لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۴۷

برخی اعضای شورای امنیت، خواهان مهلت دادن به ایران هستند


پیر ویمون (راست) سفیر فرانسه در واشینگتن، نام حامیان تهران در شورای امنیت را اعلام نکرد.
پیر ویمون (راست) سفیر فرانسه در واشینگتن، نام حامیان تهران در شورای امنیت را اعلام نکرد.

فرانسه اعلام کرد که برخی از اعضای غیر دائمی شورای امنيت، خواستار مهلت دادن به ايران در مناقشه هسته ای و تاخیر در صدور قطعنامه ای تازه علیه تهران شده اند.


پير ويمون، سفير فرانسه در آمريکا، بدون نام بردن از کشوری گفت «چند کشور» خواسته اند که به ايران مهلت داده شود تا به سئوال های باقيمانده درباره برنامه هسته ای اش به آژانس بين المللی انرژی اتمی که حکم ديده بان هسته ای سازمان ملل را دارد، پاسخ دهد.


وی اضافه کرد که گرفتن موافقت چند عضو غير دائم شورای امنيت برای اجرای دور سوم تحريم ها عليه ايران مقداری زمان می طلبد.


آقای ويمون گفت: «برخی از اعضای شورای امنيت تمايل دارند منتظر بمانند تا ببينند تماس های کنونی بين آقای البرادعی و مقامات مسئول ايرانی به کجا می کشد و او چگونه به يک توافق رضايت بخش درباره مسائلی که سئوال کرده، می رسد.»


بر اساس توافق ایران و آژانس، تهران باید در نيمه ماه فوريه - تا دو هفته دیگر - به سئوالات باقی مانده درباره برنامه هسته ای اش در گذشته و حال به آقای البرادعی، رييس سازمان انرژی اتمی، پاسخ دهد، اما گزارش ها حاکی است که اين امر تا پايان فوريه يا اوايل مارس به طول خواهد کشيد.


سفیر فرانسه در آمریکا گفت که جامعه جهانی بايد دربحث توقف غنی سازی اورانيوم از سوی ايران برای ادامه مذاکرات، «بسيار استوار» باشد و در غیر این صورت طی سه يا چهار سال برنامه به «مقصد نهايی» اش می رسد.

آقای ويمون همچنين گفت: «نه تنها بايد توافق روسيه و چين را جلب کنيم، بلکه حالا بايد رضايت چند عضو غير دائم را هم به دست بياروريم و اين ممکن است قدری طول بکشد.»


ليبی، ويتنام، بورکينافاسو، کاستاريکا و کروواسی، پنج کشوری هستند که از ماه ژانويه امسال به عنوان عضو غیر دائم به شورای امنیت پیوسته اند.


آقای ويمون گفت عليرغم مشکلات «اگر در پايان به يک توافق جمعی برای يک تحريم جديد عليه ايران برسيم، فکر می کنم اين پيام سياسی بسيار قوی خطاب به تهران خواهد بود.»


وی اضافه کرد جامعه جهانی بايد دربحث توقف غنی سازی اورانيوم از سوی ايران برای ادامه مذاکرات، «بسيار استوار» باشد و در غیر این صورت طی سه يا چهار سال برنامه به «مقصد نهايی» اش نمی رسد. وی افزود:«واقعا يک نياز عملی به توقف غنی سازی وجود دارد.»


شورای امنيت روز دوشنبه درباره پيش نویس سومین قطعنامه تحريم ايران که توسط پنج کشور عضو دائم شورای امنيت - بريتانیا، چين، آمريکا، فرانسه و روسيه - به همراه آلمان نوشته شده، جلسه ای غيرعلنی داشتند.


آقای ويمون درباره تحريم های جداگانه اتحاديه اروپا عليه ايران گفت که برخی از اعضا مايلند تا منتظر بمانند و ببينند که شورای امنيت سازمان ملل درباره دور سوم تحريم ها چگونه عمل می کند.


وی گفت: «در واقع کارها در بروکسل در حال انجام است. ما در حال آماده کردن يک متن در شکل پيش نویس هستيم. قطعا تصميم اتحاديه اروپا پس از تصميم شورای امنيت گرفته خواهد شد.»


تحريم های در نظر گرفته شده در پيش نويس قطعنامه سوم عليه ايران، گسترش «مسدود کردن دارایی ها و ممنوعيت های مسافرتی برای برخی مقام های ایرانی» به عنوان اقدامات تنبیهی علیه ایران به دلیل اجرا نکردن قطعنامه های پیشین گنجانده شده است.


شورای امنيت سازمان ملل از پانزده کشور عضو برخوردار است که پنج عضو، دائمی و دارای حق وتو هستند و ده عضو، غيردائمی و ادواری شمرده مي شوند. صدور هر قطعنامه شورای امنيت سازمان ملل، مستلزم رای اکثريت اعضای شوراست.


XS
SM
MD
LG