لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۱۳

اسرائیل سفارتخانه خود را در قاهره تخلیه کرد


مرز اسرائیل و مصر
مرز اسرائیل و مصر
دیوید ایالون کنسول سفارت اسرائیل در قاهره پایتخت مصر به همراه کارکنان این سفارتخانه چهارشنبه ۱۶ فروردین قاهره را به مقصد تل آویو پایتخت اسرائیل ترک کردند.

بدین ترتیب سفارتخانه اسرائیل در قاهره هم اکنون خالی از مسئول و کادر اداری است. این اتفاق پس از آن روی داد که سفیر اسرائیل در مصر که به تل آویو سفر کرده، پس از پایان تعطیلات هفتگی به مصر باز نگشته است.

شبکه خبری الجزیره به نقل از یک منبع مسئول در فرودگاه بین المللی قاهره گزارش داده است که ایالون به همراه شماری از اعضای کادر اداری سفارتخانه اسرائیل از جمله گابریل موشه مدیر دفتر آکادمیک اسرائیل در قاهره، به وسیله هواپیمایی وابسته به شرکت العال به تل آویو رفتند.

وزارت امور خارجه اسرائیل هیچ توضیحی در خصوص دلایل تخلیه سفارتخانه خود در قاهره از مسئولان و کارمندان نداده است.

سفارت اسرائیل در قاهره حدود دو هفته پیش از این مقام‌های مصری خواسته بود مجوزی برای انتقال اسناد و محتویات سفارتخانه به وسیله دو هواپیمای نظامی اسرائیلی به تل آویو صادر کنند. این درخواست پس از آن ارائه شد که سفارت اسرائیل در یافتن مقر جدیدی برای استقرار خود ناکام ماند. یعقوب امیتای سفیر اسرائیل در هفته‌های اخیر فعالیت‌های دیپلماتیک خود را از مقر اقامتش در جنوب قاهره اداره می‌کرد.

یعقوب امیتای هم که برای گذراندن تعطیلات آخر هفته به اسرائیل رفته بود، این بار طبق برنامه معمول خود به مصر بازنگشت. او از زمان انتصاب خود در دسامبر گذشته، پنجشنبه‌ها برای گذراندن تعطیلات آخر هفته به تل آویو می‌رفت و دوشنبه به مصر باز می‌گشت.

پارلمان مصر با رای اکثیرت اعضای خود که اسلامگرا هستند، بیانیه‌ای را حامل توصیه‌هایی به دولت تصویب کرده بود که پیش نویس آن را کمیسیون امور عربی تهیه کرده بود. اخراج سفیر اسرائیل از مصر، فراخواندن سفیر مصر از اسرائیل، متوقف کردن فوری صادرات گاز طبیعی به اسرائیل و بازنگری در تمام معاهده‌های منعقد شده میان مصر و اسرائیل و در راس آنها «معاهده نجاری کویز»، از جمله این توصیه‌ها است.

سپتامبر گذشته تظاهر کنندگان مصری در اعتراض به کشته شدن ۶ نیروی پلیس مصر به دست نیروهای ارتش اسرائیل در مناطق مرزی، به سفارت اسرائیل در قاهره حمله کردند. این ماجرا باعث شد تا اسحاق لیوانون سفیر سابق اسرائیل در مصر، ماموریت خود را در این کشور پایان دهد.

تخلیه سفارت اسرائیل در قاهره در حالی روی می‌دهد که نامزد گروه اسلامگرای اخوان المسلمین برای انتخابات ریاست جمهوری مصر، بر پایبندی خود به معاهده با اسرائیل تاکید کرده است.

اخوان المسلمین بزرگ‌ترین فراکسیون در پارلمان مصر را دارد. این گروه خیرت الشاطر جانشین اول رهبر خود را به عنوان نامزد در انتخابات ریاست جمهوری معرفی کرده است.

به نوشته روزنامه الحیات، الشاطر در دیدار با هیأتی از کنگره آمریکا در قاهره گفته است که به معاهده صلح با اسرائیل پایبند خواهد بود.
XS
SM
MD
LG