لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۵۱

انفجار در بغداد دست کم ۱۲ کشته بر جای گذاشت


مراسم تدفین یک جان باخته عراقی در نزدیکی سامرا (عکس: AFP)
مراسم تدفین یک جان باخته عراقی در نزدیکی سامرا (عکس: AFP)

مقام های امنیتی عراق اعلام کردند که روز يکشنبه در پی انفجار يک خودروی بمب گذاری شده، دست کم ۱۲ نفر در شمال بغداد کشته و ۱۴ نفر ديگر زخمی شدند.


به گزارش خبرگزاری ها، يک کامیون بمب گذاری شده در فاصله ۲۰۰ متری اداره گذرنامه منفجر شده است که در پی آن سه پليس نيز زخمی شده اند.


یکی از ماموران امنیتی عراق به آسوشیتدپرس گفت که دست کم دو زن نیز در این انفجار کشته شده اند.


تاکنون گروه و یا فردی مسئولیت این انفجار را بر عهده نگرفته است، ولی ارتش آمریکا و نیروهای امنیتی عراق بارها القاعده را مسئول چنین عملیاتی دانسته اند.


این در حالی است که عراق روز شنبه اعلام کرد که نيروهای عراقی با پشتيبانی ارتش ايالات متحده، ده ها تن از افرادی را که مظنون به همکاری با القاعده هستند دستگير کرده است.


سرلشکر، محمد العسکری، سخنگوی وزارت دفاع عراق، در اين باره به خبرگزاری فرانسه گفت: «نيروهای ما تاکنون ۲۶۵ مظنون را در دياله دستگير کرده اند.»


در عملياتی که در استان دياله از روز سه شنبه آغاز شد، ۵۰ هزار پليس و سرباز عراقی شرکت دارند که از سوی نيروهای آمريکايی پشتيبانی می شوند. استان دياله در شرق عراق و هم مرز با ايران است.


عبدالحکيم خلف، سخنگوی وزارت کشور عراق، می گويد: ابو انس البغدادی، يک فرمانده رده بالای القاعده در دياله و چهار عضو شورای مجاهدين که از گروه های وابسته به القاعده است، در ميان دستگير شدگان هستند.


تلفات نيروهای آمريکايی در پايين ترين حد


وزارت دفاع ايالات متحده با انتشار گزارشی اعلام کرد در ماه گذشته ميلادی، تنها ۱۱ سرباز آمريکايی در عراق کشته شده اند که اين ميزان پايين ترين رقم تلفات نيروهای آمريکايی در مدت يک ماه، از زمان حمله به عراق در سال ۲۰۰۳ است.


ژنرال ديويد پتریوس، فرمانده نيروهای آمريکايی در عراق، در مصاحبه ای که هقته گذشته منتشر شد گفت که خشونت ها در عراق در مجموع به سطح «عادی» کاهش پيدا کرده است.


با اين حال، اين فرمانده آمريکايی هشدار داد که اين وضعيت ممکن است با حملاتی که به گفته وی به منظور جلب توجه صورت می گيرد، تغيير کند.


به عقيده ژنرال پتریوس، رشته بمب گذاری های انتحاری روز دوشنبه بغداد و کرکوک که به کشته شدن ۵۶ نفر انجاميد از اين دست حملات است.


جورج بوش، رييس جمهوری ايالات متحده، نيز روز پنجشنبه، ۳۱ ژوييه، در تاييد سخنان ژنرال پتریوس با ابراز رضايت از آنچه که استمرار پيشرفت ها در عراق ناميد، گفت: «افزايش نيروها در عراق در کاهش خشونت ها در اين کشور بسيار موثر بوده و اين فرصت را به نيروهای عراقی داده است تا خود را تقويت کنند.»


او در همين ارتباط خاطر نشان کرد که خشونت در عراق به پايين ترين ميزان خود از بهار سال ۲۰۰۴ ميلادی رسيده است و نيروهای عراقی به طور روزافزون از توان تامين امنيت اين کشور برخوردار شده اند.


همچنين به علت پيشرفت های بدست آمده در وضعيت امنيتی عراق، جورج بوش از کاهش دوره ماموريت نيروهای نظامی آمريکايی از ۱۵ ماه به ۱۲ ماه خبر داد که اين طرح از اول ماه اوت قابل اجرا خواهد بود.


XS
SM
MD
LG