لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۱۱

ژاپن واردات نفت از ایران را ۲۸ درصد کاهش داد


پالایشگاه‌های ژاپن در حالی که همچنان از تمدید قراردادهای سالانه خرید نفت ایران سر باز می‌زنند، واردات نفت از ایران را طی دو ماه گذشته ۲۸ درصد کاهش داده‌اند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، ژاپن سومین مصرف کننده بزرگ نفت جهان به شدت مذاکرات پیرامون کاهش خرید نفت از ایران را دنبال می‌کند و افت اخیر واردات نفت از ایران، از طرف بزرگ‌ترین شریک تجاری و نظامی ژاپن، آمریکا، مورد استقبال گرفته است.

یک تاجر ژاپنی نفت به این خبرگزاری گفته است که تحریم‌ها می‌تواند باعث بلوکه شدن دارایی‌های بانک‌های ژاپنی در آمریکا شود، ژاپن یک کشور واردکننده بزرگ کالا نیز است و طبیعتا نمی‌خواهد که هزینه تحریم‌های ایران را بدهد.

این گزارش در ادامه می‌گوید که اکنون یافتن شرکت‌های حمل کننده، بیمه کننده و بانک‌های معامله کننده با ایران برای تسویه حساب پول نفت مشکل شده است.

پالایشگاه‌های ژاپن ماه‌هاست که حتی مذاکره با ایران برای تمدید قراردادهای سالانه خرید نفت را متوقف کرده و وضعیت نامعلومی حول مذاکرات بغرنج پیرامون این موضوع بوجود آمده است.

یک مقام آگاه که نخواسته نامی از وی برده شود به رویترز گفته است که بزرگ‌ترین پالایشگاه نفت ژاپن، شرکت نفت و انرژی ﺟﻰ ﺍﻳﻜﺲ ﻧﻴﭙﻮﻥ، قرارداد سالانه خرید ۱۰ هزار بشکه نفت در روز از ایران را که از ماه گذشته، مارس، منقضی شده، تمدید نکرده است.

به غیر از این شرکت، حداقل سه شرکت دیگر ژاپنی، شامل «ایدمی تسو کوسان» و «کموسمو» نیز که مجموعا قرارداد خرید روزانه ۴۰ هزار بشکه نفت خام از ایران را داشته‌اند، علی رغم اتمام تاریخ قرارداد، تمدید نکرده‌اند. دو شرکت یاد شده به غیر از عدم تمدید قرارداد، در ماه جاری حتی یک بشکه نفت هم از ایران نخریده‌اند.

خبرگزاری رویترز می‌گوید تنها در چهار روز گذشته، واردات نفت ژاپن از ایران نزدیک به ۱۵ درصد کاهش یافته است. بنا به آمار وزارت اقتصاد، تجارت و صنایع ژاپن، مجموعا واردات نفت ژاپن از ایران طی دو ماه گذشته ۲۸ درصد کاهش یافته و به رقم ۳۲۲ هزار بشکه در روز رسیده است.

هم اکنون شرکت «جی ایکس» ژاپن که قرارداد خرید روزانه ۸۰ هزار بشکه نفت ایران را در ماه ژانویه تمدید کرده است، به خرید نفت از ایران ادامه می‌دهد.

شرکت «شوآ شل سکیو»، بزرگ‌ترین مشتری نفت ایران نیز با اینکه قراداد سالانه خرید نفت از ایران را تمدید نکرده است، به واردات روزانه ۱۰۰ هزار بشکه نفت خام از ایران ادامه می‌دهد.

کاهش واردات نفت ژاپن از ایران باعث شده است که آمریکا این کشور را به همراه ۱۰ کشور اروپایی بخاطر «کاهش چشمگیر خرید نفت ایران» از تحریمات آمریکا معاف کند.

به گزارش رویترز، چین، ژاپن و کره جنوبی از بزرگ‌ترین مشتریان آسیایی نفت ایران همگی خرید نفت از ایران را کاهش داده‌اند. این سه کشور در دو ماه گذشته خرید نفت از ایران را مجموعا ۲۲ درصد کاهش داده و به رقم ۵۶ میلیون بشکه (مجموعا در دو ماه) رسانده‌اند. چین بیش از ۲۱ درصد و کره جنوبی ۱۴ درصد از واردات نفت ایران طی دو ماه گذشته کاسته‌اند.
XS
SM
MD
LG