لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۰۶

اعضای شورای همکاری برای شرکت در اجلاس اتحادیه عرب در بغداد شرط گذاشتند


دولت عراق اعلام کرد سران همه کشورهای عربی به جز سوریه را برای شرکت در اجلاس سران اتحادیه عرب که قرار است اواخر مارس در بغداد برگزار شود، دعوت کرده است. در همین حال منابع خبری عربی اعلام کردند کشورهای حوزه جنوبی خلیج فارس برای شرکت در اجلاس بغداد شرط‌هایی مطرح کرده‌اند.

اجلاس سران کشورهای عربی در بغداد قرار بود سال گذشته برگزار شود. اما آغاز اعتراض‌های مردمی در برخی کشورهای عربی باعث شد برگزاری این اجلاس به تعویق افتد.

دعوت نشدن سوریه به اجلاس بغداد به این خاطر است که عضویت این کشور در اتحادیه عرب به حال تعلیق در آمده است. دلیل این اقدام نادیده گرفتن طرح‌های اتحادیه عرب برای پایان دادن به بحران این کشور از سوی نظام سوریه است.

علی الادیب سخنگوی دولت عراق یکشنبه در گفت‌و‌گو با خبرنگاران تاکید کرد که کشورش به همه مصوبه‌های اتحادیه عرب پایبند است. او گفت از آنجایی که تعلیق مشارکت سوریه در همه فعالیت‌های اتحادیه عرب مصوبه شورای وزیران این اتحادیه است، بغداد آن را اجرا کرده و رئیس جمهوری سوریه را برای حضور در نشست سران دعوت نکرده است.

اما منابع خبری عربی از جمله شبکه‌های الجزیره، العربیه و الحره، به نقل از منابع دیپلماتیک در کشورهای عربی حوزه خلیج فارس اعلام کردند که این کشور‌ها دو شرط برای مشارکت در نشست بغداد مطرح کرده‌اند. بنا بر این گزارش‌ها این شرط‌ها عبارتند از: «پایبندی عراق به قطعنامه‌های اتحادیه عرب در خصوص سوریه و حل و فصل بحران‌های مربوط به گفت‌و‌گوی ملی و دولت وحدت ملی در عراق.»

این منابع تاکید می‌کنند که کشورهای خلیج فارس تهدید به تحریم نشست بغداد نکرده‌اند و موضوع سطح نمایندگی خود در نشست را پیش کشیده‌اند.

گزارش‌های پخش شده از شبکه‌های خبری عربی به نقل از منابع عراقی از سفر یک هیات عالی رتبه از امارات متحده عربی به عراق و دیدار با نوری مالکی نخست وزیر این کشور حکایت می‌کنند.

عدنان السراج عضو ائتلاف دولت قانون که رهبری آن را مالکی بر عهده دارد شنبه در مصاحبه با روزنامه عراقی المدی این خبر را تایید کرد و گفت: «هیات اماراتی حامل پیامی حاوی شرط‌های کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس برای مشارکت در نشست بغداد بود. از جمله این شرط‌ها دعوت نکردن از بشار اسد رئیس جمهور سوریه برای حضور در نشست، رای گیری برای سلب مشروعیت از نظام بشار اسد در نشست سران وحمایت بغداد از قطعنامه‌های اتحادیه عرب در خصوص سوریه هسنند.»

السراج افزود که دولت عراق شرط‌های مطرح شده در پیام کشورهای شورای همکاری خلیج فارس را پذیرفت ما در عین حال از آغاز آشوب در سوریه در صورت سرنگونی نظام بشار اسد و احتمال رسیدن گروه‌های تندرو به قدرت ابراز نگرانی کرده است.

شش کشور شورای همکاری خلیج فارس در هفته‌های اخیر سفرای سوریه را اخراج کرده و سفرای خود را از دمشق فرا خوانده‌اند.

عضو ائتلاف دولت قانون عراق خاطرنشان کرد: «دولت عراق تاکید کرده است هر آنچه که سران کشورهای عربی در نشست بغداد تصویب کنند را اجرا خواهد کرد.»

عراق به تعلیق عضویت سوریه در اتحادیه عرب رای نداد. لبنان، یمن و سوریه با این تصمیم مخالفت کردند. دولت عراق این اقدام را «غیر قابل قبول و خطرناک» توصیف کرد و تاکید کرد که چنین اقدامی در خصوص دیگر کشورهای عربی شاهد بحران گرفته نشده است. همچنین خبرهایی از کمک دولت نوری مالکی به حکومت سوریه در دور زدن تحریم‌های اقتصادی منتشر شده است.

در مورد دیگر شرط کشورهای عربی حوزه خلیج فارس، عراق شاهد بحران در راس قدرت میان سنی‌ها و شیعیان است. طارق الهاشمی معاون سنی رئیس جمهور عراق به رهبری جوخه‌های مرگ متهم شده که در پی آن تنش‌ها میان سنی‌ها وشیعیان بالاگرفت. برگزاری نشست گفت‌و‌گوی ملی برای حل و فصل این بحران تا کنون میسر نشده است.

هفته گذشته عبد الله بن زاید آل نهیان وزیر امور خارجه امارات عربی متحد به بغداد رفت و پس از دیدار چند ساعته با نوری مالکی و دیگر مسئولان عراقی، این کشور را ترک کرد.
XS
SM
MD
LG