لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۴۳

عربستان: پهلوگیری ناوهای ایرانی در جده در چارچوب روابط با کشورهای برادر بود


ناو خارک
ناو خارک
خبرگزاری عربستان سعودی اعلام کرد دو ناو ایرانی که اوایل ماه جاری میلادی وارد آب‌های دریای سرخ شده بودند، دارای ماموریت آموزشی بودند و در بندر جده پهلو گرفتند.

این گزارش افزوده است مسئولان سفارت جمهوری اسلامی ایران در ریاض خواستار صدور مجوز پهلو گرفتن دو ناو و فرود یک هیلکوپتر در بندر جده در فاصله زمانی ۱ تا ۷ فوریه شدند.

خبرگزاری عربستان سعودی خاطرنشان کرده هدف از حضور دو ناو ایرانی در دریای سرخ برگزاری دوره‌ای آموزشی برای افسران نیروی دریایی ایران بود.

پیشتر خبرگزاری فارس به نقل از حبیب الله سیاری نقل کرده بود کشتی خارک به همراه ناو شهید قندی در بندر جده پهلو گرفته و هدف از این اقدام را «نشان دادن توان نیروی دریای جمهوری اسلامی در آب‌های آزاد و مقابله با ایران هراسی» و ارسال «پیام صلح و دوستی» اعلام کرده بود.

عربستان سعودی شنبه اعلام کرد که «موافقت با حضور ناوهای ایرانی در آب‌های این کشور در چارچوب عرف متداول میان نیروی دریایی تمام کشورهای جهان صورت گرفته است که برپایه توافقنامه‌های بین المللی مجوز عبور و مرور و پهلو گرفتن صادر می‌شود.»

خبرگزاری سعودی افزوده است: «موافقت وزارت دفاع با پهلو گرفتن ناوهای ایرانی در بندر جده به دلیل عزم عربستان سعودی در حفظ روابط نزدیک با همه کشورهای دوست و برادر صورت گرفت.»

دو ناو ایرانی پس از ترک بندر جده به سمت کانال سوئز حرکت کردند و با عبور از آن، وارد آب‌های مدیترانه شدند و سپس با هدف «آموزش نیروی دریایی سوریه» در بندر طرطوس پهلو گرفتند.

فرمانده نیروی دریایی در ارتش جمهوری اسلامی ایران روز شنبه، ۲۹ بهمن ماه رسما اعلام کرد که ناوگروه هجدهم این نیرو با عبور از کانال سوئز در مصر وارد دریای مدیترانه شده است.

سیاری از محل پهلو گرفتن این ناو‌ها در دریای مدیترانه سخنی به میان نیاورده بود اما خبرگزاری رویترز از احتمال پهلو گرفتن این ناو‌ها در آب‌های سوریه خبر داده بود.

دو نیروی دریایی ارتش ایران و سوریه سال گذشته پروتکل همکاری آموزشی امضا کردند.
XS
SM
MD
LG