لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۵۴

طرح عراق برای صدور نفت در صورت بسته شدن تنگه هرمز


علی الدباغ سخنگوی دولت عراق اعلام کرد که بغداد طرحی فوق العاده برای ادامه صادرات نفت از عراق از حوزه‌های نفتی جنوب این کشور در صورت بسته شدن تنگه هرمز وضع کرده است. بر این پایه عراق تصمیم به ساخت خط لوله‌ای برای انتقال نفت جنوب به بندر جیهان ترکیه گرفته است.

این طرح فوق العاده را کمیسیون انرژی و امور اقتصادی دولت عراق برای جلوگیری از پیامدهای احتمالی بستن تنگه هرمز توسط ایران بر صادرات نفت عراق ارائه داده است.

بسته شدن تنگه هرمز می‌تواند حدود ۸۰ درصد از صادرات نفت عراق را متوقف کند.
ایران تهدید کرده است در صورتی که در معرض تحریم نفتی قرار گیرد، تنگه هرمز را خواهد بست. این تنگه محل عبور یک سوم نفت جهان است که از کشورهای منطقه به دیگر نقاط جهان صادر می‌شود. در هفته‌های اخیر، اتحادیه اروپا تحریم صنعت نفت ایران را تصویب کرد.

علی الدباغ گفته است که طرح فوق العاده دولت عراق در فاز کوتاه و میان مدت، شامل افزایش تولید نفت، افزایش صادرات از راه بندر جیهان ترکیه و همچنین افزایش شمار خودروهای نفتکش است.

عراق در ماه فوریه جاری، روزانه ۲میلیون و ۱۴هزار بشکه نفت صادر کرد. ۱ میلیون و ۷۱۱ هزار بشکه آن از بندر جنوبی بصره و از طریق خلیج فارس و ۷۵ هزار بشکه از چاه‌های نفت کرکوک در نزدیکی بندر جیهان ترکیه صادر می‌شود.

سخنگوی دولت عراق گفت طرح‌هایی که دولت با آنها موافقت کرد، کوتاه مدت است که وزارت نفت آنها را توصیه کرده، اما نیاز به افزایش تلاش‌هایی وجود دارد تا آمریکا و ایران از اقدامی که منجر به بسته شدن تنگه هرمز می‌شود، دوری کنند.

او افزود که وزارت نفت پیشنهاد داد در ادامه ساخت لوله نفت استراتژیک شمال و مرتبط ساختن آن با لوله نفت کرکوک-جیهان تسریع شود تا بتوان نفت بصره را از راه این بندر ترکیه صادر کرد.

از سویی عاصم جهاد سخنگوی وزارت نفت عراق گفت که این کشور ساخت لوله ۶۸۰ کیلومتری با ظرفیت انتقال روزانه یک میلیون بشکه نفت خام چاه‌های نفت بصره تا پالایشگاه اصلی در شهر غربی الحدیثه را ادامه می‌دهد.

جهاد افزود که تاکنون ساخت ۲۰۰ کیلومتر از خط لوله به پایان رسیده است و انتظار می‌رود که در سال ۲۰۱۲ این پروژه پایان یابد. با پایان این پروژه انتقال نفت بصره به مناطق مختلف از جمله بندر جیهان آسان می‌شود.
XS
SM
MD
LG