لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۱۰

لبنان کشتی حامل اسلحه لیبی به سوریه را توقیف کرد


 کشتی حامل اسلحه برای شورشیان سوری
کشتی حامل اسلحه برای شورشیان سوری
ارتش لبنان شنبه ۹ اردیبهشت ماه در بیانیه‌ای اعلام کرد که گشت ساحلی این کشور، کشتی حاوی محموله اسلحه از جمله سکوهای خمپاره انداز که از لیبی وارد دریای مدیترانه شده است را توقیف کردند.

ارتش لبنان اطلاعاتی در خصوص مقصد کشتی ارائه نداده است اما مالک کشتی به خبرگزاری رویترز گفت که کشتی قرار بود محموله خود را در بندر طرابلس در شمال لبنان تخلیه کند.

شهر طرابلس که اکثریت ساکنان -آن سنی مذهب هستند، در ماه‌های اخیر شاهد تظاهرات پی در پی در حمایت از اعتراض‌ها در سوریه علیه نظام بشار اسد رئیس جمهور این کشور بود.

یک منبع امنیتی لبنانی به خبرگزاری رویترز گفته است احتمال می‌رود این اسلحه برای مخالفان مسلح سوریه ارسال شده باشد.

در بیانیه ارتش لبنان آمده است که اسلحه در سه کانتینر در کشتی «لطف الله۲» جاسازی شده بود. بنا بر این بیانیه، این کشتی پرجم سیرالیون را برافراشته بود و به همراه ۱۱ دریانورد سوار بر آن، به سمت بندر نظامی بیروت هدایت شد.

تصاویری که ارتش لبنان منتشر کرده است ده‌ها صندوق را در درون کانتینر‌ها نشان می‌دهد که برخی از آن‌ها مملو از گلوله مسلسل و خمپاره هستند.

نوشته‌های روی صندوق‌ها بیانگر این است که سر منشأ بسیاری از اسلحه لیبی است. بر روی برخی از صندوق‌ها مهر مصراته، استانی در لیبی حک شده است که پایگاه معترضان این کشور در زمان شورش علیه نظام معمر قذافی بود.

روسیه ماه مارس گذشته لیبی را به مسلح سازی و آموزش معترضان سوری متهم کرده بود. اما نخست وزیر لیبی در پاسخ گفته بود که اطلاعی از وجود پایگاه‌هایی برای آموزش مخالفان سوری در خاک کشورش ندارد. او در عین حال بر پشتیبانی کشورش از معترضان سوری تاکید کرد.

مقام‌های سوری بار‌ها از قاچاق سلاح از لبنان و قرار گرفتن آن در اختیار مخالفان سخن گفته بودند.

محمد خفاجی مالک کشتی که در مصر به سر می‌برد گفته است که به او گفته شده کانتینر‌ها حاوی روغن موتور هستند و او از وجود اسلحه در بار کشتی خبر نداشته است. او تاکید کرد که قانون به او اجازه باز کردن کانتینر‌ها و بازرسی آن‌ها را نمی‌دهد.

خفاجی افزود که یک واسطه از لبنان با او برای انتقال ۱۲ کانتینر حاوی کالا از لیبی به لبنان تماس گرفته بود. او گفت که در ‌‌نهایت کشتی با دو روز تاخیر تنها با ۳ کانتینر به مقصد لبنان حرکت کرد.

این کشتی از لیبی به ترکیه و پس از آن به بندر اسکندریه در مصر رفته بود و از آن جا به سمت طرابلس حرکت کرده بود. اما پیش از رسیدن به مقصد گشت دریایی ارتش لبنان این کشتی را به سمت بندر سلعاتا در شمال بیروت برای بازرسی محموله هدایت کرد.
XS
SM
MD
LG