لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۱:۰۵

نگرانی شرکت‌های ایتالیایی از تحریم نفت ایران


میدان نفتی آزادگان
میدان نفتی آزادگان
در حالی که برخی از کشورهای اروپایی از تحریم نفت ایران استقبال کرده‌اند، اتحادیه نفت و شر‌کت‌های نفتی ایتالیا از عملی شدن چنین تحریمی ابراز نگرانی کرده‌اند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، پیترو ده سیمونه، مدیر اتحادیه نفت ایتالیا، در این باره گفت: «با توجه به خط مشی دولت کنونی (ایتالیا) برای جلوگیری از تحریم‌ها هیچ کاری از دست ما برنمی‌آید.»

ایتالیا روزانه نزدیک به ۲۰۰ هزار بشکه از نفت خام مورد نیاز خود را از ایران وارد می‌کند که برابر با ۱۳ درصد از کل واردات نفت خام این کشور است.

این در حالی است که ایتالیا واردات نفت خام از سوریه را نیز تحریم کرده است؛ پیشتر ایتالیا ۳ درصد از نفت خام مورد نیاز خود را از سوریه وارد می‌کرد.

یک معامله‌کننده نفت درباره تحریم احتمالی نفت ایران به خبرگزاری رویترز گفت: «قطع دسترسی به نفت خام ایران، یک فاجعه خواهد بود. این مسئله به اندازه کافی برای من روشن است.»

رویترز می‌افزاید اتحادیه نفت ایتالیا، گزارشی از ارزیابی‌ها و دیدگاه‌های شرکت‌های نفتی ایتالیا درباره تبعات تحریم ایران تهیه کرده و هفته گذشته آن را در اختیار دولت این کشور گذاشته است.

درگزارش اتحادیه آمده است که شرکت‌های نفتی ایتالیا، با تحریم نفت خام ایران مخالفند چراکه به گفته آنها چنین اقدامی به مثابه مجازات کشورهای اروپایی است و در مقابل برای شرکت‌های شرقی امتیاز غیرمنصفانه‌ای فراهم می‌کند و آنها به بهای ارزانتری نفت ایران را خریداری خواهند کرد.

یک معامله‌کننده نفت در یکی از شرکت‌های ایتالیایی در این باره می‌گوید: «تحریم‌ها به اروپا ضربه می‌زند و نه آمریکا یا هند و چین. با این بحران، این چه منطقی است که باری بر دوش خود بگذاریم که تاثیری هم در این موقعیت ندارد.»

طبق اعلام قبلی، قرار است وزیران خارجه اتحادیه اروپا روز پنجشنبه دهم آذرماه درباره تحریم نفت ایران به گفت‌وگو بنشینند.

همچنین قرار است اتحادیه نفت ایتالیا روز دوشنبه با وزیران این کشور درباره تحریم احتمالی ایران گفت‌وگو داشته باشد و در آن ساز وکار تحریم‌ها بررسی شود تا شرکت‌های نفتی این کشور کمتر صدمه ببیند.

ایران دومین تولیدکننده اوپک است و مشتریان اصلی‌اش در اروپا کشورهایی هستند که با بحران شدید اقتصادی دست و پنجه نرم می‌کنند؛ بنا بر آماری که دولت آمریکا منتشر کرده،‌ ایتالیا، اسپانیا و یونان هرکدام نزدیک به ۱۳ درصد از نفت خام خود را از ایران وارد می‌کنند.

پیترو ده سیمونه، مدیر اتحادیه نفت ایتالیا می‌گوید پیدا کردن منابع جایگزین و افزایش بهای نفت از مشکلاتی است که در پی تحریم ایران به وجود خواهد آمد.

به گفته سیمونه یک راه‌حل می‌تواند این باشد که به شرکت‌‌های ایتالیایی بین ۶ تا ۱۲ ماه وقت داده شود تا کشورهای جایگزینی مانند عربستان یا روسیه پیدا کنند.

رویترز می‌افزاید که معامله‌کنندگان نفت در ایتالیا از این انتقاد دارند که اتحادیه نفت برای جلوگیری از تحریم ایران کار چندانی نکرده و گزارشی هم که این اتحادیه برای دولت تهیه کرده آنچنانکه باید و شاید بازتاب نگرانی‌های شرکت‌های ایتالیایی نیست.

در حالی که آمریکا در تلاش است ایران را هرچه بیشتر منزوی کند، اتحادیه اروپا به طور اصولی موافقت خود را بر اعمال تحریم‌های بیشتر علیه ایران اعلام کرده است.
XS
SM
MD
LG