج ایران تماس گرفته‌اند.

در همین حال عبدالله کعبی نماینده آبادان در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس اعلام کرد: «دو جاسوس که هر دو تعبه کشور کویت بودند با تجهیزات کامل جاسوسی وارد کشور شده بودند که توسط مأموران امنیتی آبادان دستگیر شدند.»

ماه مارس گذشته دادگاهی در کویت دو ایرانی را به اتهام عضویت در شبکه جاسوسی برای جمهوری اسلامی ایران به اعدام محکوم کرد. این ماجرا باعث تنش در روابط میان کویت و ایران شد.
XS
SM
MD
LG