لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۵۱

کویت: اظهارات فرمانده سپاه درباره تنگه هرمز عجیب بود


شيخ محمد الصباح السالم الصباح، نايب رييس شورای وزيران و وزير امور خارجه کویت.
(عکس از AFP)
شيخ محمد الصباح السالم الصباح، نايب رييس شورای وزيران و وزير امور خارجه کویت. (عکس از AFP)

شيخ محمد الصباح السالم الصباح، نايب رييس شورای وزيران و وزير امور خارجه کویت از گفته های فرمانده سپاه پاسداران ايران انتقاد کرد.


فرمانده سپاه پاسداران ايران روز دوشنبه در يک کنفرانس خبری که به مناسبت آزمايش يک موشک زمين به دريا با برد «۳۰۰ کيلومتر» برگزار شده بود، گفت: «دشمنان می دانند که طول ساحلی تنگه هرمز در اختيار ماست و با استفاده از امکان طبيعی می توانيم اين تنگه را به راحتی و برای مدت نامحدود ببنديم.»


وزير امورخارجه کويت اين سخنان را اشاره تلويحی به مجازات کشورهای عرب خليج فارس دانسته و با بيان اين که موضع کشورهای شورای همکاری خليج فارس پشتيبانی از برنامه هسته ای ايران برای مقاصد صلح آميز است، گفته سرلشگر جعفری را «عجيب» خواند.


به گزارش روزنامه کويتی الرای، شيخ محمد الصباح با تکرار موضع شورای همکاری خليج فارس گفت: «(اين شورا) از حق ايران برای بهره گيری از انرژی هسته ای جهت مقاصد صلح جويانه پشتيبانی می کند و مخالف هرگونه اقدام نظامی عليه آن است.»


وزير امور خارجه کويت در ادامه افزود: «آنچه که ما هم اکنون به آن نيازمنديم ثبات و درايت ويژه است، خصوصا آنکه نشانه های مثبتی در اين برهه ديده می شود.»


وزير امورخارجه کويت اين سخنان را اشاره «تلويحی» به «مجازات» کشورهای عرب خليج فارس دانسته و با بيان اين که موضع کشورهای شورای همکاری خليج فارس پشتيبانی از برنامه هسته ای ايران برای مقاصد صلح آميز است، گفته سرلشگر جعفری را «عجيب» خواند.

وزير امور خارجه کويت اين سخنان را در يک کنفرانس خبری که پس از ديدار با محمد هادی الحويله، رييس موقت مجلس، اين کشور بيان کرد.


محمد هادی الحويله نیز در ادامه با بيان اين که ايران در سه دهه گذشته متحمل «جنگ و بی ثباتی» بوده که به گفته وی اين رويدادها تاثير منفی بر پروژه ها و توسعه منطقه داشته است، ابراز اميدواری کرد که ايران بتواند منشا ثبات برای همه کشورهای منطقه باشد.


رييس مجلس موقت کويت با اشاره به سخنان فرمانده سپاه پاسداران گفت:«ايران بايد برای حل مشکلاتش با ديگران از راه های صلح آميز و ديپلماتيک بهره گيرد و از فاجعه ای که اگر رخ دهد دامنگير همه کشورهای منطقه و از جمله ايران خواهد شد، دوری کند.»


محمد هادی الحويله همچنين گفت که تهديد به بستن تنگه هرمز، تاثير بدی در کشورهای منطقه و کشورهای جهان خواهد داشت.


وزارت دفاع آمریکا، پنتاگون نيز در واکنش به سخنان فرمانده سپاه گفته بود ايران در صورت مسدود کردن تنگه هرمز به دليل وابستگی شديد به صادرت نفت، شکستی به خود تحميل خواهد کرد.


جف مورل، مسئول مطبوعاتی وزارت دفاع ايالات متحده، سه شنبه ۱۵ مرداد ماه گفته بود: «بستن تنگه هرمز [از سوی ايران] نوعی تمرين شکست دادن خود است.»


تنگه هرمز به عنوان يک آبراه حياتی برای عبور جريان نفت بين دو کشور ايران و عمان قرار گرفته است و حدود ۴۰ درصد نفت جهان از اين مسير به بازارهای جهانی ارسال می شود.


همچنين سالانه ۱۳ هزار شناور از مسير تنگه هرمز وارد خليج فارس می شوند و ۹۰ درصد واردات و صادرات ايران نيز از همين مسير انجام می شود.


XS
SM
MD
LG