لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۴۷

احضار سفیر جمهوری آذربایجان در ارتباط با «ترور دانشمندان هسته‌ای»


وزارت خارجه ایران، با صدور بیانیه‌ای از احضار سفیر جمهوری آذربایجان در ارتباط با «ترور دانشمندان هسته‌ای» ایران خبر داد و گفت مراتب اعتراض تهران به اطلاع سفیر این کشور رسیده است.

در بیانیه وزارت خارجه ایران آمده است برخی از «تروریست‌های مرتبط با ترور دانشمندان هسته‌ای ایران در جمهوری‌ آذربایجان «تردد» داشته و این افراد از «برخی تسهیلات» برای «همکاری» با «شبکه‌های جاسوسی اسرائیل» و «سفر به اسرائیل» برخوردار هستند.

در این بیانیه آمده است مدیرکل مشترک‌المنافع و قفقاز وزارت امور خارجه در یادداشت اعتراضی به جوانشیر آخوندوف،‌ سفیر جمهوری آذربایجان، از باکو موکدا خواسته است «از فعالیت‌های سازمان جاسوسی موساد علیه جمهوری اسلامی ایران در خاک آن کشور جلوگیری شود.»

احضار سفیر جمهوری آذربایجان یک روز پس از آن صورت می‌گیرد که روزنامه تایمز لندن در گزارشی به نقل از یک «مامور موساد» نوشت که این کشور به منزله «نقطه صفر» فعالیت‌های اطلاعاتی اسرائیل علیه ایران است.

بنا بر گزارش تایمز، اسرائیل با بهره‌برداری از تنش مناسبات میان ایران و جمهوری آذربایجان، در پی محکم کردن جای پای خود در این کشور بوده است.

روابط ایران و جمهوری آذربایجان، در ماه‌های اخیر با فراز و نشیب همراه بوده است.

در بهمن ماه امسال رسانه‌ها و دولت جمهوری آذربایجان اعلام کردند که افراد مرتبط با این ایران قصد داشته‌اند برخی اشخاص خارجی، و از جمله مديران مرکز آموزشی يهوديان در باکو را به قتل برساند.

اتهام باکو به ایران در حالی بود که ماه پیش از آن یکی دیگر از متخصصان هسته‌ای ایران در تهران ترور شده بود و مقام‌های ایران بلافاصله انگشت اتهام را به سوی اسرائیل نشانه رفتند و برخی از رسانه‌ها، مانند تابناک نوشتند «رد پای» عاملین ترور در جمهوری آذربایجان است.

پس از این ترور، شماری از رسانه‌های غربی، در گزارش‌هایی اسرائیل را مسئول این ترور دانستند. در یکی از آخرین گزارش‌ها شبکه ان بی سی به نقل از «مقام‌های آمریکایی» نوشت، موساد طراح این ترور بوده که به گفته این رسانه به دست مجاهدین خلق صورت گرفته است.

تنش‌ها در مناسبات ایران و آذربایجان، در حالی است که دو طرف یکدیگر را متهم می‌کنند که رسانه‌های آنها مواضع تخریبی علیه یکدیگر اتخاذ می‌کنند.

نزدیکی ایران به جمهوری ارمنستان نیز یکی دیگر از دغدغه‌های استراتژیک جمهوری آذربایجان بوده است.
XS
SM
MD
LG