لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۴۵

سیاری: دو ناو ایرانی در بندر جده عربستان پهلو گرفتند


ناو خارک
ناو خارک
فرمانده نیروی دریایی ارتش ایران، اعلام کرد یک ناو گروه ایرانی صبح روز شنبه در بندر جده عربستان واقع در دریای سرخ پهلو گرفته است.

به گزارش خبرگزاری فارس، دریاردار حبیب‌الله سیاری، فرمانده نیروی دریایی ارتش گفت که این ناو گروه شامل ناو خارک و ناوشکن شهید قندی در بندر جده پهلو گرفته است.

حبیب‌الله سیاری گفت: «این ماموریت چند روز پیش آغاز شده است و هدف از اعزام این ناوگروه به دریای سرخ و بندر جده، نشان دادن اقتدارنظام جمهوری اسلامی ایران در عرصه آب‌های ازاد و مقابله با ایران‌هراسی است و ماموریت این ناوگروه ۷۰ تا ۸۰ روز خواهد بود.»

فرمانده نیروی دریایی ارتش ایران با بیان اینکه شماری از دانشجویان دانشگاه امام نوشهر نیز در این کشتی‌های جنگی حضور دارند، اظهار داشت که «پیام ما برای کشورهایی که با آنها رفت‌و‌آمد می‌کنیم، پیام صلح و دوستی است.

به گفته دریادار سیاری، پس از دیدار فرماندهان و دانشجویان با هم‌ردیفان خود، طی چند روز آینده این ناو گروه بندر جده را ترک خواهد کرد. هنوز منابع سعودی درباره این خبر اظهار نظر نکردند.

پهلوگیری ناو‌های جنگی ایران در بندر جده در حالی صورت می‌گیرد که مناسبات عربستان سعودی و ایران، در ماه‌های اخیر فراز و نشیب‌های زیادی داشته است.

اختلاف نظر دو کشور بر سر سوریه و بحرین، اتهام طرح ترور سفیر سعودی در واشینگتن، تنش بر سر تنگه هرمز و اعلام آمادگی عربستان برای جایگزین کردن نفت ایران، نمونه‌هایی از این فراز و نشیب‌ها است.

علی النعیمی، وزیر نفت عربستان تنها چند روز پیش از تصویب تحریم نفت ایران در اتحادیه اروپا گفته بود که این کشور می‌تواند بلافاصله روزانه دو میلیون بشکه بر تولید کشورش بیفزاید و در ظرف ۹۰ روز ۷۰۰ هزار بشکه دیگر هم روزانه به این سقف تولید اضافه کند.

علی النعیمی همچنین در واکنش به تهدیدهایی که از سوی ایران برای بستن تنگه هرمز صورت گرفت، گفته بود فکر نمی‌کند که این تنگه برای مدت طولانی بسته بماند.

در همین حال، در بحبوحه جنگ لفظی میان ایران و آمریکا بر سر تنگه هرمز بود که دولت اوباما، از فروش ۳۰ میلیارد دلاری جنگنده‌های «اف-۱۵ اس آ» به عربستان سعودی خبر داده بود. طی این قرار داد، ۸۴ جنگنده اف – ۱۵ جدید به عربستان فروخته خواهد شد و ۷۰ هواپیمای «اف- ۱۵ اس» دیگر ارتقا خواهند یافت.

مقام‌های آمریکایی پنهان نمی‌کنند که فروش این تسلیحات به کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس برای مقابله با تهدیدات ایران است.
XS
SM
MD
LG