لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۰۲

مخترع کلاشنيکوف ۹۰ ساله شد


ميخائيل کلاشنيکوف، مخترع تفنگ کلاشنیکوف
ميخائيل کلاشنيکوف، مخترع تفنگ کلاشنیکوف
ميخائيل کلاشنيکوف استوار یگان زرهی ارتش سرخ در سال ۱۹۴۲ زمانی که به خاطر جراحت در جنگ جهانی دوم در بيمارستان بستری بود اولين مدل از تفنگ اتوماتيک کلاشنيکوف را طراحی و اختراع کرد.

اما همانطور که روس‌ها اصطلاحا می گويند اولين گلوله هميشه اشتباه شليک می شود . اولين مدل کلاشنيکوف اشکالات فنی و ساختاری اساسی داشت و اين اسلحه هم اکنون در موزه تسليحات روسيه زير نام ميخائيل کلاشنيکوف نگهداری می شود.

چند سال طول کشيد تا بالاخره ميخائيل کلاشنيکوف مدل نهايی اين سلاح را تکميل کرد. اسلحه ای که از آن پس لقب «بهترين ابزار جنگی» را در سراسر جهان کسب کرد. اين اسلحه با نام صنعتی AK-۴۷ شناخته می شود. حرف Aو K علائم اختصاری مسلسل کلاشنيکوف در زبان روسی هستند و عدد ۴۷ سال اختراع مدل نهايی آن است.

دمیتری مدودف از کارخانه ساخت کلاشنیکوف بازدید می‌کند.
روز سه شنبه ميخائيل کلاشنيکوف مخترع پر آوازه اين مسلسل دستی ۹۰ ساله شد و اين روز از سوی دولت روسيه با اهميت فراوان برگزار شد. ديميتری مدودف رييس جمهور روسیه عالی ترين نشان دولتی روسيه يعنی مدال قهرمانی را به آقای کلاشنيکوف اعطا کرد. رييس جمهور روسيه خطاب به وی گفت: «شما نه تنها خالق مسلسل معروف کلاشنيکوف بلکه مخترع يک محصول ملی هستيد که تمام مردم روسيه به آن افتخار می کنند.»

ولاديمير پوتين نیز با ارسال يک نامه تبريک رسمی برای ميخائيل کلاشنيکوف وی را يک قهرمان و طراح اسلحه ای شناخته شده در سطح جهان توصيف کرد. نخست وزير روسيه در اين نامه گفت: «شما زندگی طولانی و پر افتخاری داشته ايد که با برگ های مهم در تاريخ قهرمانی و فعاليت های نظامی کشور ما گره خورده است. اختراع بزرگ شما يعنی مسلسل کلاشنيکوف به اعتراف جهانيان يکی از بهترين اختراعات قرن بيستم است.»

در کتاب اختراعات بزرگ جهان «گينس» مسلسل کلاشنيکوف به عنوان پر استفاده ترين سلاح در سطح جهان شناخته شده است. در تمام شش دهه گذشته اين مسلسل برای بسياری از ارتش های جهان و گروه های شبه نظامی در سراسر دنيا بهترين اسلحه بوده است.

به گفته دفتر دولتی صدور تسليحات روسيه به غير از خود اين کشور هم اکنون بيش از ۵۰ کشور جهان از مدل های مختلف کلاشنيکوف استفاده می کنند و دو کشور زامبيا و موزامبيک شمای اين مسلسل را در آرم دولتی خود حک کرده اند.

به گفته مسئولان دفتر صادرات تسليحاتی روسيه حدود نيمی از ۱۰۰ ميليون مسلسل کلاشنيکوف که هم اکنون در سراسر جهان وجود دارد توليدات تقلبی هستند و بدون دريافت جواز و يا بدون موافقت دولت روسيه توليد شده اند.

ميخائيل مخترع مسلسل AK-۴۷ می گويد راز موفقيت اين اسلحه در دو نکته است: سادگی و قابل اتکا بودن آن.

به گفته کلاشنيکوف اختراع يک ابزار يا وسيله ساده بسيار دشوارتر از اختراع يک وسيله پيچيده است. آقای کلاشنيکوف می گويد: «ساده بودن يک اسلحه نکته ای حياتی است چون يک سرباز عادی اطلاعات و فرصت لازم برای کار با ابزارهای پيچيده را ندارد و در لحظات خطرناک درگيری مسلحانه زمانی که دشمن حمله می کند کسی فرصت به کارگيری يک اسلحه پيچيده را ندارد.»

اسلحه کلاشنيکوف در عين حال به خاطر قابل اتکا بودن و مقاوت آن شهرت فراوانی دارد. در فيلم مستندی که تلويزيون روسيه به اين مناسبت پخش کرد نشان داده می شود که مسلسل کلاشنيکوف حتی پس از ضربات محکم و يا افتادن در گل و لای به خوبی شليک می کند. در اين فيلم گزارش می شود که کارخانه اسلحه سازی شهر ايژوسک ، زادگاه ميخائيل کلاشنيکوف، در حال تکميل کردن مدل جديدی از اين مسلسل است که به گفته طراحان آن حتی ۴۰ درصد از نمونه های قبلی قابل اتکاتر است.

ميخائيل کلاشنيکوف در سن ۹۰ سالگی هنوز به کار و طراحی اسلحه در اين کارخانه ادامه می دهد و همزمان در حال نوشتن ششمين کتاب خود است که مثل کتاب های قبلی عنوان آن در برگيرنده اين عبارت است :«هر آنچه که به آن نياز داريم بايد ساده باشد.»

سئوالی که در چند دهه گذشته به کرات از ميخائيل کلاشنيکوف پرسيده شده و سئوالی که او از آن بيزار است اين است که آيا او از مرگ هزاران نفر که با اسلحه اختراع شده توسط وی کشته شده اند متاسف نيست؟ ميخائيل کلاشنيکوف برای اين سئوال يک پاسخ ساده و هميشگی دارد و آن اينکه :«من اين اسلحه را برای دفاع از مرزهای سرزمين مادری ام اختراع کرده ام و اميدوارم که در آينده نيز در همين راه به کار گرفته شود و به وظيفه خود عمل کند.»
XS
SM
MD
LG