لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۰۴

مشکل تانکرهای ژاپنی و چینی برای حمل نفت ایران


ٰ عکس تزئینی است.
ٰ عکس تزئینی است.
تحریم‌های اتحادیه اروپا و آمریکا علیه ایران به خروج شرکت‌های بزرگ بیمه از بازار نفت ایران منجر شده و به گفته ناظران بازار حتی در صورتیکه ایران بتواند مشتریان جدیدی بیابد تحویل نفت به این مشتریان به آسانی انجام نخواهد شد.

به گزارش خبرگزاری بلومبرگ شرکت‌های بیمه چین و ژاپن نیز که تا کنون به تانکرهای حامل نفت ایران پوشش بیمه می‌فروختند از محدود‌تر شدن امکاناتشان بر اثر تحریم‌های اتحادیه اروپا خبر داده‌اند.

مسئولین بزرگ‌ترین شرکت‌های بیمه کشتی‌های باری در ژاپن و چین گفته‌اند که تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه ایران بطور غیر مستقیم فعالیت‌های تجاری آنها را نیز تحت تاثیر قرار خواهد داد.

هر دو شرکت ژاپنی و چینی، پوشش بیمه مضاعف تانکرهای نفتی را که در آب های آزاد رفت‌وآمد می‌کنند از گروه بیمه بین‌المللی «پی‌ اند آی» می‌خرند.

این گروه بیمه بین‌المللی که مرکزش در لندن است از ۱۳ شرکت یا زیر مجموعه تشکیل شده که ۹۵ درصد از کل تانکرهای نفتی جهان را بیمه می‌کند.

به گفته مسئولین «پی‌اند آی» تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه ایران که شامل منع خرید و حمل و نقل نفت ایران، فروش پوشش بیمه به تانکرهای حامل نفت ایران و مشارکت در امور مالی مربوط به خرید و فروش نفت ایران می‌شود بر واردکنندگان آسیایی نفت ایران هم تاثیر خواهد گذاشت.

چین ژاپن و هند بزرگ‌ترین وارد کنندگان نفت ایران هستند و حدود ۴۵ درصد از نفت صادراتی ایران به این سه کشور فروخته می‌شود.

ماه گذشته اتحادیه اروپا تحریم نفت و بانک مرکزی ایران را تصویب کرد ولی به برخی از کشور‌های عضو اجازه داده است تا ۱۱ تیرماه، حدود چهار ماه دیگر به خرید نفت از ایران ادامه دهند.

سال گذشته حدود ۱۸ درصد از نفت صادراتی ایران به کشور‌های اروپایی فروخته شد ولی تعدادی از اعضای اتحادیه اروپا مانند هلند، بلژیک و جمهوری چک خرید نفت از ایران را کاملا متوقف کرده‌اند و ایران هم فروش نفت به فرانسه و بریتانیا را متوقف کرده است.

افزایش بهای نفت

روز جمعه بهای نفت در بازارهای جهانی به ۱۰۸ دلار در هر بشکه رسید. در ۹ ماه گذشته گرچه بهای نفت در سطح ۱۰۰ دلار در هربشکه در نوسان بود و لی در هفته‌های اخیر افزایش تنش میان ایران و جهان غرب و اجرای تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی بعنوان یکی از دلایلی مطرح می‌شود که سبب شده روند افزایش قیمت نفت شتاب بیشتری بگیرد.

همزمان با افزایش بهای نفت وزیر خزانه‌داری آمریکا هم احتمال استفاده از ذخایر استراتژیک نفت در ایالات متحده را مطرح کرد.

تیموتی گایتنر با اشاره به اینکه ایران می‌تواند به اقتصاد جهانی ضربه بزند گفته است آمریکا تلاش می‌کند این خطر را کاهش دهد و مطمئن شود که منابع دیگری مانند عربستان سعودی می‌توانند خلاء ناشی از کاهش صادرات نفت ایران را حبران کنند.
XS
SM
MD
LG