لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۳۴

گزارشی تازه از «حمایت» پاکستان از طالبان افغانستان


«مدرسه اقتصاد لندن» در گزارشی – که در آن با تعدادی از فرماندهان محلی طالبان هم مصاحبه کرده – تاکید کرده است که دولت پاکستان با طالبان روابط نزديکی دارد و سازمان اطلاعات اين کشور – آی اس آی –در جلسات سطح رهبری طالبان نماينده دارد.

در گذشته هم چندين بار برخی مقام‌های آمريکايی از همکاری نزديک سازمان اطلاعات پاکستان و نيروهای طالبان خبر داده بودند اما مدرسه اقتصاد لندن يکشنبه گزارشی منتشر کرد که گفته می‌شود يکی از محکمترين مدارک موجود است که سطح عميق همکاری‌های نزديک دولت پاکستان و طالبان را نشان می‌دهد.

در این گزارش آمده است: «سياست يک بام و دو هوای پاکستان می‌تواند جغرافيای سياسی منطقه را به طور جدی تغيير دهد و آمريکا را به عکس‌العمل وادارد.»

این گزارش می‌افزاید اگر پاکستان رفتار خود را عوض نکند افغانستان نمی‌تواند با کمک کشورهای غربی خود را از دست طالبان نجات دهد.

مت والدمن از مدرسه جان اف کندی دانشگاه هاروارد که اين گزارش را تهيه کرده می‌گويد: «البته اين گزارش بر اساس مصاحبه با افراد مختلف تهيه شده است ما با ۱۰ شورشی که ۹ نفرشان از فرماندهان عملياتی فعلی طالبان هستند مصاحبه کرديم. علاوه بر اين ما با ۱۰ فرمانده سابق طالبان شش وزير و دو سفير هم گفت‌و‌گو کرديم. با ۳۰ نفر ديگر هم از طيف‌های مختلف از جمله مقام‌های آمريکايی مصاحبه کرديم که همگی‌شان اطلاعات دست اولی در اين زمينه داشتند.»

والدمن می‌افزاید: «همين شورشيان، فرماندهان همين طالبانی که می‌جنگند دارند به من می‌گویند که از سوی سازمان اطلاعات پاکستان شديدا حمايت می‌شوند. اينها می‌گویند اين مسئله از روز روشن‌تر است؛ در غير اينصورت چطور ممکن بود چندين هزار شورشی بتوانند تنها از پس يک جنگ چندين ساله بر بيایند؟»

برپایه گزارش گزارش مدرسه اقتصاد لندن دولت پاکستان اگر چه طالبان پاکستانی را سرکوب می‌کند اما از طالبان افغانستان حمايت می‌کند و دليل اين حمايت ترس از افزايش حضور هند در افغانستان است.

در اين گزارش آمده است که سطح همکاری‌های پاکستان و طالبان تنها به همکاری‌های پراکنده برخی افراد خلاصه نمی‌شود و سازمان اطلاعات پاکستان و شخص آصف علی زرداری، رئيس جمهوری آن کشور، در اين همکاری‌ها نقش دارند.

اين گزارش با استناد به اظهارات شاهدان عينی ادامه می‌دهد که در بهار سال جاری آصف علی زرداری به همراه تنی چند از سران سازمان اطلاعات پاکستان با ۵۰ شورشی ارشد طالبان در زندان گفت‌و‌گو کرد و به آنها وعده آزادی داد و تنها چند روز بعد تعداد زيادی از اين زندانيان از جمله يک طالب که در اين مصاحبه شرکت کرده آزاد شدند.

گزارش مدرسه اقتصاد لندن اما با واکنش شديد دولت پاکستان رو به رو شده است. فرحناز اسپهانی، سخنگوی رياست جمهوری، ضمن رد اين اتهامات اين گزارش را به خاطر اينکه در پاکستان تهيه نشده فاقد اعتبار دانست.

ژنرال اطهر عباس، سخنگوی ارتش پاکستان، هم اين گزارش را بی‌ارزش خوانده و با اشاره به اين که پاکستان خودش قربانی طالبان است گفت: «در گذشته اين جور ادعاهای بی‌پايه و اساس مطرح شد و ما آنها را رد کرديم.»

ژنرال عباس گفت: «دارم به شما می‌گويم؛ اين منابع معتبر نيستند و نمی‌توان به آنها استناد کرد. بنابراين اين گزارش اعتبار ندارد چون فقط بر اساس همين منابع تهيه شده است.»

اين ژنرال ارتش پاکستان گزارش مدرسه اقتصاد لندن را خلاف واقعيت دانست و گفت:«اين کار جعل واقعيت است و ما شديدا آن را تکذيب می‌کنيم و حتی نمی‌خواهيم درباره‌اش نظر دهيم.»
XS
SM
MD
LG